Úvod / Jak se u nás studuje / Filozofie našeho vzdělávání
Původní myšlenka poskytovat vzdělávání formou kurzů vyšla ze systému školení a prezentací, které jsem dlouhá léta jako externí konzultant prováděl pro některé firmy. V podstatě prvotním impulsem byla poptávka ze strany některých „věrných“ posluchačů, kteří začali mít na začátku globálního trendu zájmu o zdravý životní styl potřebu se vzdělávat dál. Jednalo se o dobu, kdy se trh v této oblasti začal postupně měnit a objevovaly se první vlaštovky v podobě akreditovaných kurzů „Poradce pro výživu“. Jejich obsah i rozsah se u jednotlivých firem z důvodu požadavků MŠMT nijak výrazně nelišil. Jejich vadou na kráse byla dominantní orientace na tvorbu jídelníčků postavených na počítání energetické bilance (poměru příjmu a výdeje energie) a základních živin. Tedy něco, co je v absolutních hodnotách vyjádřitelné a pro mozek (konkrétně jeho levou hemisféru) i dobře uchopitelné.
Problém je v tom, že tato forma vzdělání v oblasti způsobů stravování je pouze „částečná“. Každá potravina obsahuje vedle množství energie a živin řadu dalších vlastností a charakteristik, které přímým způsobem ovlivňují metabolické pochody v lidském těle. Je fajn vzdělávat populaci tak, aby uměla počítat v jídle kalorie a množství cukrů, tuků nebo bílkovin. Otázkou však je, jaký je pak v praxi výsledek.
Kolik lidí se dlouhodobě stravuje tak, že si předem přesně spočítají, jaké množství energie a poměry živin mají přijmout?
Vím pouze o dvou skupinách populace:
První jsou závodní kulturisté, kteří se z důvodu filozofie svého sportu skutečně pečlivě připravují na každou soutěž formou velmi přísných diet. Druhou pak jedinci s různými (často závažnými) metabolickými poruchami, kde jim jejich zdravotní stav nenabídne jinou možnost.
A jak dlouho jim tato snaha vydrží?
Nemocní lidé takto jíst musí, takže jejich „trápení“ bývá dlouhodobé. Sportovci ale nemusí – síla jejich vůle jim dovolí takto jíst pár týdnů až měsíců. To je přesně o pár týdnů až měsíců více, než u průměrného jedince této společnosti, který většinou po několika dnech takového sebetrýznění této snahy zanechá.
Jako člověk „postižený“ klasickým vzděláním a současně orientovaný na komplexní (holistický, celostní) přístup k životu jsem tak vytvořil šestiměsíční kurz „Poradce pro výživu“, který vyšel jeho zájemcům vstříc hned několika výhodami:
Tedy pomůcce, která výrazně usnadní orientaci v poměrně velkém množství nových informací, včetně naší schopnosti si je i pamatovat. Praxe ukázala, že tento krok byl velmi šťastný. Kurz je tak schopen i přes jeho rozsah zvládnout prakticky každý bez rozdílu vzdělání. S úspěchem jej tak absolvují nejen lékaři či farmaceuti, ale i lidé s výučním listem.
Rostoucí počet absolventů začal průběžně požadovat další nástavbové vzdělávání. Postupně tak vznikaly jednodenní semináře zaměřené tímto směrem (Co nevíte o mléce, Jak se zbavit závislosti na sladkém...), a jednoměsíční kurzy „Makrobiotika v české kuchyni“, „Vegetariánství a veganství v praxi“, „Výživa dětí“, „Tajemství biologického věku“ a „Cesta za vysněnou postavou“.
Nemalá část populace si uvědomuje existenci duše a snaží se různými způsoby pracovat s vlastním vědomím. Medituje, buduje určitý vztah ke svému tělu, vlastnímu zdraví i k jídlu samotnému. U východních kultur je tato oblast nedílnou součástí jejich filozofie, aniž by to bylo považováno za něco nového či jakkoli zvláštního. Logickým vyústěním tohoto trendu byl kurz „Síla myšlenky“. Nejprve v on-line podobě, následně i formou víkendových pobytových seminářů. Protože je tato oblast mým celoživotním koníčkem, uvítal jsem požadavky o realizaci tohoto kurzu s otevřenou myslí.
Jako člověk, který celý život nesnášel klasickou formu studia, jsem byl vždy „tlačen“ k tomu, abych věci studoval sám. Čtu různé knihy a tato forma vzdělávání mi naprosto vyhovuje. Vím, že podobných lidí, kteří místo kurzu sáhnou raději po knize, je mnoho. Nikdy jsem netoužil být spisovatel, dokonce se mi tato představa příčila.
Když selhaly všechny dostupné možnosti naučit svoji pubertální dceru zdravě se stravovat, přišla „zoufalá“ myšlenka napsat o tomto problému knihu, která původně byla určena pouze jí.
Poté, co mě moji spolupracovníci přemluvili k tomu, abych „Mámo, táto, nezabíjejte mě!“ vydal, stala se základem pro další literární tvorbu v oblasti zdravého životního stylu. O všechny knihy, které průběžně píšu, je nemalý zájem ze strany čtenářské veřejnosti. Byly, jsou a budou nedílnou součástí systému vzdělávání, který poskytujeme.
Většina vzdělávacích společností, které pořádají kurzy v oblasti správného stravování, dělá jednu velkou chybu - zaměřuje se především na teorii. Tedy učí, jak počítat energii a množství i poměry živin ve stravě, zda je „lepší“ vysokoproteinová nebo vysokosacharidová dieta, ve kterých případech nejlépe funguje cyklická ketogenní nebo sacharidová superkompenzační dieta…
Teorie je samozřejmě důležitá. Zapomínají ale na to, že je potřeba ji převést do praxe. To znamená umět i konkrétní pokrm připravit. Z tohoto důvodu jsme založili Školu zdravého vaření, kde jsme jako součást komplexního vzdělávacího postupu odhalovali tajemství zdravé a současně i chutné kuchyně. Škola zdravého vaření již není v provozu, nahradili jsme ji aplikací ZOF.
Praxe ukázala, že takto koncipovaný systém studia je schopen zajistit, aby každý zájemce byl schopen efektivně pojmout co nejvíce informací v relativně krátkém časovém úseku, a současně měl k dispozici i konkrétní návod, jak připravit vhodné recepty. I tady se ukázalo, že teorie a praxe sice kráčí vedle sebe, ale ne s rukou v ruce. K dokonalosti chyběl poslední krok ve formě spojovacího mostu. Tedy pomůcky, která by sloučila teoretické know-how se skutečnou praxí v podobě schopnosti připravit konkrétní pokrmy s charakteristikami vhodnými pro konkrétní individualitu. Vyvinuli jsme proto výukovou aplikaci ZOF, ve které studenti vytváří jídelníčky pro určité situace. Teprve s touto studijní pomůckou je možné celý studijní systém u nás označit jako efektivní a holistický.
Předat jednoduchý systém, pomocí kterého si zájemce o tuto oblast uvědomí, že každý člověk je individualitou. Takovou, která má svoje individualizované vědomí, a současně používá k životu tělo, ve kterém probíhají metabolické pochody ovládané genetickými a epigenetickými (tedy i nutričními) faktory. Zjednodušeně a především srozumitelně řečeno to znamená, že na každého z nás působí obrovské množství vlivů, které rozhodují o tom, jak se naše tělo bude chovat. Vedle emočního rozpoložení (psychosomatika) jsou to vlastnosti zděděné od našich předků (genetika), vliv prostředí, ve kterém se pohybujeme (epigenetika) včetně toho, co jíme (výživa). Celý metabolismus člověka je velmi pružný. To znamená, že máme schopnost přizpůsobit se různým podmínkám tak, aby tělo dlouhodobě pracovalo v Zóně Optimálního Fungování (ZOF). Tato metabolická flexibilita nás předurčuje k tomu, že neexistuje jeden jediný a správný způsob stravování, ale velmi mnoho různých možností. A ty se nejlépe naučíme vytvářet tak, že si s jednotlivými informacemi budeme prostě hrát.
Velmi málo lidí si zatím plnohodnotně uvědomuje, že máme možnost cíleně a systematicky ovlivňovat fungování svého těla i zdraví. K tomu je potřeba zaujmout celostní (holistický) pohled. Tedy takový, který říká, že každý faktor, který je součástí naší reality, má svůj význam a vliv a není možné si jej nevšímat a nerespektovat.
A tato myšlenka se prolíná každou akcí, kterou s celým týmem Kurzy ATAC pořádáme.
Ing. Lenka Podjuklová
Chtěla bych touto cestou poděkovat za získané kvalitní vědomosti o výživě. Celý život mě lákalo vědět něco víc o výživě a zdravém životním stylu. Dlouho jsem hledala kurz, který by měl celostní pohled na výživu zdravý životní styl. Spousta kurzů je krátkých a nejsou komplexní. Tento kurz je sice náročnější , ale zato kvalitní a velmi přínosný. Líbí se mi, že tam je zakomponován i východní pohled na výživu a zdraví člověka, jako je čínská medicína a ayurvéda, o kterou se již dlouhou dobu zajímám. Určitě to nebude poslední kurz, který jsem v ATAC absolvovala. Kurz jsem hlavně dělala pro sebe, jelikož mám RA a chtěla jsem si taky trochu pomoci sama aspoň změnou jídelníčku, když už doktoři nedokážou pomoci . Moc děkuji panu Martinu Jelínkovi, který dokázal vždy bleskurychle odpovědět na dotazy. Tento kurz doporučuji každému, komu není zdraví lhostejné.
Pavel Škůrek
Bylo potěšením s Vámi spolupracovat. V dnešní době mě nejvíc zaujal právě Váš holistický přístup a z mého pohledu zdravý pohled na aktuální situaci stravování v populaci. Velice se mi líbil Váš profesionální přístup k informacím, které k nám tekly. Beru také v potaz, že vím, že jste vegetarián a přiznám se, že jsem se obával, že tento fakt "prosákne" i do výkladu látky. Jak se ukázalo, obavy byly zbytečné. Tím vším jste získal u mě tu největší důvěru v tomto oboru. Fakt, klobouk dolů!
Jarmila Hokrová
V době, kdy jsem absolvovala kurz Poradce pro výživu a suplementaci u pana Mgr. Jelínka, jsem měla už za sebou řadu jiných kurzů, specializovaných na výživové poradenství. Už jsem pracovala jako výživový poradce a vedla svou poradnu. Možná sami víte, že v oblasti výživy přichází řada mnohdy protichůdných informací a názorů a není jednoduché se v nich vyznat. Díky kurzu Poradce pro výživu a suplementaci jsem se naučila tyto informace třídit a správně si vybírat. Velice mi to pomohlo při práci s klienty a v dalším profesním rozvoji. Moc vám pane Jelínku děkuji.