Úvod / Co se u nás studuje / Vláknina

Vláknina fakticky patří do skupiny sacharidů. Existují dva základní druhy vlákniny (zastoupené v rostlinách):
Rozpustná:
Je tvořena složkami rostlinných buněk, které bobtnají ve vodě (= je hygroskopická). V tlustém střevě se účinkem baktérií (pomocí fermentačních pochodů) rozkládají na jednodušší složky. Rozpustné frakce vlákniny lidský trávicí trakt dokáže strávit. Je běžnou součástí ovoce, zeleniny, obilovin, ořechů i luštěnin, vždy v různých poměrech. Hlavním účinkem rozpustné vlákniny je vstřebávání nadbytečné vody ze střev a zvětšování objemu stolice. Další důležitou vlastností je ovlivňování metabolismu cholesterolu v krvi. V posledních letech se do popředí zájmu dostávají specifické druhy rozpustných forem vlákniny, které se označují pojmem prebiotika (např. fruktooligosacharidy – FOS, galaktooligosacharidy – GOS, případně inulín), u kterých se prokazují různé příznivé zdravotní účinky.
Nerozpustná:
Nejvíce je zastoupena v obilovinách, zelenině, luštěninách a houbách. Je složena z různých složek buněčných stěn a ligninů, které sice vážou vodu, ale nebobtnají. Lidský trávicí systém je neumí rozložit (na rozdíl od přežvýkavců), prochází proto zažívacím traktem nestrávené. Pravidelný příjem této formy vlákniny podporuje střevní funkce (zlepšuje peristaltiku střev) a vylučování zbytků metabolismu včetně různých nežádoucích látek přijímaných běžnou stravou (tzv. mechanické procesy detoxikace).
U vlákniny obecně platí následující v praxi důležité informace:

Protože množství vlákniny obsažené ve stravě poměrně výrazným způsobem rozhoduje o chování metabolismu a tedy i našeho zdraví, je potřeba jí věnovat patřičnou pozornost. Ani v tomto případě při výuce neděláme výjimku a zbytečně se nezatěžujeme složitým počítáním jejího příjmu. V okamžiku, kdy ctíme pravidlo pestrosti ve stravování a naučíme se pracovat s dostatkem zeleniny, ovoce a luštěnin v každodenním jídelníčku, není v praxi problém zajistit dostatek vlákniny. Protože při výuce používáme vlastně vyvinutou aplikaci ZOF, která při sestavování výživových plánů počítá mj. i obsah jednotlivých živin, mají studenti možnost si vypěstovat určitou formu „citu“ pro manipulaci s množstvím vlákniny ve stravě i bez složitých propočtů.
Mgr. Martin Jelínek
Ing. Nicole Lukášková, Ph. D.
Velmi oceňuji osobitý přístup pana Jelínka a způsob vedení kurzů, jejich systematičnost a související provázanost. Všechny jeho další navazující a tématicky se specializující vzdělávací kurzy a semináře jsou cenným přínosem v oblasti mého poradenství.
Jaroslava Smolková
Úspěšně jsem absolvovala kurz výživy pro děti pořádaný společností Atac. Jsem vděčná, že jsem mohla rozšířit své vědomosti. Během loňského roku jsem prošla mnoha změnami a uvědoměním, kdy se mi podařilo snížit vlastní váhu o 13 kg. Vydala jsem se na cestu vzdělávání a na podzim jsem vystudovala kurz výživového poradce zakončený státní zkouškou 69-042-N. Mým hlavním cílem je naučit rodiny vyvážené stravě a pohybu, protože jen to je cesta ke zdravému životnímu stylu. Chci pomáhat rodinám s dětmi, které trápí obezita. Díky vlastním zkušenostem vím, co tito lidé prožívají a jak je občas těžké chtít změnit něco, co jsme zanedbali. Nejsem ten, kdo by soudil, ale ten, kdo podporuje rodiny i jedince v jejich motivaci. Po malých krůčcích k velkým změnám natrvalo. Mé motto zní "Buďme vzorem svým dětem", to je jediná cesta, jak vystoupit ze začarovaného kruhu. Tímto chci poděkovat za další bohaté vědomosti, které jsem od společnosti Atac mohla načerpat.
Iva Vaňková
Kurz Poradce pro výživu a suplementaci dalece předčil má očekávání. Přestože s informacemi o výživě už nějakou dobu pracuji, dozvěděla jsem se spoustu nového, mohla jsem se na problematiku podívat z různých úhlů, propojila znalosti a upevnila základy. Obrovskou výhodu kurzu vidím v jeho komplexnosti, nezaujatosti a hloubce informací, které jsou ale podány lidsky a srozumitelně. Takže jsem se na otevření nových lekcí každý den těšila. Koncept kurzu je skvěle promyšlený a je vidět, že panu Jelínkovi nejde jen o předání informací, ale hlavně o jejich pochopení a využití v praxi.