Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Tuky

Tuky

Tuky

Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:

  • jsou rozpouštědly pro vitamíny A, D, E, K,
  • jsou nezbytné pro tvorbu pohlavních i nadledvinových hormonů,
  • tvoří stavební součást buněčných membrán,
  • jsou velmi důležitou zásobárnou energie - 1 gram tuku má přibližně dvakrát víc energie (9 kcal), než stejné množství sacharidů nebo bílkovin. Z tohoto důvodu jsou proto největší hrozbou pro nechtěné nabírání tukových zásob na těle.

Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.

Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:

  1. Jednoduché lipidy (estery mastných kyselin s různými alkoholy):
      a) tuky a oleje (estery mastných kyselin s glycerolem),
      b) vosky (estery mastných kyselin s vyššími jednosytnými alkoholy).
  2. Složené lipidy (estery obsahující mimo mastné kyseliny a alkoholu ještě další skupiny):
    Patří sem fosfolipidy, glykolipidy, sulfolipidy a aminolipidy.

Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:

1. Nasycené

V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.

2. Nenasycené

V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:

Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.

Mononenasycené

Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.

Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.

Mastná kyselina Počet uhlíků Výskyt
Palmitoolejová 16 Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej.
Olejová 18 Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk.
Eruková 22 Řepkový olej, hořčičné semínko.

Polynenasycené

Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Tuky - ryby

Mastná kyselina Počet uhlíků Počet dvojných sazeb Výskyt
Linolová (omega-6) 18 2 Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej
alfa-linolenová (omega-3) 18 3 Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny
gama-linolenová (omega-6) 18 3 Černý rybíz, pupalka, brutnák
arachidonová (omega-6) 20 4 Živočišné tuky
eikosapentaenová (omega-3) 20 5 Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky)
dokosahexaenová (omega-3) 22 6 Tučné ryby

Trans-mastné kyseliny

Tuky - olej

Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:

  1. Přirozeným způsobem - jsou vytvářeny působením bakterií v zažívacím traktu skotu a ovcí a přecházejí do mléka a masa.
  2. Uměle – takzvanou hydrogenací neboli ztužováním tuků (dnes už bývá nahrazována emulgátorovými technologiemi) – tímto procesem se prodlužuje trvanlivost (zabraňuje se žluknutí).
  3. Tepelnou úpravou - zahříváním olejů na vysokou teplotu při pečení a smažení.

Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:

  1. Omezovat množství tuků ve stravě celkově (v populačním průměru je konzumujeme v nadměrném množství, v tomto směru jsou např. jednou z hlavních příčin nadváhy).
  2. Omezovat většinu živočišných tuků a raději volit rostlinné zdroje, vždy nejlépe technologicky neupravované (takto změníme poměry jednotlivých skupin tuků a zvýšíme nutriční kvalitu stravy).
  3. Tyto úpravy provádět tak, aby poměry jednotlivých skupin mastných kyselin (nasycených, mononenasycených i polynenasycených) odpovídaly nejenom moderním pravidlům postavených na vědeckých výzkumech, ale i individuálním metabolickým potřebám jedince (tuky mají například schopnost ovlivňovat rychlost tvorbu energie v buňkách, manipulací s jejich množstvím ve stravě tak ovlivňujeme chování metabolismu).

kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti jsem se nezabývala zdravou výživou. Až náš uspěchaný život, který se člověk snaží dělit mezi stresující práci a péči o rodinu, mě přinutil se na chvilku zastavit, rozhlédnout a popřemýšlet, jestli všechny ty nevolnosti, nadváhy, ekzémy a různé pomalu se plížící neduhy nemohou mít svůj původ částečně i v tom, co jíme. Postupně jsem začala rozkrývat i význam smyslu celostní medicíny a celostního přístupu ke zdraví a k životu. Začala jsem tedy hledat kurz, který by mi pomohl pochopit souvislosti a propojení, jak co v těle funguje a nefunguje, princip příčin a důsledků. A přesně tohle jsem našla v kurzu pana Jelínka – zpočátku přijde přísun spousty informací a hlava má pocit, že to nepobere. První úkoly ve výukové hře zaberou celý večer. Ale pomaličku, postupně, s každým dalším jídelníčkem do sebe začnou věci pomalu zapadat. A člověk začne i sám nacházet odpovědi na své otázky. A tam, kde odpověď nezná, ji dostane ve velmi lidské formě od pana Jelínka. Kurz vedený panem Jelínkem je velmi dobře zpracovaný, nabitý užitečnými informacemi, studující jsou vedeni tak, aby si sami vyzkoušeli na příkladech tvorbu různých jídelníčků a pochopili souvislosti. Přednášky pana Jelínka jsou na hodně vysoké úrovni vědomostně, navíc velmi příjemné i svou atmosférou, jeho přístup je při vysoké profesionalitě stále přátelský a lidský. Děkuji tímto nejen za veškeré znalosti, které jsem si mohla z kurzu odnést, ale i za obrovskou dávku odvahy a energie, kterou jsem tady mohla načerpat, a která mě v životě posunula dále a hodně jiným směrem :-)

Alena Rudolf Honolková, DiS.

Na kurz Poradce pro výživu jsem narazila "náhodou" při internetovém vyhledání výživového poradce v místě mého bydliště. Nabídka kurzu mě velmi zaujala, jak formou studia, tak i obsahem. Absolvováním kurzu jsem získala velmi široký rozhled nejen v oblasti stravování, ale též fungování těla. Díky tomu, že mě tato tématika velmi baví a zajímá, jsem se rozhodla v tomto oboru pokračovat dál v profesní rovině. Oceňuji profesionální vedení kurzu, náhled do oblasti výživy je skutečně komplexní ze všech různých úhlů pohledu. Zajímavá je též nabídka dalších kurzů, které do budoucna určitě využiji pro rozšíření svých dovedností.

Ing. Kateřina Sanetrníková

V rámci své pracovní činnosti v oblasti výživy jsem hledala ten správný kurz, který by mě posunul dále. Jelikož jsem ale máma 3 malých dětí, bylo pro mě složité každý týden dojíždět na nějaký kurz o výživě. Až jsem natrefila na online kurz Poradce pro výživu a suplementaci, který se mi zalíbil svým širokým záběrem, formou studia a náhledu na výživu z více oblastí. Kurz byl pro mě velmi užitečný a potvrdil mi, že jsem se vydala správným směrem. V kurzu jsem si prohloubila své znalosti v dané oblasti a získala spoustu nových informací. Vřele kurz doporučuji každému, kdo má opravdu zájem pomoci ostatním a nejde mu jen o certifikát.