Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Tuky

Tuky

Tuky

Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:

  • jsou rozpouštědly pro vitamíny A, D, E, K,
  • jsou nezbytné pro tvorbu pohlavních i nadledvinových hormonů,
  • tvoří stavební součást buněčných membrán,
  • jsou velmi důležitou zásobárnou energie - 1 gram tuku má přibližně dvakrát víc energie (9 kcal), než stejné množství sacharidů nebo bílkovin. Z tohoto důvodu jsou proto největší hrozbou pro nechtěné nabírání tukových zásob na těle.

Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.

Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:

  1. Jednoduché lipidy (estery mastných kyselin s různými alkoholy):
      a) tuky a oleje (estery mastných kyselin s glycerolem),
      b) vosky (estery mastných kyselin s vyššími jednosytnými alkoholy).
  2. Složené lipidy (estery obsahující mimo mastné kyseliny a alkoholu ještě další skupiny):
    Patří sem fosfolipidy, glykolipidy, sulfolipidy a aminolipidy.

Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:

1. Nasycené

V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.

2. Nenasycené

V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.

Mononenasycené

Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.

Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.

Mastná kyselina Počet uhlíků Výskyt
Palmitoolejová 16 Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej.
Olejová 18 Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk.
Eruková 22 Řepkový olej, hořčičné semínko.

Polynenasycené

Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Tuky - ryby

Mastná kyselina Počet uhlíků Počet dvojných sazeb Výskyt
Linolová (omega-6) 18 2 Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej
alfa-linolenová (omega-3) 18 3 Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny
gama-linolenová (omega-6) 18 3 Černý rybíz, pupalka, brutnák
arachidonová (omega-6) 20 4 Živočišné tuky
eikosapentaenová (omega-3) 20 5 Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky)
dokosahexaenová (omega-3) 22 6 Tučné ryby

Trans-mastné kyseliny

Tuky - olej

Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:

  1. Přirozeným způsobem - jsou vytvářeny působením bakterií v zažívacím traktu skotu a ovcí a přecházejí do mléka a masa.
  2. Uměle – takzvanou hydrogenací neboli ztužováním tuků (dnes už bývá nahrazována emulgátorovými technologiemi) – tímto procesem se prodlužuje trvanlivost (zabraňuje se žluknutí).
  3. Tepelnou úpravou - zahříváním olejů na vysokou teplotu při pečení a smažení.

Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:

  1. Omezovat množství tuků ve stravě celkově (v populačním průměru je konzumujeme v nadměrném množství, v tomto směru jsou např. jednou z hlavních příčin nadváhy).
  2. Omezovat většinu živočišných tuků a raději volit rostlinné zdroje, vždy nejlépe technologicky neupravované (takto změníme poměry jednotlivých skupin tuků a zvýšíme nutriční kvalitu stravy).
  3. Tyto úpravy provádět tak, aby poměry jednotlivých skupin mastných kyselin (nasycených, mononenasycených i polynenasycených) odpovídaly nejenom moderním pravidlům postavených na vědeckých výzkumech, ale i individuálním metabolickým potřebám jedince (tuky mají například schopnost ovlivňovat rychlost tvorbu energie v buňkách, manipulací s jejich množstvím ve stravě tak ovlivňujeme chování metabolismu).

kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Slávka Čabalová

Pár mesiacov pred tým, ako som sa rozhodla absolvovať tento kurz, som skúmala po možnostiach na Slovensku aj v Čechách. Väčšinou to boli kurzy,ktoré trvali 3-5 dní. Ale ja som chcela niečo komplexnejšie, čo by mi naozaj dalo viacero pohľadov na výživu ako takú. Som veľmi spokojná s informáciami v tomto kurze, ale nielen to. Aj ako absolvent sa viem poradiť v poradni pre absolventov, navyše sa môžem vzdelávať ďalej. Spôsob, ako p. Mgr. Martin Jelínek vzdeláva ľudí, je výnimočný. Verím,že na jar si nájdem čas a prídem z ďalekého východu(Košice) na detoxikačný víkend a budem môcť pána Jelínka spoznať aj osobne.

Iva Brožovičová

Vámi pořádaný kurz jsem si vybrala na doporučení známé, která se o něm zmínila na kurzu pro fitness instruktory. Po nastoupení do fitness jsem zjistila, že cvičení a výživa jde ruku v ruce, že mohu klientkám poradit se cvičením, ale pokud to nespojí i se zdravou stravou je to pouze poloviční řešení. Na kurzu jsem se hodně dověděla, vyhovoval mi online kurz, odpadlo mi časově náročné dojíždění. Kurz byl výborný a doufám, že na základě získaných vědomostí, se mi bude dařit i jako výživovému poradci. Jsem ráda , že absolvováním kurzu práce pana Jelínka nekončí a že nabízí i poradnu pro absolventy a věnuje se jim nadále. Tento kurz mohu jen doporučit.

Lucie Klusová

Vůbec jsem si neuměla představit, co obnáší distanční forma studia. To co však nastalo, předčilo všechny moje představy. Nejdřív jsem si myslela, že to nemůžu zvládnout, každý den dělat myšlenkové mapy, každý měsíc test, ale postupem času jsem si zvykla a studium se stalo součástí každého dne. Jelikož lekce jsou prezentovány takovou formou, aby je každý pochopil, bylo radost se každý den dozvědět něco nového. Hodně z nových informací jsem ihned začala používat ve své práci, takže mi zůstaly v paměti a hlavně jsem si všechno hned ověřila v praxi a viděla, co a jak funguje. Na každé měsíční setkání jsem se moc těšila a bylo pro mě velkým přínosem. Vždy se sešla parta skvělých lidí, a forma, kterou každoměsíční setkání byla vedena, mi naprosto vyhovovala. Žádné zbytečné informace, všechno srozumitelné a jasné. Byla jsem z přístupu pana Jelínka naprosto nadšená, nesetkala jsem se s člověkem, který by tolik věděl o svém oboru a uměl to tak podat ostatním. Moc se mi líbilo, že chce ostatním pomoct a netají žádné informace ani know-how, ale opravdu mu jde o to, aby se lidi o sebe líp starali a měli sami sebe rádi. Navíc jsme v rodině začali jíst lépe a já jsem během kurzu zhubla 4 kg, aniž bych o to usilovala. Pouhou změnou jídelníčku :-)