Sacharidy dodávají tělu rychle využitelnou energii (1 gram sacharidů obsahuje 17,63 kJ = cca 4 kcal). Podle toho, jaké mají složení, se mění i rychlost, jakou z nich v těle tato energie vzniká (nejrychleji z tzv. cukrů).
Z chemického hlediska se dělí na:
Jsou nejjednodušší formou sacharidů. Molekulární strukturou jsou zastoupeny pouze jedním cukrem. Tyto cukry už tedy nelze dále štěpit a tělo z nich získává energii ihned.
Patří sem:
Vznikají spojením dvou až deseti stejných nebo různých druhů monosacharidových jednotek (podle jejich počtu se nazývají disacharidy, popř. tri-, tetra-, až dekasacharidy). Nejdůležitější z této skupiny jsou disacharidy. Sem se řadí především:
Mají podobnou strukturu jako oligosacharidy, ale počet monosacharidových jednotek dosahuje mnoha set až tisíc. Na rozdíl od monosacharidů jsou ve vodě prakticky nerozpustné. Fungují jako zásobní nebo stavební látky rostlin a živočichů. Z hlediska jejich původu je dělíme na:
O sacharidech obecně platí:
Základní přehled zdrojů sacharidů ve stravě (s různým objemovým zastoupením):
Protože je pro naše podmínky a dobu, ve které žijeme, přirozené získávat hlavní zdroj energie ze sacharidů (v běžných situacích se stravujeme tak, že ve stravě převažují sacharidy nad bílkovinami a tuky, nazýváme to „vysokosacharidový“ způsob stravování), je při sestavování jídelníčku potřeba pracovat především s:
Toto je základem, který se promítá ve všech našich kurzech. V tomto směru je potřeba vědět, že při tvorbě jídelníčků nepreferujeme žádné přesné počítání (počítat konkrétní parametry se ale učíme, je to nezbytné pro správné pochopení celostního pohledu na výživu) – důvodem je mimo jiné i fakt, že obsah všech živin v potravinách (tedy nejen sacharidů) se výrazně liší s ohledem na relativně široké spektrum faktorů (podmínky pěstování, kvalita půdy, stupeň zralosti při sklizni atd.). Není proto reálné navrhnout jídelníček, který by byl takzvaně „přesný“. Zaměřujeme se proto na směry a tendence, kudy se metabolismus ubírá či kam jej chceme nasměrovat. Obsah živin hraje důležitou roli, ale primárně ve smyslu určitého jejich rozpětí ve stravě, které máme pod kontrolou, ne přesných čísel.
Linda Vykouková
Kurz byl velkým přínosem nejen pro mou práci, ale i do života. Z mých počátečních obav, jak budu zvládat denně tři lekce, práci a rodinu, se stala samozřejmost i příjemný zvyk. Kurz pana Jelínka je opravdu kvalitní, jsem ráda, že jsem ho absolvovala.
Mgr. Andrea Hrušková
Jsem maminkou sedmileté dcerky, takže denně řeším, jak sestavit její jídelníček, aby byl chutný, vyvážený a zdravý. Informace v kurzu Výživa dětí mi velmi pomohly toto dilema jednoduše vyřešit. Oceňuji komplexní pohled Mgr. Jelínka na tuto problematiku a velmi kvalitně zpracovaný obsah kurzu.
Jakub Kořenek
Kurz pana Mgr. Jelínka Poradce pro výživu a suplementaci pro mne byl velice obohacující nejenom po stránce nutriční, ale rovněž změnil můj pohled na celkovou kvalitu života. Jeho snaha klást během studia důraz na holistický přístup mi velmi pomohla v mé praxi terapeuta odhalit nebo se alespoň přiblížit skutečné příčině problémů některých mých klientů (např. odstranění bolesti kloubů způsobené dlouhodobým překyselením organismu). Současně mi kurz otevřel další možnosti studia a inspiroval k dalšímu vzdělávání se v oblasti životního stylu. Kladně bych se chtěl vyjádřit i k začlenění některých východních směrů, konkrétně Tradiční čínské medicíny, ájurvédy nebo makrobiotiky, které kurz skvěle doplňují a umožňují získat ucelenější pohled na kvalitu našeho zdraví. Další pozitivum je i možnost práce ve výukovém programu ZOF, kde lze aplikovat získané vědomosti a tvořit stravovací plány pro konkrétní situace. Touto cestou bych všem, kteří se chtějí obohatit o znalostí v nutriční oblasti, doporučil právě kurz pana Jelínka, který je dle mého názoru bezkonkurenční. Tímto bych mu chtěl velice poděkovat a těším se na absolvování dalších vzdělávacích kurzů pod jeho vedením.