Úvod / Co se u nás studuje / Energetická bilance

Jakmile si ve snaze sestavit způsob stravování, který vychází vstříc našim individuálním potřebám, zvolíme spektrum pro nás vhodných potravin a nastavíme správné poměry živin, měli bychom brát v potaz i množství energie, kterou tělu dáváme. Hodnoceno v širším kontextu je potřeba mít pod kontrolou takzvanou energetickou bilanci. Toto je v pořadí druhé pravidlo Zóny optimálního fungování (ZOF), která je nedílnou součástí naší filozofie a tvoří jádro studia u nás.
Energetická bilance je poměr mezi příjmem a výdejem energie. Vyvážené bilance dosahujeme v situacích, kdy se množství spotřebované energie rovná množství vydané energie. Rozlišujeme pozitivní a negativní energetickou bilanci.

Vzniká v situacích, kdy dochází k nadměrnému energetickému příjmu (vysoký objem jídla, přebytek sacharidů s jejich příliš vysokou hodnotou glykemického indexu nebo nálože, vysoký podíl tuků…). Nadbytečná energie je uložena do tukových zásob, tělesná hmotnost se tak zvyšuje.
Vzniká v situacích velmi nízkého energetického příjmu. Tělo je nuceno využívat navíc i energii uloženou v zásobách. Tělesná hmotnost vždy klesá, metabolismus „přepíná“ do katabolických pochodů.
Při práci s tímto pravidlem je potřeba postupovat následovně:

Energie, obsažená v potravě a uvolňovaná či využívaná v průběhu metabolických dějů, se nejčastěji vyjadřuje v jednotkách tepla – v kaloriích. Jedna kalorie je definována jako množství tepla potřebné k ohřátí 1g vody o 1 ºC (z 15 ºC na 16 ºC). Toto množství tepla je velmi malé a tak v praxi při hodnocení výživy obecně používají jednotky v kilokaloriích (1kcal = 4180 J). Mezinárodní jednotkou energie je jeden joule (energie vynaložená tehdy, když se 1 kg pohybuje silou 1 newtonu po dráze 1 metru). Pro převod kcal na jouly lze použít koeficient 4,2 (přesněji 1 kcal = 4180 joulů = 4,18 kJ).
Přehled množství energie vznikající spalováním (trávením) jednotlivých živin:
| Živina | v kalorimetru v kcal | v kalorimetru v kJ | v těle kcal | v těle kJ |
|---|---|---|---|---|
| Sacharidy | 4,1 | 17,22 | 4 | 17 |
| Tuky | 9,4 | 39,48 | 9 | 38 |
| Bílkoviny | 5,6 | 23,40 | 4 | 17 |
Přesnost těchto výpočtů je silně diskutabilní a v praxi v podstatě nerealizovatelná.
Problém je v tom, že:
Stavět koncepci stravování pouze na počítání energie je proto nesmyslné. Bohužel naprostá většina lidí v západní společnosti kráčí touto cestou, od čehož se odvíjí i spektrum problémů, se kterými se při tvorbě jídelníčků a očekávání jejich vlivu potýkají. S energetickou bilancí je ale potřeba pracovat, a to především ze dvou důvodů:
Tato pravidla respektujeme ve všech kurzech, které pořádáme. Nejsme zastánci striktního počítání každé kalorie, v reálném životě toto stejně nikdo dlouhodobě nedělá. Součástí naší výuky je i výuková aplikace ZOF, na které se studenti učí vytvářet jednotlivé typy jídelníčků. Tento program umí počítat i energetickou bilanci, studující si tak vytváří cit i pro vyvážené nastavení energetické bilance.
Mgr. Martin Jelínek
Renata Otrubová
Téma zdravě fungujícího těla mě zajímalo snad odjakživa. Vždy mě fascinovalo poznání, že když se opravdu chce, tak se najde cesta ke zdraví, spokojenosti a k cestě prožívat radostně svůj vlastní život. Věřím, že když naše lidské tělo dobře funguje, je zdravé, štíhlé a po všech stránkách spokojené, můžeme v takovém těle prožít život právě takový, jaký si ve skrytu duše přejeme. Tělesnému cvičení se věnuji už více než 20 let a jsem si jistá, že už nikdy nepřestanu. Zdravé stravování mě zajímá stejně tak dlouho, ale teprve díky kurzům pana Martina Jelínka se mi otevřel naprosto úžasný prostor ke studiu výživy. Tyto kurzy předčily mé očekávání. Jsou doslova nabité informacemi, pečlivě poskládanými do jednoho logického celku a troufám si tvrdit, že i naprostý laik krůček po krůčku brzy pochopí všechny souvislosti. Také si velmi vážím a cením jakéhosi celostního nadhledu, který se dá rozeznat na osobních přednáškách jak u pana Jelínka, tak u ostatních přednášejících a který mě velmi zajímá. Kdysi jsem si přála, aby mi do života vstupovaly už jen ty pravé a stoprocentní věci, události i lidé…jsem si naprosto jistá, že kurzy ATAC zapadly do mých přání přesně.
Stanislava Zachovalová
Oblast výživy mě vždy zajímala, už jen proto, že jsem já sama věčně bojovala se svou váhou.Hledala jsem informace a následně absolvovala kurz výživy. V podvědomí, jsem pořád cítila, že mi to nestačí.Četla jsem spoustu článků o výživě a touto cestou jsem objevila Mgr. Martina Jelínka a Kurzyatac. ČLÁNKY BYLY Z TOHOTO ZDROJE :-) V oboru výživy pracuji a daří se mi pomáhat lidem na cestě za jejich hezčím životem, ale jsem zastáncem, že vědomostí není nikdy dost a měli bychom se pořád vzdělávat. Rozhodla jsem se absolvovat kurz Mgr. Martina Jelínka hlavně proto, že ho jako odborníka uznávám a kurz mě zaujal z důvodu jeho rozsahu a možnosti studovat online. Moje touha po přísunu informací byla nadosah :-) Nejvíec mě zaujala výuková hra ZOF - je to skvělý nástroj, kde nabyté vědomosti jsem hned převáděla do praxe. Bylo milé pozorovat, že si mého posunu všimli hlavně mí klienti. S určitostí vím, že chci projít všemi kurzy, které Mgr. Martin Jelínek nabízí a jsem si jistá, že si je užiji jako Poradce pro výživu a suplementaci. TĚŠÍM SE, DĚKUJI A VŘELE DOPORUČUJI :-)
Ludmila Koplíková
Program kurzu je koncipován tak, že i já ve svých 70ti letech jsem ho bez větších problémů zvládla a dokázala tak, že na učení není nikdy pozdě. Jeho absolvování bych přirovnala k příjemnému adrenalinovému sportu – práce, vzrušení i strach z výsledků zkušebních testů a následně radost z dobrého výsledku. Mimořádně oceňuji „Poradnu pro studenty“ , která slouží i jako zdroj velmi cenných informací.