Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Tuky

Tuky

Tuky

Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:

  • jsou rozpouštědly pro vitamíny A, D, E, K,
  • jsou nezbytné pro tvorbu pohlavních i nadledvinových hormonů,
  • tvoří stavební součást buněčných membrán,
  • jsou velmi důležitou zásobárnou energie - 1 gram tuku má přibližně dvakrát víc energie (9 kcal), než stejné množství sacharidů nebo bílkovin. Z tohoto důvodu jsou proto největší hrozbou pro nechtěné nabírání tukových zásob na těle.

Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.

Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:

  1. Jednoduché lipidy (estery mastných kyselin s různými alkoholy):
      a) tuky a oleje (estery mastných kyselin s glycerolem),
      b) vosky (estery mastných kyselin s vyššími jednosytnými alkoholy).
  2. Složené lipidy (estery obsahující mimo mastné kyseliny a alkoholu ještě další skupiny):
    Patří sem fosfolipidy, glykolipidy, sulfolipidy a aminolipidy.

Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:

1. Nasycené

V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.

2. Nenasycené

V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.

Mononenasycené

Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.

Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.

Mastná kyselina Počet uhlíků Výskyt
Palmitoolejová 16 Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej.
Olejová 18 Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk.
Eruková 22 Řepkový olej, hořčičné semínko.

Polynenasycené

Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Tuky - ryby

Mastná kyselina Počet uhlíků Počet dvojných sazeb Výskyt
Linolová (omega-6) 18 2 Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej
alfa-linolenová (omega-3) 18 3 Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny
gama-linolenová (omega-6) 18 3 Černý rybíz, pupalka, brutnák
arachidonová (omega-6) 20 4 Živočišné tuky
eikosapentaenová (omega-3) 20 5 Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky)
dokosahexaenová (omega-3) 22 6 Tučné ryby

Trans-mastné kyseliny

Tuky - olej

Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:

  1. Přirozeným způsobem - jsou vytvářeny působením bakterií v zažívacím traktu skotu a ovcí a přecházejí do mléka a masa.
  2. Uměle – takzvanou hydrogenací neboli ztužováním tuků (dnes už bývá nahrazována emulgátorovými technologiemi) – tímto procesem se prodlužuje trvanlivost (zabraňuje se žluknutí).
  3. Tepelnou úpravou - zahříváním olejů na vysokou teplotu při pečení a smažení.

Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:

  1. Omezovat množství tuků ve stravě celkově (v populačním průměru je konzumujeme v nadměrném množství, v tomto směru jsou např. jednou z hlavních příčin nadváhy).
  2. Omezovat většinu živočišných tuků a raději volit rostlinné zdroje, vždy nejlépe technologicky neupravované (takto změníme poměry jednotlivých skupin tuků a zvýšíme nutriční kvalitu stravy).
  3. Tyto úpravy provádět tak, aby poměry jednotlivých skupin mastných kyselin (nasycených, mononenasycených i polynenasycených) odpovídaly nejenom moderním pravidlům postavených na vědeckých výzkumech, ale i individuálním metabolickým potřebám jedince (tuky mají například schopnost ovlivňovat rychlost tvorbu energie v buňkách, manipulací s jejich množstvím ve stravě tak ovlivňujeme chování metabolismu).

kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.

Co říkají o studiu naši absolventi

Denisa Brňáková

Bylo mi velkým potěšením absolvovat kurz a poznat osobně pana Jelínka. V oboru péče o tělo pracuji již 13 let a tímto kurzem jsem obohatila své zkušenosti. Prošla jsem řadu školení, kurzů, přednášek a musím podotknout, že kurz pod vedením Martina Jelínka má opravdu maximální úroveň a kvalitu. Obdivuji jeho nadhled na výživu, zdraví a především schopnost se neustále rozvíjet vpřed. Budu věrnou absolventkou, čtenářkou knih a absolventkou dalších přednášek.

Bc. Ondra Matoušek

Do kurzu jsem vstupoval po osobním doporučení, v té době s vysokoškolským tělovýchovným vzděláním a několika lety zkoušení různých nutričních postupů sám na sobě. Mým největším strachem bylo, abych nestrávil většinu času opakováním již známých informací a z kurzu si opravdu něco odnesl. Hned první týden mě ale strachu zbavil, kdy jsem i v absolutně základních problematikách nalézal fakta, která mě obohacovala a dokazovala tu výbornou referenci, kterou jsem původně dostal. Upřímně mě zaujal holistický pohled p. Jelínka, který svým studentům dokázal bez rozdílu úrovní předat velkou spoustu zajímavých informací, převedených přímo do praxe prostřednictvím nutričního software ZOFapp, který nemá na tuzemském trhu v rámci rozmanitosti jeho funkcí žádnou konkurenci. Z kurzu si odnáším krom informací týkajících se výživy i cenné rady do začátku podnikání a i mírně odlišný způsob uvažování nejen nad nutriční problematikou a můžu ho doporučit každému bez ohledu na jeho aktuální úroveň. Tento půlroční vzdělávací proces v kombinaci s přípravným seminářem na státní zkoušku vnímám jako výbornou přípravu na klinickou praxi a i na zkoušku jako takovou. Martina Jelínka si vážím jako člověka, vnímám ho jako odborníka na správném místě a jsem vděčný za čas, který jsem s ním měl možnost strávit.

Petr a Zuzana Štěpánkovi

Pokud jde o pojem „expert“, rozdělujeme lidi na dvě kategorie. V první jsou ti, kteří o určité oblasti vědí opravdu hodně. V druhé kategorii jsou ti, kteří o určité oblasti nejen hodně vědí, ale také podle toho žijí. A právě do té druhé, mnohem vzácnější, patří Mgr. Martin Jelínek. Rozsah jeho vědomostí je dechberoucí. Ještě více vás ale ohromí jeho touha soustavně se rozvíjet a zlepšovat ve všem, co dělá. Je živým exemplářem svého učení. A pokud si ho dobře prohlédnete a pochopíte, co ztělesňuje, ihned máte jasno, že právě jeho rady chcete přenést do svého vlastního života. Bez nadsázky, zde máte co dočinění s lidským klenotem. Jak po stránce odbornosti, tak charakteru a integrity.