Úvod / Co se u nás studuje / Skrytá sůl
Sledování množství soli (NaCl) ve stravě patří mezi základní nutriční dovednosti, které by měl zvládat úplně každý. Důvodem je především její výrazný každodenní nadbytek typický pro novodobý způsob stravování, který výrazně ovlivňuje metabolické pochody a tím i zdraví. Chlorid sodný obsahuje 40 % sodíku, jehož přebytek zadržuje tekutiny v těle. To se projevuje nejčastěji:
- zvýšením krevního tlaku,
- vznikem migrén,
- závratěmi,
- otoky dolních končetin,
- přetěžováním ledvin.
Poměrně závažným zjištěním je fakt, že vyšší příjem soli se spolupodílí na rozvoji prozánětlivého prostředí v organismu.
Obsah soli ve stravě se řeší na dvou úrovních:
1. Sledováním množství soli, kterou používáme pro přímou potřebu při přípravě receptů.
Toto v praxi není problém - doporučená dávka soli pro dospělého člověka je 5 gramů, množství jedné špetky soli se pohybuje v rozmezí 0,3 - 0,5 gramů. Je tak jednoduché sledovat celkový příjem soli.
2. Kontrolou množství a četnosti potravin v jídelníčku, které obsahují skrytou sůl:
- Pečivo.
Obsahuje minimálně 1 % soli (tzn. dva krajíce chleba o celkové hmotnosti 100 g dodají minimálně 1 gram soli). Obsah soli v pečivu je ale silně pohyblivý. Sůl zvyšuje pružnost těsta a snižuje jeho lepivost, současně má schopnost zvyšovat výšku i objem pečiva, z těchto důvodů pekaři používají podstatně vyšší množství soli (průměr v ČR se pohybuje kolem 1,4 g/ 100 g). Je proto důležité kontrolovat informace uvedené na etiketě výrobku, a současně sledovat, zda výrobce nepoužil sůl i na povrchovou úpravu. Nejsou tak výjimky, kdy se podíl soli v pekařských výrobcích pohybuje kolem 3 % - s ohledem na celkové množství konzumovaného pečiva za den se pak jedná o významné, tedy problematické hodnoty. Faktem je, že legislativa v západních zemích má tendenci v posledních letech systematicky snižovat ve svých doporučeních obsah soli v pečivu, dlouhodobým cílem je dostat se pod hodnotu 1 g / 100 g pečiva.
- Sýry.
Platí jen pro ty, které sůl obsahují, pak je podíl soli dle typu výrobku 2 % a více.
- Uzeniny.
U masných výrobků se obsah soli většinou pohybuje kolem 2 - 2,5 %.
- Polotovary.
Maso, zelenina, luštěniny v konzervovaném stavu - i tady se podíl soli pohybuje kolem 2 %.
- Ochucovadla.
Nejvíce soli obsahují sójové omáčky a miso pasty (obsah soli přes 10 %).
- Slané tyčinky, chipsy.
Přes 2,5 % soli.
- Instatntní polévky.
Přes 10 % soli (v suchém podílu).
Při snaze sledovat podíl soli v potravinách je důležité vědět, že výrobce má zákonnou povinnost uvádět množství soli na etiketě potraviny, informační dostupnost je tedy poměrně dobrá.
Jako částečnou náhradu soli při úpravě pokrmů je možné použít spektrum různých druhů koření – cibuli, česnek, celer, sušenou zeleninu apod. Zajímavou alternativou jsou v současné době poměrně dobře dostupné výrobky s obsahem draselné soli (KCl), popřípadě černá sůl (nerafinovaná vulkanická sůl s vysokým obsahem železa a dalších minerálů).
Problematice nadbytku soli ve stravě se věnujeme především v kurzu Poradce pro výživu. Studenti se učí nejen sledovat celkové množství soli v každodenním jídelníčku, ale i manipulovat se stravou tak, aby při zachování chuťového vjemu jídla byl její obsah co nejnižší. Důležitým ukazatelem nutriční rovnováhy ve vztahu k množství soli je i poměr mezi sodíkem a draslíkem, který studenti při tvorbě stravovacích plánů sledují na výukové aplikaci ZOF.
Blanka Bartošová
Výživě a doplňkům stravy se věnuji už více než 7 let. Ale stále jsem měla pocit, že mi něco chybí k propojení a dokonalému pochopení této problematiky. Ke studiu jsem se odhodlávala dlouho, protože mám děti a časově jsem nestíhala ještě někam jezdit. Když jsem objevila možnost studovat výživu online, bylo rozhodnuto. Jsem moc ráda, že jsem si vybrala půlroční kurz, protože jsem měla dostatek prostoru tolik informací vstřebat a naučit se s nimi pracovat. Vše se mi krásně propojilo a začalo dávat smysl a našla jsem spoustu odpovědí na mé podvědomé otázky, které mi bránily se práci poradce plně věnovat. Kurz je připraven naprosto dokonale, intuitivně a přirozeně. Ten půl rok v kurzu a další měsíce v pokračovacích kurzech bych přirovnala prvnímu roku života dítěte, které se vše učí s lehkostí, radostí, dělá velké pokroky a učí se systémem pokus a omyl ( to jsem cítila hlavně při sestavování jídelníčků ve hře ZOF). Líbilo se mi na kurzu, že to nebyly jen informace a tabulky, ale byla v každé lekci vždy cítit důležitost na individualitu člověka. Obdivuji pana Mgr. Jelínka za jeho práci, přístup a jak zvládá ještě rychle reagovat na případné individuální dotazy přes email. Moc za vše děkuji a vřele doporučuji.
Martina Michálková
Již před několika lety, jsem se začala zajímat o zdravý životní styl a k tomu jsem chtěla více informací. Zvolila jsem kurz, který svou délkou 6 měsíců nemá konkurenci. Nadšeně jsem začala zpracovávat témata do myšlenkových map, které jsou velkým pomocníkem při studiu. Protože jsem měla možnost vidět lektora Martina Jelínka osobně každý měsíc, velmi rychle si mě získal svým přístupem a nadšením pro osvětu a šíření zdravého životního stylu. Ze začátku a možná i ke konci kurzu se vám bude zdát, že informací je mnoho, ale věřte, že časem do sebe vše zapadne a vy objevíte ucelený systém, který funguje. Dnes vím, že jsem zvolila správně a všem tento kurz vřele doporučuji.
Sabina Polenkovičová
Jako zdravotní sestra vidím následky špatného životního stylu každý den. Moderní medicína tohle řeší jen podáním k tomu určené medikace. Pro lidi jsem chtěla dělat mnohem více a to zejména v prevenci. O stravování jsem se vždy zajímala a lidé si ke mně (nevím proč) chodili pro rady. Tak jsem se rozhodla své znalosti prohloubit a přidat jim hodnotu v kurzu Poradce pro výživu a suplementaci - on-line. Půlroční kurz je opravdu rozsáhlý, rozhodně z něj nevyjdete, jako tzv. "rychlokvaška" naučená pouze teoreticky. Získáte v něm přehled o různých výživových směrech. Což jako člověk, preferující rostlinou stravu, velmi oceňuji. S každou další lekcí se dozvíte nové a nové informace, mezi kterými začnete hledat souvislosti, až se postupem času vypracujete ke komplexnímu pohledu na stravování. Především bych chtěla vyzdvihnout velmi zajímavou a zábavnou formu lekcí, a to i tu praktickou: pracování s myšlenkovými mapami a hrou ZOF.