Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Diabetes

Diabetes

Diabetes

Diabetes (cukrovka) je chronické onemocnění, které se projevuje poruchou metabolismu sacharidů.

Je známo několik typů cukrovky, nejčastěji se rozlišují:

  1. Diabetes I. typu (dependentní).
    Vyvíjí se nejčastěji v mládí. Příčiny vzniku jsou různé:
    - Považuje se za autoimunitní onemocnění (imunitní systém ničí buňky slinivky břišní produkující inzulín),
    - Dává se do souvislosti s virovými infekcemi, intoxikací či genetickými vlivy.
    Je to méně častá forma tohoto onemocnění, postižený je závislý na vnějším příjmu inzulínu.
     

  2. Diabetes II. typu (non dependentní).
    Objevuje se nejvíce v dospělosti, tvoří přibližně 90 % případů diabetu. Tento druh onemocnění je nezávislý na inzulínuvzniká poruchou uvolňování inzulínu ze slinivky břišní popřípadě jeho sníženou účinností. Diabetes se pak projevuje zvýšením hladiny glukózy v krvi. Tato porucha metabolismu cukrů však může současně ovlivnit i hospodaření s dalšími živinami a mít negativní dopad na celkový stav  zdraví. Časem může vést k rozvoji onemocnění srdce, ledvin, zraku či poškození nervů apod.
    Vyvíjí z rezistence na inzulín – stavu, kdy slinivka může inzulín vylučovat, ale tělesné buňky na něj dostatečně nereagují. Nejběžnější příčinou vzniku tohoto typu je obezita (přes 70% diabetiků trpí nadváhou).
    Diabetes II. typu přímo souvisí s kvalitou života - přístupem ke stravě, konzumací alkoholu, kouřením, stresem, pohybem. I přesto, že se na vzniku tohoto typu cukrovky spolupodílí genetické vlivy, je největší měrou ovlivňována kvalitou jídelníčku.
     

  3. Těhotenský diabetes.
    Objevuje se u žen v průběhu těhotenství, je dáván do souvislosti s působením hormonůnadváhou i dědičnými dispozicemi. Po skončení těhotenství postupně odeznívá.

Vliv stravy na diabetes

Protože cukrovka souvisí s působením inzulínu a tento hormon přímo ovlivňuje metabolismus sacharidů, je jasné, že průběh choroby má vazbu na kvalitu stravování. Nejdůležitější roli hrají sacharidy, a to:
- V jejich struktuře - je třeba omezovat cukry a vysokoglykemické zdroje sacharidů,
- V celkovém množství - příliš mnoho sacharidů zvyšuje glykemickou odezvu.
Oba faktory z pozice svých glykemických hodnot přímo ovlivňují hladinu krevního cukru a s ní i působení inzulínu.
Nemalý vliv ale mají i další charakteristiky, které je třeba v jídelníčku sledovat:

1. Energetická bilance - přebytek energie způsobuje nadváhu, je tedy součástí procesů vzniku inzulínové rezistence a následně i diabetu II. typu.

2. Množství ostatních makrosložek - vlákninybílkovin i tuků. Jejich přítomnost v jídelníčku snižuje glykemické hodnoty stravy a stabilizuje tak hladinu krevního cukru.

3. Obsah mikroživin - nejdůležitější je dostatečný příjem vitamínůminerálů a antioxidantů. Každý zástupce z těchto kategorií plní svoje specifické funkce v metabolismu, při vyváženě sestaveném jídelníčku pomáhají zajišťovat nezbytnou homeostázu.

4. Kvalita potravin - existuje celá řada kritérií pro hodnocení kvality potravin. Za klíčový je považován stupeň průmyslového zprocesování potravin, a to především těch, které jsou zdrojem sacharidů a tuků.

Upravovat systém stravování u diabetiků se učíme v kurzu Průvodce výživou při diabetu a  Poradce pro výživu. Cílem je naučit se pracovat s faktory, které mají přímý vliv na vznik a průběh cukrovky. Výsledek by vždy měl odpovídat pravidlům zóny optimálního fungování metabolismu, v opačném případě dojde k odklonu od rovnováhy některého ze systémů ovlivňujících metabolismus sacharidů a strava se tak ve svém působení obrátí v neprospěch diabetika. Součástí tvorby koncepce stravování je i výběr vhodných doplňků stravy, které v patřičné kvalitě poměrně významně ovlivňují metabolické pochody.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Jaroslav Řeřábek

V životě jsem absolvoval celou řadu kurzů, seminářů a vždy to mělo co dělat s lepší kvalitou života. Kurz výživového poradce mě však zcela pohltil!;-) Každý pracovní den jsme dostávali půl roku nové a nové lekce plné informací o potravinách a jejich vlastnosteczh a použití. Bylo to pro mě něco naprosto nového, obsáhlého s plnou podporou v poradně na webu, ale i mailem či telefonem. Budu ještě pár týdnů všechny informace zažívat a zpracovávat (a že jich bylo!:-) Úplně nejvíc mě dostal fakt, že jsem si díky informacím v kurzu zlepšil cukrovku z 15 na 7 a to nejsem u konce! Bylo by výborné, kdyby se tyto informace a dostaly do škol a hezky poctivě, jako u pana Magistra Jelínka! Všem tento kurz vřele doporučuji, je to opravdu rozsáhlý přísun informací a rad!;-)

Ing. Radka Sovšáková

Kurz Poradce pro výživu a suplementaci predčil moje očakávania. Obsahovo aj formou výuky je na veľmi vysokej úrovni a zároveň sa stanete súčasťou komunity, v ktorej budete mať oporu a podporu, ktorú hlavne na začiatku poradenskej praxe určite veľmi uvítate. Poradňa pre absolventov, kde Mgr. Jelínek odpovedá na všetky naše dotazy je nanezaplatenie. Je to ako mať online odborného mentora. Na kurzoch Atac som tiež ocenila ich objektivitu a široký záber. Všetky informácie boli podané z rôznych uhlov pohľadu tak, aby sme si sami boli schopní vytvoriť vlastný názor. V dnešnom svete, v ktorom je každý odborník zástancom nejakého konkrétneho výživového smeru a zároveň odporcom všetkých ostatných je toto veľmi cenná schopnosť.

Bc. Hana Brabec

Kurz Poradce pro výživu a suplementaci je opravdu velmi obsažný, některá témata si teprve po několika měsících sedají na správné místo v hlavě. Před kurzem jsem měla pocit, že se zajímám o výživu, ale během kurzu jsem si uvědomila, jak objemná je daná problematika. Probírali jsme témata, o kterých jsem neměla ani páru (termika, energetické tendence, existence nadbytku vlákniny, klíčení, fermentace, kontraindikace doplňků stravy), ale dnes vidím, jak jsou důležitá. Přesto mám pocit, že informace v kurzu jsou pouhou základnou, na které budu stavět postupným prohlubováním daných témat. Velmi si cením komplexního přístupu k dané problematice. Hledala jsem kurz, který by nebyl zaměřený jen na podíl makrosložek, příp. mikrosložek. Sama jsem tušila, že s výživou souvisí psychika, že každý je individualita, že stejná strava za jiných podmínek nebude stejná, že bychom neměli v zimě jíst totéž co v létě, atd. Toto vše jsem si v tomto kurzu ověřila. Během celého kurzu nás pan Jelínek učil, že je třeba respektovat individualitu člověka, že vše je relativní, že každá akce má reakci, a že problematika výživy musí být holistická, aby byla účinná a že přílišné generalizace mohou ubližovat. Sama jsem toto zažila jako zákaznice, kde mi po zjednodušených radách Výživové poradkyně bylo stále těžko a ukrutná zima. Nadšená jsem z výukové hry ZOF, prakticky jsem si procvičila jednotlivé problematiky, dostaly se mi pod kůži vcelku automaticky a mnohem rychleji, než kdybych se je učila ryze teoreticky. Často se mi objevil „problém“, na který bych možná narazila až v praxi, tady jsem si mohla pohrát s tím, jak ho vyřešit a díky tomu jsem se naučila zase něco nového. Je to taková škola hrou. Přínosné byly také recepty, které mi při ztrátě inspirace pomohly „vařit“. Kromě výše uvedených benefitů měl pro mě kurz ještě jednu ohromnou výhodu a to možnost studovat online. V průběhu kurzu jsem se totiž stěhovala do jiného města (100km) a nebylo by pro mě schopné v průběhu toho ještě dojíždět do jiného města.