Jakmile si ve snaze sestavit způsob stravování, který vychází vstříc našim individuálním potřebám, zvolíme spektrum pro nás vhodných potravin a nastavíme správné poměry živin, měli bychom brát v potaz i množství energie, kterou tělu dáváme. Hodnoceno v širším kontextu je potřeba mít pod kontrolou takzvanou energetickou bilanci. Toto je v pořadí druhé pravidlo Zóny optimálního fungování (ZOF), která je nedílnou součástí naší filozofie a tvoří jádro studia u nás.
Energetická bilance je poměr mezi příjmem a výdejem energie. Vyvážené bilance dosahujeme v situacích, kdy se množství spotřebované energie rovná množství vydané energie. Rozlišujeme pozitivní a negativní energetickou bilanci.
Vzniká v situacích, kdy dochází k nadměrnému energetickému příjmu (vysoký objem jídla, přebytek sacharidů s jejich příliš vysokou hodnotou glykemického indexu nebo nálože, vysoký podíl tuků…). Nadbytečná energie je uložena do tukových zásob, tělesná hmotnost se tak zvyšuje.
Vzniká v situacích velmi nízkého energetického příjmu. Tělo je nuceno využívat navíc i energii uloženou v zásobách. Tělesná hmotnost vždy klesá, metabolismus „přepíná“ do katabolických pochodů.
Při práci s tímto pravidlem je potřeba postupovat následovně:
Energie, obsažená v potravě a uvolňovaná či využívaná v průběhu metabolických dějů, se nejčastěji vyjadřuje v jednotkách tepla – v kaloriích. Jedna kalorie je definována jako množství tepla potřebné k ohřátí 1g vody o 1 ºC (z 15 ºC na 16 ºC). Toto množství tepla je velmi malé a tak v praxi při hodnocení výživy obecně používají jednotky v kilokaloriích (1kcal = 4180 J). Mezinárodní jednotkou energie je jeden joule (energie vynaložená tehdy, když se 1 kg pohybuje silou 1 newtonu po dráze 1 metru). Pro převod kcal na jouly lze použít koeficient 4,2 (přesněji 1 kcal = 4180 joulů = 4,18 kJ).
Přehled množství energie vznikající spalováním (trávením) jednotlivých živin:
Živina | v kalorimetru v kcal | v kalorimetru v kJ | v těle kcal | v těle kJ |
---|---|---|---|---|
Sacharidy | 4,1 | 17,22 | 4 | 17 |
Tuky | 9,4 | 39,48 | 9 | 38 |
Bílkoviny | 5,6 | 23,40 | 4 | 17 |
Přesnost těchto výpočtů je silně diskutabilní a v praxi v podstatě nerealizovatelná.
Problém je v tom, že:
Stavět koncepci stravování pouze na počítání energie je proto nesmyslné. Bohužel naprostá většina lidí v západní společnosti kráčí touto cestou, od čehož se odvíjí i spektrum problémů, se kterými se při tvorbě jídelníčků a očekávání jejich vlivu potýkají. S energetickou bilancí je ale potřeba pracovat, a to především ze dvou důvodů:
Tato pravidla respektujeme ve všech kurzech, které pořádáme. Nejsme zastánci striktního počítání každé kalorie, v reálném životě toto stejně nikdo dlouhodobě nedělá. Součástí naší výuky je i výuková aplikace ZOF, na které se studenti učí vytvářet jednotlivé typy jídelníčků. Tento program umí počítat i energetickou bilanci, studující si tak vytváří cit i pro vyvážené nastavení energetické bilance.
Martina Bušková
Jelikož pracuji jako masérka a kosmetička, často jsem dotazována na problematiku zdraví a výživy o kterou se zajímám dlouhá léta. Chtěla jsem tedy alespoň radit profesionálně a na úrovni a ne jenom získat papír. Při své práci jsem zjistila, že i bolesti zad, nebo stav pleti se nedá vytrhnout z kontextu a je třeba člověka brát jako celek, který ovlivňuje mnoho faktorů. Proto mně oslovil kurz pana Martina Jelínka který byl pro mně odpovědí na všechny mé otázky o výživě a pohlíží na problémy komplexně. Vše co jsem se naučila mi pomáhá i v osobním životě.
Zuzana Bazalová
Myšlenkové mapy a zdůrazněná hlavní témata jsou fakt skvělá - kdyby nás na studiích navedli na správnou formu učení, vyvarovala bych se spousty zbytečných chyb a neúspěchů. V průměru mi jedna mapa trvá déle než bych chtěla, ale zrychluji a zlepšuji se. Neocenitelné je pro mě hlavně schopnost zapamatování tématu.
Jako manažerka v nadnárodní společnosti jsem neměla čas dělat věci nad rámec své práce, které mě zajímají a když jsem se dostala špatným životním stylem na skoro 90 kg, jsem se rozhodla, že zhubnu..ANO, zhubla jsem, ale velmi špatnou cestou. Poté přišla doba, kdy jsem začala toužit po rodině a po sedmi umělých oplodnění se mi narodil syn. V tu chvíli jsem si začala vážit svého těla a uvědomila jsem si, že je potřeba se o sebe starat. Zároveň jsem si vědoma toho, že svým dětem jsme zrcadlem a tak jsem začala hledat cestu, abych POCHOPILA. A jak tomu v životě bývá, ve chvíli, kdy jsem se skutečně rozhodla, že CHCI VĚDĚT, jsem se seznámila s absolventkou kurzu pana Martina Jelínka „Poradce pro výživu a suplementaci", která byla neskutečně nadšená, namotivovaná a plná vědomostí. ( dnes jsou z nás skvělé přítelkyně) Ihned jsem začala pátrat po referencích a nenašla jsem snad jedinou špatnou zmínku či informaci. A jako matka na mateřské jsem nesmírně ocenila způsob ,,dálkového,, studia.... Bylo rozhodnuto a okamžitě jsem se do studia pustila. Půl rok utekl ani nevím jak :-) Nesmírně oceňuji přístup pana Jelínka, otevřený pohled na celou problematiku stravování a komplexní pohled, který si troufám říct, že jinde nezískáte. Zároveň prostředí ve kterém studiu probíhá je zcela sofistikované a profesionálně zpracované. Pokud váháte, rozhodně jděte do toho. Díky studiu jsem si uvědomila jak kvalitní může náš život být, když se o sebe budeme správně starat. Dnes již chápu pojem ,,jste to, co jíte,, Opravdu jste! a žijeme jen jednou, tak ať to stojí za to. Jako poznámku pro ty, co ještě pořád váhají zmiňuji svůj příběh... kdo ví, jakou roli v něm hrálo právě toto studium. Na mateřské dovolené jsem vystudovala „Poradce pro výživu a suplementaci" , když jsem kurz úspěšně ukončila, tak jsem mmj. zjistila, že jsem si časově dokázala skvěle uspořádat svůj den s dítětem i prací a navázala jsem na kurz ,, Instruktor fitness,, a začala působit jako instruktorka. A jelikož mám ráda věci dělat pořádně a komplexně, do třetice jsem začala studovat a mám radost z certifikátu ,,sportovní a relaxační masáž,,. Nyní cítím, že mohu být svým klientům k dispozici v širokém záběru a opět se vracím ke stravě a dalším kurzům, které pan Jelínek nabízí.