Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:
Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.
Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:
Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:
V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:
Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.
V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:
Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.
Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.
Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.
Mastná kyselina | Počet uhlíků | Výskyt |
---|---|---|
Palmitoolejová | 16 | Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej. |
Olejová | 18 | Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk. |
Eruková | 22 | Řepkový olej, hořčičné semínko. |
Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.
Mastná kyselina | Počet uhlíků | Počet dvojných sazeb | Výskyt |
---|---|---|---|
Linolová (omega-6) | 18 | 2 | Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej |
alfa-linolenová (omega-3) | 18 | 3 | Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny |
gama-linolenová (omega-6) | 18 | 3 | Černý rybíz, pupalka, brutnák |
arachidonová (omega-6) | 20 | 4 | Živočišné tuky |
eikosapentaenová (omega-3) | 20 | 5 | Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky) |
dokosahexaenová (omega-3) | 22 | 6 | Tučné ryby |
Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:
Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:
V kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.
Ing. Lenka Pokorná
Studium on-line kurzu Výživa dětí byla pro mne velmi příjemná. Jednak jsem si mohla volit rychlost studia kurzu, dále jsem si mohla některé informace vyslechnout přímo z úst pana Mgr. Jelínka v rámci jeho videí či přednášek. Výživě dětí se věnuji již více let, přesto mi kurz dokázal poskytnout odpovědi na některé "zapeklité a mediálně hodně řešené" otázky. Děkuji také panu Jelínkovi za možnost využití poradny i po skončení kurzu.
Dušan Benák
Pro mě znamená Kurzy ATAC = Martin Jelínek = pozitivní změna :-). Do kurzu výživového poradce pod vedením Martina Jelínka jsem se přihlásil z několika důvodů: 1. Doporučení osoby lektora Martina Jelínka, 2. Distanční studium, 3.Využití ve výuce myšlenkových map. Dnes s radostí konstatuji, že všechny předčily mé očekávání, ovšem první důvod byl jednoznačně nejpřínosnější, protože díky Martinovi jsem pochopil, jak naše těla i mysl fungují, a co je důležitější, naučil jsem se své vědomosti používat a aplikovat nenásilnou formou. Má první myšlenka byla rozšířit své trenérské dovednosti a nabídnout svým hráčům dokonalejší pohled. Martin mě ovšem inspiroval natolik, že jsem se začal naplno věnovat poradenské činnosti a prezentaci zdravých potravin. Věřím, že široká nabídka kurzů osloví a pozitivně změní život i Vám.
Mgr. Viera Krčmáriková
Veľmi pekne ďakujem za príležitosť naučiť sa veľa o výžive a tak si otvoriť dvere do ďalšej oblasti, ktorá ma zaujíma. Popri zamestnaní pracujem aj ako inštruktorka skupinových cvičení. Čoraz častejšie som sa stretla u klientov so záujmom o výživové poradenstvo, tak som sa rozhodla spojiť obe v jedno a bolo to správne rozhodnutie. Možnosť absolvovať tento kurz online formou bola pre mňa najlepšou voľbou ako zvládnuť štúdium popri zamestnaní a vedľajších činnostiach, ktorým sa venujem. Kurz mi veľmi pomohol pochopiť, ako vlastne naše telo, ale najmä metabolizmus funguje a ako si prostredníctvom stravy môžeme nájsť správnu cestu a tak vyriešiť mnoho zdravotných problémov a cítiť sa dobre. Učivo bolo dostatočne vysvetlené a upevnené prostredníctvom aplikovania teórie vytváraním jedálničkov cez konkrétne problémy, s ktorými sa stretneme v praxi. Veľmi oceňujem snahu o vysvetlenie základov výživy a viacerých smerov stravovania, či z pohľadu filozofie tradičnej čínskej medicíny, alebo ajurvédy. Hoci som základ úspešne absolvovala a už ako tak spracovala, teším sa na ďalšie vzdelávanie v tejto oblasti a verím, že všetky informácie, ktoré pomohli nielen mne, pomôžu aj mojim budúcim klientom.