Úvod / Co se u nás studuje / Tuky

Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:
Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.
Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:
Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:
V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.
V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.

Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.
Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.
| Mastná kyselina | Počet uhlíků | Výskyt |
|---|---|---|
| Palmitoolejová | 16 | Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej. |
| Olejová | 18 | Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk. |
| Eruková | 22 | Řepkový olej, hořčičné semínko. |
Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

| Mastná kyselina | Počet uhlíků | Počet dvojných sazeb | Výskyt |
|---|---|---|---|
| Linolová (omega-6) | 18 | 2 | Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej |
| alfa-linolenová (omega-3) | 18 | 3 | Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny |
| gama-linolenová (omega-6) | 18 | 3 | Černý rybíz, pupalka, brutnák |
| arachidonová (omega-6) | 20 | 4 | Živočišné tuky |
| eikosapentaenová (omega-3) | 20 | 5 | Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky) |
| dokosahexaenová (omega-3) | 22 | 6 | Tučné ryby |

Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:
Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:
V kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.
Mgr. Martin Jelínek
Petra Pokorová, DiS.
Jsem nutriční terapeutka a hledala jsem možnost dalšího sebevzdělávání. Vzhledem k mé vytíženosti jsem uvítala distanční formu výživového kurzu Mgr. Jelínka – tj. kombinaci samostudia s využitím tzv. myšlenkových map a osobního setkání s lektorem na společných seminářích v Praze. Velmi dobře a efektivně zpracované jednotlivé kapitoly mě doslova a do písmene vtáhly do dané problematiky. Cítila jsem velký příliv energie a touhy dozvědět se stále více informací. Dnes se dívám na problematiku výživy člověka očima celostní medicíny. Naučila jsem se základům Ájurvédy a Tradiční čínské medicíny. Již dokážu pomoci lidem, kteří se dostali do slepé uličky klasické medicíny. Tento kurz je ve své době skutečně velmi ojedinělý. Mohu jen doporučit.
Mgr. Pavel Hodák, DiS.
Rád bych touto cestou poděkoval za dlouholetý projekt KURZY ATAC, který tak zdárně a úspěšně vedete, zvlášť kurz Poradce pro výživu a suplementaci, kterým jsem měl možnost si projít. V první řadě jsem nesmírně rád za možnost studia on-line, kdy jsem nebyl tlačen časem, jak to bývá na školách a v kurzech běžné, ale pouze sám sebou a mou touhou a chutí po nových znalostech. Oceňuji to hlavně proto, že v období života člověka nastávají různé situace, kterým musí dát přednost před ostatními, což se stalo i mě. O to s větší chutí jsem se pak opět pouštěl do získávání dalších vědomostí a znalostí. Za druhé musím říci, že záběr kurzu je opravdu obrovský a zde oceňuji tu možnost, že mám přístup ke všem studijním materiálům po celou dobu, protože už nyní jsem se k některým vracel a vím, že se vracet budu. Není totiž možné si vše zapamatovat a navíc, si to nemusím vše tisknout (šetříme tím i naše lesy :-). Pokud si někdo myslel, že něco ví o výživě a suplementaci….projděte si tento kurz, opravdu stojí ZA TO!!! Za třetí, mít možnost neustálého kontaktu s lektorem, který je ochoten odpovídat, pro mě, někdy až na úplně záludné otázky s naprostým klidem, nadhledem, radostí, profesionalitou a znalostmi je „OKOUZLUJÍCÍ“. Navíc pokud může, tak Vám rád poradí i v osobních záležitostech. Zde jde vidět, když člověk dělá svou práci opravdu RÁD. Klobouk dolů. V neposlední řadě je i možnost po skončení kurzu mít přístup do aplikace ZOF, kde si po celou dobu kurzu zkoušíte tvořit jídelníčky, čím získáváte nenahraditelné zkušenosti). Ještě jednou tímto velké díky za možnost si tímto kurzem projít.
Martin Prašivka
Protože mě moje současná práce nenaplňuje, vydal jsem se směrem, který mě zajímá a současně pomáhá lidem k lepšímu životu. Rozhodl jsem se tedy absolvovat kurz Výživového poradce a následovat tuto cestu.