Původní myšlenka poskytovat vzdělávání formou kurzů vyšla ze systému školení a prezentací, které jsem dlouhá léta jako externí konzultant prováděl pro některé firmy. V podstatě prvotním impulsem byla poptávka ze strany některých „věrných“ posluchačů, kteří začali mít na začátku globálního trendu zájmu o zdravý životní styl potřebu se vzdělávat dál. Jednalo se o dobu, kdy se trh v této oblasti začal postupně měnit a objevovaly se první vlaštovky v podobě akreditovaných kurzů „Poradce pro výživu“. Jejich obsah i rozsah se u jednotlivých firem z důvodu požadavků MŠMT nijak výrazně nelišil. Jejich vadou na kráse byla dominantní orientace na tvorbu jídelníčků postavených na počítání energetické bilance (poměru příjmu a výdeje energie) a základních živin. Tedy něco, co je v absolutních hodnotách vyjádřitelné a pro mozek (konkrétně jeho levou hemisféru) i dobře uchopitelné.
Problém je v tom, že tato forma vzdělání v oblasti způsobů stravování je pouze „částečná“. Každá potravina obsahuje vedle množství energie a živin řadu dalších vlastností a charakteristik, které přímým způsobem ovlivňují metabolické pochody v lidském těle. Je fajn vzdělávat populaci tak, aby uměla počítat v jídle kalorie a množství cukrů, tuků nebo bílkovin. Otázkou však je, jaký je pak v praxi výsledek.
Kolik lidí se dlouhodobě stravuje tak, že si předem přesně spočítají, jaké množství energie a poměry živin mají přijmout?
Vím pouze o dvou skupinách populace:
První jsou závodní kulturisté, kteří se z důvodu filozofie svého sportu skutečně pečlivě připravují na každou soutěž formou velmi přísných diet. Druhou pak jedinci s různými (často závažnými) metabolickými poruchami, kde jim jejich zdravotní stav nenabídne jinou možnost.
A jak dlouho jim tato snaha vydrží?
Nemocní lidé takto jíst musí, takže jejich „trápení“ bývá dlouhodobé. Sportovci ale nemusí – síla jejich vůle jim dovolí takto jíst pár týdnů až měsíců. To je přesně o pár týdnů až měsíců více, než u průměrného jedince této společnosti, který většinou po několika dnech takového sebetrýznění této snahy zanechá.
Jako člověk „postižený“ klasickým vzděláním a současně orientovaný na komplexní (holistický, celostní) přístup k životu jsem tak vytvořil šestiměsíční kurz „Poradce pro výživu“, který vyšel jeho zájemcům vstříc hned několika výhodami:
Tedy pomůcce, která výrazně usnadní orientaci v poměrně velkém množství nových informací, včetně naší schopnosti si je i pamatovat. Praxe ukázala, že tento krok byl velmi šťastný. Kurz je tak schopen i přes jeho rozsah zvládnout prakticky každý bez rozdílu vzdělání. S úspěchem jej tak absolvují nejen lékaři či farmaceuti, ale i lidé s výučním listem.
Rostoucí počet absolventů začal průběžně požadovat další nástavbové vzdělávání. Postupně tak vznikaly jednodenní semináře zaměřené tímto směrem (Výživa při cukrovce, Co nevíte o mléce, Výživa při zhoubných onemocněních, Jak se zbavit závislosti na sladkém), a jednoměsíční kurzy „Výživa ve sportu“, „Makrobiotika v české kuchyni“, „Vegetariánství a veganství v praxi“, „Výživa dětí“, „Tajemství biologického věku“ a „Cesta za vysněnou postavou“.
Nemalá část populace si uvědomuje existenci duše a snaží se různými způsoby pracovat s vlastním vědomím. Medituje, buduje určitý vztah ke svému tělu, vlastnímu zdraví i k jídlu samotnému. U východních kultur je tato oblast nedílnou součástí jejich filozofie, aniž by to bylo považováno za něco nového či jakkoli zvláštního. Logickým vyústěním tohoto trendu byl kurz „Síla myšlenky“. Nejprve v on-line podobě, následně i formou víkendových pobytových seminářů. Protože je tato oblast mým celoživotním koníčkem, uvítal jsem požadavky o realizaci tohoto kurzu s otevřenou myslí.
Jako člověk, který celý život nesnášel klasickou formu studia, jsem byl vždy „tlačen“ k tomu, abych věci studoval sám. Čtu různé knihy a tato forma vzdělávání mi naprosto vyhovuje. Vím, že podobných lidí, kteří místo kurzu sáhnou raději po knize, je mnoho. Nikdy jsem netoužil být spisovatel, dokonce se mi tato představa příčila.
Když selhaly všechny dostupné možnosti naučit svoji pubertální dceru zdravě se stravovat, přišla „zoufalá“ myšlenka napsat o tomto problému knihu, která původně byla určena pouze jí.
Poté, co mě moji spolupracovníci přemluvili k tomu, abych „Mámo, táto, nezabíjejte mě!“ vydal, stala se základem pro další literární tvorbu v oblasti zdravého životního stylu. O všechny knihy, které průběžně píšu, je nemalý zájem ze strany čtenářské veřejnosti. Byly, jsou a budou nedílnou součástí systému vzdělávání, který poskytujeme.
Většina vzdělávacích společností, které pořádají kurzy v oblasti správného stravování, dělá jednu velkou chybu - zaměřuje se především na teorii. Tedy učí, jak počítat energii a množství i poměry živin ve stravě, zda je „lepší“ vysokoproteinová nebo vysokosacharidová dieta, ve kterých případech nejlépe funguje cyklická ketogenní nebo sacharidová superkompenzační dieta…
Teorie je samozřejmě důležitá. Zapomínají ale na to, že je potřeba ji převést do praxe. To znamená umět i konkrétní pokrm připravit. Z tohoto důvodu jsme založili Školu zdravého vaření, kde jsme jako součást komplexního vzdělávacího postupu odhalovali tajemství zdravé a současně i chutné kuchyně. Škola zdravého vaření již není v provozu, nahradili jsme ji aplikací ZOF.
Praxe ukázala, že takto koncipovaný systém studia je schopen zajistit, aby každý zájemce byl schopen efektivně pojmout co nejvíce informací v relativně krátkém časovém úseku, a současně měl k dispozici i konkrétní návod, jak připravit vhodné recepty. I tady se ukázalo, že teorie a praxe sice kráčí vedle sebe, ale ne s rukou v ruce. K dokonalosti chyběl poslední krok ve formě spojovacího mostu. Tedy pomůcky, která by sloučila teoretické know-how se skutečnou praxí v podobě schopnosti připravit konkrétní pokrmy s charakteristikami vhodnými pro konkrétní individualitu. Vyvinuli jsme proto výukovou aplikaci ZOF, ve které studenti vytváří jídelníčky pro určité situace. Teprve s touto studijní pomůckou je možné celý studijní systém u nás označit jako efektivní a holistický.
Předat jednoduchý systém, pomocí kterého si zájemce o tuto oblast uvědomí, že každý člověk je individualitou. Takovou, která má svoje individualizované vědomí, a současně používá k životu tělo, ve kterém probíhají metabolické pochody ovládané genetickými a epigenetickými (tedy i nutričními) faktory. Zjednodušeně a především srozumitelně řečeno to znamená, že na každého z nás působí obrovské množství vlivů, které rozhodují o tom, jak se naše tělo bude chovat. Vedle emočního rozpoložení (psychosomatika) jsou to vlastnosti zděděné od našich předků (genetika), vliv prostředí, ve kterém se pohybujeme (epigenetika) včetně toho, co jíme (výživa). Celý metabolismus člověka je velmi pružný. To znamená, že máme schopnost přizpůsobit se různým podmínkám tak, aby tělo dlouhodobě pracovalo v Zóně Optimálního Fungování (ZOF). Tato metabolická flexibilita nás předurčuje k tomu, že neexistuje jeden jediný a správný způsob stravování, ale velmi mnoho různých možností. A ty se nejlépe naučíme vytvářet tak, že si s jednotlivými informacemi budeme prostě hrát.
Velmi málo lidí si zatím plnohodnotně uvědomuje, že máme možnost cíleně a systematicky ovlivňovat fungování svého těla i zdraví. K tomu je potřeba zaujmout celostní (holistický) pohled. Tedy takový, který říká, že každý faktor, který je součástí naší reality, má svůj význam a vliv a není možné si jej nevšímat a nerespektovat.
A tato myšlenka se prolíná každou akcí, kterou s celým týmem Kurzy ATAC pořádáme.
Zuzana Marková
Už keď som si hľadala na internete kurz o výžive, zaujal ma kurz Poradcu pre výživu a suplementáciu od spoločnosti ATAC, a to širokým rozsahom tém, ktoré zahŕňali aj "alternatívne" pohľady na výživu. Od prvej lekcie som vedela, že som si vybrala dobre a tešila som sa na každý ďalší deň, čo nové sa dozviem. Hoci študijné témy boli odborné, prirodzeným spôsobom sa osvojovali. Veľmi tiež oceňujem osobné myšlienkové príspevky Mgr. Martina Jelínka k výžive, k individuálnemu a celostnému nazeraniu na človeka, ako aj ochotu komunikovať so študentmi a absolventmi kurzu a ďalej tak rozvíjať naše znalosti. Aj keď sa mi veľmi nechcelo učiť sa na priebežné testy:-), pri príprave na záverečný test som to veľmi ocenila. Ďakujem aj touto cestou ešte raz za zaujímavú a intenzívnu etapu v mojom živote.
Kateřina Kapková
Děkuji osudu, že mě zavedl až k Vám. Dva roky jsem marně bojovala s exemem na rukou. Prošla jsem si "klasickým" začátkem, u kterého řada lidí končí: léčbou kortikoidy. Pak jsem si o nich něco přečetla a utekla od nich k homeopatikům. Můj zdravotní stav se o něco zlepšil, ale pořád to nebylo ono. Zkusila jsem tedy - na radu jednoho známého - změnit způsob stravování. Objevila jsem paní, která mě uvedla do světa makrobiotiky. Byla jsem víceméně samouk, až než jsem na internetu objevila Váš kurz "Makrobiotika v české kuchyni". S nadšením jsem hltala informace nejen o tom, jak se makrobioticky stravovat, ale také o tom, jak funguje trávicí systém a jak dokáže správně zvolená a nakombinovaná strava prospět tělu i duši. Váš prvně absolvovaný kurz mi vysvětlil všechny změny, které jsem na sobě změnou stravování pociťovala: exem z rukou úplně zmizel a navíc jsem se zbavila trávících obtíží, kterými jsem trpěla od dětství, aniž by mě kdy napadlo je řešit. Brala jsem je jako "normální" součást mého života. O to větší úžas a radost ve mě vyvolalo jejich zmizení. Vaření "novým" způsobem se mi náhle stalo vášní. Kdysi jsem brala zeleninu spíš jen jako "barevnou ozdobu talíře" a najednou jsem při jejím krájení a zpracovávání zažívala pocity štěstí (a ty trvají dodnes.) Z mé kuchyně začala postupně mizet zelenina sterilovaná i mražená, uzeniny udělaly v lednici místo zeleninovým a luštěninovým pomazánkám, místo kupovaného chleba jsem začala péct kváskový. Začala jsem zkrátka trávit v kuchyni více času, protože mě to dělalo (a dělá) šťastnou. A pak jsem v e-mailu objevila Vaši nabídku na "Kurz poradce pro výživu a suplementaci". Vzala jsem to jako výzvu a nic od toho nečekala. Bylo mi zpočátku jedno, jestli nabyté znalosti využiju jen pro sebe a svoji rodinu, nebo i pro jiné. Znovu jsem hltala další informace o životosprávě a v hlavě se mi postupně skládala větší a větší mozaika. Díky praktické části kurzu - tedy vytváření jídelníčků - se ve mě usadil "program", který mě teď v kuchyni vede. Naprosto automaticky uvažuji o tom, jaké dnes použiju luštěniny a který fermentovaný výrobek, čím zahustím omáčku, abych nemusela použít mouku, jestli přisypu semínka do polévky nebo dalšího chodu... Je to až úsměvné, jak člověk najednou "přepne" myšlení, když vezme do ruky vařečku :-) I když... nedá se říci, že bych takto přepínala jen v kuchyni. Od té doby, co se snažím stravovat zdravě - a Váš kurz mě v tom VELMI posunul - se mi změnilo myšlení a vnímání všeobecně. Zostřila se mi intuice, začala jsem se mít více ráda, zbavila se obav a úzkostí atd. atd. Dva dny po absolvování kurzu "Poradce pro výživu a suplementaci" si tak v kuchyni vařím oběd a říkám si: Kéž bych se tím mohla živit. Odpoledne jdu do města, potkám známou, zmíním se jí, že mám kurz zdárně za sebou a ona se ptá: "A nechtěla bys mi občas něco uvařit?" Takže vařím sobě, příteli a druhý týden už i kamarádce. A sním o tom, že si zřídím jídelnu se zdravou domácí kuchyní a začnu vařit ještě i dalším.
Zuzana Bazalová
Myšlenkové mapy a zdůrazněná hlavní témata jsou fakt skvělá - kdyby nás na studiích navedli na správnou formu učení, vyvarovala bych se spousty zbytečných chyb a neúspěchů. V průměru mi jedna mapa trvá déle než bych chtěla, ale zrychluji a zlepšuji se. Neocenitelné je pro mě hlavně schopnost zapamatování tématu.