Kurzy ATAC

Glykemická hodnota potravin

Glykemická hodnota potravin

Potraviny, které jíme, mají kromě jiného schopnost vyvolávat v těle takzvanou glykemickou odezvu. To znamená, že po konzumaci potravy reaguje slinivka břišní produkcí určitého množství hormonu inzulínu, jehož hlavním úkolem je snižovat krevní cukr. Tato reakce je největší u potravin s obsahem sacharidů (po jejich konzumaci dojde po určité době ke zvýšení hladiny krevního cukru).

Výsledkem tohoto procesu je uložení energie z cukrů zčásti do podoby glykogenu (zásoby cukrů u živočichů), zbytek (přebytek) do tukových zásob těla (proto se o inzulínu hovoří jako o tukotvorném hormonu). Glykémie je v pořadí třetím pravidlem Zóny optimálního fungování, na kterém učíme studenty celostnímu přístupu ke stravování.

Ke glykémii se vztahují dva pojmy:

1. Glykemický index (GI)

Je to hodnota, která nám říká, jak rychle se uvolňují cukry ze stravy do krve (a zvyšují tak hladinu krevního cukru). Výsledná hodnota GI potraviny se odvíjí od následujících parametrů:

  1. Množství sacharidů v potravině: Čím větší obsah, tím vyšší hodnota GI.
  2. Druh sacharidu v potravině: Jednodušší formy cukrů (mono- a oligosacharidy) mají vyšší GI než složité formy sacharidů (polysacharidy).
  3. Obsah dalších živin v potravině: Vláknina, tuky nebo bílkoviny, které jsou součástí potravin, snižují hodnotu GI.

Hodnoty GI jsou tabulkově děleny do tří skupin:

  1. Nízký GI: 0 - 50 - zelenina, ovoce, obilniny, luštěniny, houby, maso, vejce, zakysané neslazené mléčné výrobky, tučné potraviny (máslo, margaríny).
  2. Střední GI: 51 – 70 - brambory, rýže natural, těstoviny, celozrnné pečivo, kravské mléko, slazené mléčné výrobky.
  3. Vysoký GI: 71 - 100 - bílá rýže, pečivo z vymleté mouky, med, jakékoli sladkosti, alkohol.

Platí vztah – čím vyšší hodnota GI potraviny (nebo čím větší množství sacharidů sníme), tím rychleji (resp. větší množství) se vyplaví inzulín.

2. Glykemická nálož (GN)

Souvisí s množstvím sacharidů v potravě. K této hodnotě se vztahuje konkrétní vzorec:

GN = GI × množství sacharidů v gramech / 100

Hodnoty GN jsou tabulkově děleny do tří skupin:

  1. Nízká GN: 0 - 10
  2. Střední GN: 11 – 20
  3. Vysoká GN: 21 - 30

Sacharidy jsou zdrojem rychlé energie. Pokud sníme příliš velké množství sacharidů (GN), potravinu s vysokým GI, případně zkombinujeme oba faktory, bude mít organismus tendenci je ukládat do tukových zásob. To se projeví nejen na nárůstu tělesné hmotnosti, ale všech jeho následků (zvýšení hodnot krevních tuků a poruchy jejich metabolismu včetně cholesterolu, průběžném vzniku inzulínové rezistence a diabetu 2.typu, vzniku chorob srdce a cév).

S glykemickými parametry potravin je potřeba pracovat neustále. Zásadním způsobem totiž rozhodují o distribuci energie v těle v klidovém i fyzicky aktivním režimu a mají schopnost zásadním způsobem ovlivňovat metabolismus a konstituci organismu. Při výuce používáme aplikaci ZOF, která „umí“ pracovat i s glykemickými hodnotami potravin. Usnadňuje tak vnímání celostního přístupu k výživě na teoretické i praktické úrovni.

Co říkají o studiu naši absolventi

MUDr. Pavel Dvorský

Jako chirurg sleduji znepokojeně trvale vzestupnou tendenci výskytu smrtelných nemocí. Jednoho dne jsem si uvědomil, že se to týká i nás lékařů, a ve statistikách jsem našel, že umíráme dokonce ještě dříve, než naši pacienti. Ten den jsem pochopil, že i my lékaři děláme „něco“ dlouhodobě špatně, a pokud s tím nic neudělám, budu brzy já i moje rodina někomu říkat –„ proč zrovna já“, jak to často slýchávám. My lékaři intuitivně cítíme, že převaha těch dlouhodobých a fatálních chyb je v oblasti výživy a způsobu života, ale naše pýcha a nedostatek pokory nám nedovolí přiznat si, že o této oblasti prakticky nic nevíme, protože nás to nikdo neučil. Celý systém lékařského vzdělávání tuto problematiku zcela opomíjí. Já jsem se rozhodl to změnit; kvůli sobě, své rodině a svým „novým“, nezaslepeným pacientům. Vzdělávací institut ATAC spol. s.r.o. jsem zvolil pro své vzdělání v této oblasti proto, že u nás i v Evropě patří k absolutní špičce v oboru praktické výuky komplexně pojatého zdravého způsobu života. Navíc ve svém“ know-how“ dává nejlépe do souvislostí fakta věrohodných vědeckých studií západní medicíny s neopomenutelnou moudrostí medicíny starých východních kultur. Obsah a úroveň studia velmi předčily moje očekávání a statut „kurzu“ je jistě z důvodů legislativních, neboť se mnohem více podobá studiu univerzitnímu. Lekce jsou poutavé, naučné, snadno zvládnutelné pro každého, bez ohledu na profesi, vzdělání, zaneprázdněnost. A to je nesmírně důležité. Přeji každému zažít radost z „vlastního“ objevu zdravého způsobu života, kterou absolventům tento institut přináší. Pokud by ohlas měl nést i nějaké poselství, začal bych citáty: „Pokud je člověk zdravý, přeje si mnoho věcí, pokud je nemocný, přeje si jen jedno. Zdraví.“ „ Je nerozumné kopat studnu, teprve když nám hrdlo svírá žízeň“. A dodal bych: Nikdy není pozdě začít se vzdělávat v této oblasti. Udělejme to kvůli sobě, své rodině a pokud možno, kdokoliv v tom pomáhejme i ostatním. Je to mimochodem skvělý způsob jak měnit svět k lepšímu!

MUDr. Renáta Hluchníková

Jako lékařka jsem se výživu na teoretické úrovni učila už několikrát - jako studentka medicíny a dále pak k atestacím z vnitřního a tělovýchovného lékařství. Po absolvování kurzu "Výživa dětí" musím ale konstatovat, že teorie a praxe jsou dvě naprosto odlišné věci. Díky výukové aplikaci ZOF jsem si vyzkoušela, jak je někdy obtížné teoretické znalosti implementovat do praxe, tedy vytvořit jídelníček pro konkrétní osobu s předem daným nutričním zadáním. Aplikace ZOF mi poskytla spoustu informací o potravinách - ať už z hlediska zastoupení makro či mikroživin, tak představu o energetické bilanci a konkrétně např. to, jak snadné je překročit denní doporučený příjem soli i přesto, že se člověk vyhne průmyslově zpracovaným potravinám. Díky tomuto kurzu jsem si uvědomila, jak velké rezervy mám ve svém vlastním jídelníčku a i když jsem si myslela, že se stravuji zdravě a racionálně, je neustále co zlepšovat. Moc děkuji panu Jelínkovi a jeho kolektivu, kteří se na celém projektu podílejí. Jejich práce mi dává velký smysl.

Ing. Alice Mertensová

Kurz "Poradce pro výživu a suplementaci" mě a mé rodině hodně změnil život. Už spoustu let jsem hledala tu správnou cestu k tomu, abych se cítila dobře, byla spokojena se svou postavou a udělala něco pro svou imunitu a zdraví svých blízkých. Tento kurz se mi zdál být tím pravím a už během prvních týdnů studia potvrdil to, co jsem od něj očekávala. Díky kurzu jsem nejen pochopila základy fungování lidského těla, zdraví a vlivu potravin na něj, ale nahlédla také do spousty dalších oblastí týkajících se výživy. Odstartoval tak vlastně i mé snažení pomáhat nejen sobě a svým blízkým, ale i široké veřejnosti. Kurz byl pro mě určitě dobrým a uceleným základem pro další vzdělávání v problematice výživy a suplementace. Doporučila bych ho každému, komu není jeho zdraví lhostejné.