Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Ateroskleróza

Ateroskleróza

Ateroskleróza

Ateroskleróza je dlouhodobě probíhající onemocnění způsobené ukládáním tzv. aterogenních látek (lipidů, sacharidů, krevních buněk a vápníku) do stěny tepny. Postupem času dochází k pozvolnému uzavírání tepny, omezení její pružnosti a snižování průtoku krve (zvyšuje se tak mj. krevní tlak).
Tyto změny struktury cév jsou základem procesů, které vedou ke vzniku nejčastějších komplikací - ischemické choroby srdeční (ICHS), cévní mozkové příhody (CMP) nebo ischemické choroby dolních končetin (ICHDK):

1. Cévní mozková příhoda.
Často označovaná jako mrtvice, je důsledkem aterosklerózy. Z důvodu ucpané cévy se sníží přítok krve do části mozku a kvůli nedostatečnému přívodu kyslíku a živin dochází k jeho poškození. Jedná se o závažný problém, protože mozek (či jeho části) po několika málo minutách bez přívodu kyslíku přestávají fungovat. 

2. Hluboká žilní trombóza.
Vzniká v žilách dolních končetin jako následek trombózy (vznikne krevní sraženina = trombus, která ucpe žílu). Většinou jsou postiženy hluboké žíly lýtek, méně často postihuje stehenní a pánevní žíly. Často bývá provázena zánětem (tromboflebitida).

3. Chronická porucha tepenného prokrvení končetiny.
Vzniká v dolních končetinách při ucpání cév (trombóza). Typickým příznakem je chůzí vyvolaná bolest, nejčastěji v lýtku, která po zastavení rychle odeznívá. Protože se končetina dostatečně neprokrvuje, je studená s obtížně hmatatelným pulsem. Tento stav je nejčastější u diabetiků a kuřáků.

Aterosklerotické pochody mohou probíhat v každém věku, dokonce i v prenatálním stadiu. Důležité je vědět, že:

- Probíhají postupně a pozvolna,

- Jsou provázené zánětem,

- Hlavní vliv má nedostatek pohybu, kouření a špatná koncepce stravy,

- Proces těchto změn máme možnost řídit úpravou životního stylu.

Vliv stravy na aterosklerózu

Koncepce stravy má přímý vliv na vznik a vývoj aterosklerotických pochodů. Mezi nejvýznamnější faktory patří:

1. Kvalita potravin.
Důležité je naučit se rozpoznávat rozdíl mezi přirozenými surovinami bez zbytečných technologických úprav a ultrazprocesovanými potravinami, které jsou buď ochuzeny o důležité složky, nebo naopak obohaceny o nežádoucí látky (sůl, aditiva, trans tuky, cukry).

2. Energetická bilance.

Vývoj aterosklerotických změn podporuje i příliš vysoký příjem energie.

3. Dostatek vlákniny.

Vláknina je zdrojem obživy pro probioticky se chovající mikroorganismy ve střevech. Střevní mikrobiota má vliv mimo jiné i na metabolismus cholesterolu, který se v případě jeho zvýšené oxidace ukládá do cév.

4. Zvýšený příjem antioxidantů.

Dostatečný příjem antioxidantů potlačuje oxidační aktivitu volných radikálů, které jsou součástí procesu ukládání plaků do stěn cév.

5. Kontrola kvality tuků.
Aterosklerotické pochody dlouhodobě podporuje vysoký příjem nasycených tukůtrans mastných kyselin a zvýšený podíl omega-6 vůči omega-3 tukům.

6. Snižování konzumace živočišných potravin.
Příliš vysoký podíl živočišných bílkovin a tuků v kombinaci s nedostatkem vlákniny a antioxidačních faktorů zvyšuje metabolickou zátěž, která podporuje aterosklerotické procesy.

Cílem úprav stravování ve vztahu k aterosklerotickým pochodům je dodržovat soubor pravidel, o kterých se v současné době prezentuje, že mají na tyto problémy vliv. Věnujeme se jim ve většině kurzů, nejvíce ale v Poradci pro výživu. Studenti se učí sestavovat takové stravovací plány, které odpovídají požadovaným kritériím včetně respektování pravidel protizánětlivé stravy. Důležitým pomocníkem je výuková aplikace ZOF, která umožňuje kontrolovat správnost všech nutričních parametrů a upozorňuje tak studenty na potenciální chyby.

Co říkají o studiu naši absolventi

Ing. Václav Solanský

Dlouho jsem hledal kurz, který by sjednotil a utřídil mé dosavadní nabyté znalosti v oblasti zdraví a výživy. V dnešní době dochází často k rozhodovací paralýze – internet a další zdroje chrlí kvanta informací, ve kterých je obtížné se pragmaticky vyznat. Hledal jsem ale nejen celistvé informace, hlavně jsem pátral po té správné osobě, člověku z dlouholeté praxe, lektorovi, který to, co říká, taky sám dělá. Pan Mgr. Martin Jelínek, který osobně kurz vede, je přesně tou osobou, která tyto parametry splňuje. Setkání s ním dalece přesahuje mantinely tohoto kurzu, protože ukončením kurzu nic nekončí, ale teprve začíná spolupráce na cestě k lepšímu a zdravějšímu životu nás všech. Rozhodnete-li se jít touto cestou, budou to jedny z nejlépe investovaných prostředků ve Vašem životě.

Ing. Radka Sovšáková

Kurz Poradce pro výživu a suplementaci predčil moje očakávania. Obsahovo aj formou výuky je na veľmi vysokej úrovni a zároveň sa stanete súčasťou komunity, v ktorej budete mať oporu a podporu, ktorú hlavne na začiatku poradenskej praxe určite veľmi uvítate. Poradňa pre absolventov, kde Mgr. Jelínek odpovedá na všetky naše dotazy je nanezaplatenie. Je to ako mať online odborného mentora. Na kurzoch Atac som tiež ocenila ich objektivitu a široký záber. Všetky informácie boli podané z rôznych uhlov pohľadu tak, aby sme si sami boli schopní vytvoriť vlastný názor. V dnešnom svete, v ktorom je každý odborník zástancom nejakého konkrétneho výživového smeru a zároveň odporcom všetkých ostatných je toto veľmi cenná schopnosť.

Sabina Polenkovičová

Jako zdravotní sestra vidím následky špatného životního stylu každý den. Moderní medicína tohle řeší jen podáním k tomu určené medikace. Pro lidi jsem chtěla dělat mnohem více a to zejména v prevenci. O stravování jsem se vždy zajímala a lidé si ke mně (nevím proč) chodili pro rady. Tak jsem se rozhodla své znalosti prohloubit a přidat jim hodnotu v kurzu Poradce pro výživu a suplementaci - on-line. Půlroční kurz je opravdu rozsáhlý, rozhodně z něj nevyjdete, jako tzv. "rychlokvaška" naučená pouze teoreticky. Získáte v něm přehled o různých výživových směrech. Což jako člověk, preferující rostlinou stravu, velmi oceňuji. S každou další lekcí se dozvíte nové a nové informace, mezi kterými začnete hledat souvislosti, až se postupem času vypracujete ke komplexnímu pohledu na stravování. Především bych chtěla vyzdvihnout velmi zajímavou a zábavnou formu lekcí, a to i tu praktickou: pracování s myšlenkovými mapami a hrou ZOF.