Úvod / Co se u nás studuje / ADHD
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli hyperkinetická porucha či porucha pozornosti s hyperaktivitou je onemocnění zahrnující:
Potíže jsou chronické a nejsou způsobeny neurologickými, senzorickými nebo motorickými poruchami ani mentální retardací. Tyto poruchy se vyskytují 3-9krát častěji u chlapců v porovnání s dívkami, výskyt v populaci dětí do 18 let je odhadován mezi 3 a 18 %. Do dospělosti tento syndrom přetrvává ve 40-50 % případů.
Příčiny vzniku jsou:
1. Genetické.
Studie poukázaly na fakt, že ADHD má genetický základ - u mužů s ADHD je 5x vyšší pravděpodobnost, že jejich děti budou trpět touto poruchou.
2. Epigenetické.
Ve srovnání s genetikou hrají podstatně menší roli, mezi nejčastěji citované vlivy patří:
Léčba ADHD vyžaduje komplexní přístup na úrovni spolupráce rodičů s učiteli, psychology, neurology a psychiatry. Klíčové je rodinné prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - negativně působí disharmonické, nestabilní a nespolehlivé vztahy uvnitř rodiny, zanedbávání, nepřiměřené tresty a neuspořádaný režim dne. Na toto všechno děti mohou reagovat zhoršeným chováním.
U zkoumání vlivu stravy na ADHD se ukázalo, že může ovlivňovat chování a náladu dětí s ADHD, ale není příčinou vzniku.
Výzkumy ukazují, že změny stravovacích návyků mohou zmírnit projevy tohoto onemocnění. Zjistilo se, že děti s ADHD mají často nezdravé stravovací návyky či nedostatek vhodných živin. Zajímavý pohled, který určuje směr dalších výzkumů, spočívá v rozdělení koncepce stravy na dva hlavní vzorce:
1. Západní.
Tento výživový vzorec je charakterizován vysokým příjmem:
Současně je typický minimálním příjmem ovoce, zeleniny a ryb.
2. Zdravý.
Jedná se o model stravy s vysokým obsahem:
Tento přináší vyšší obsah omega-3 mastných kyselin, vitamínů B komplexu a vlákniny, což jsou nejčastěji citované faktory mající významnější vliv na projevy chování.
Bylo zjištěno, že stravování dle západního výživového vzorce je spojeno s více než dvojnásobným rizikem diagnostiky ADHD. Na základě toho se odvíjí i definice úprav stravování pro děti postižené ADHD:
1. Pravidelnost a přiměřená velikost porcí.
Nervová soustava nereaguje dobře na delší hladovění, případně příliš malé nebo naopak velké porce jídla. Největší vliv má kolísání hladiny krevního cukru, což se projevuje únavou a ztrátou soustředěnosti.
2. Strava s nižšími hodnotami glykémie.
Děti s návykem na vysoký příjem cukru se vždy projevují neklidně, agresívně a nejsou schopny se koncentrovat po delší dobu. Je výhodné proto jídelníček upravovat tak, aby vykazoval nižší hodnoty glykemického indexu i glykemické nálože.
3. Dostatek kvalitních bílkovin.
Toto pravidlo nabývá na významu především v situacích, kdy ve vývojových fázích dítěte dojde k dlouhodobě sníženému přísunu bílkovin. To se negativně projeví nejen na fyzickém, ale i psychickém vývoji.
4. Dostatek vlákniny.
Vláknina tady hraje roli především ve vztahu k střevní mikrobiotě, která stojí za většinovou produkcí serotoninu v těle.
5. Dostatek zdrojů omega-3 kyselin.
Omega-3 tuky mají na fungování mozku přímý vliv, u dětí postižených ADHD se jejich doplňování projevuje pozitivně.
6. Dostatek vitamínů a minerálů.
U dětí s ADHD byly opakovaně zjištěny nižší hladiny minerálních látek - nejvíce zinku, železa, hořčíku, vápníku a fosforu. Současně víme, že vitamíny B komplexu pomáhají vytvářet neurotransmitery. Deficit těchto látek může vést ke vzniku kognitivních poruch (strachu, agresivity, poruchu spánku).
7. Dostatek antioxidantů.
Antioxidanty zlepšují funkce mozku - koncentraci, paměť, učení a motorické schopnosti.
8. Pitný režim.
Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, na což velmi citlivě mozkové buňky. Dochází tak k bolestem hlavy, podrážděnosti až k poruchám psychiky.
9. Používání koření.
Řada bylin a koření podporuje činnost mozku a chrání jej před různými poruchami. Nejčastěji se citují:
10. Vyhýbání se nežádoucím látkám a potravinám.
Studie průběžně naznačují, že některá aditiva (barviva, sladidla, konzervanty, zvýrazňovače chuti) mají tendenci podporovat typické projevy ADHD.
Současně se experimentuje s eliminačními dietami, kdy jsou ze stravy odstraňovány potraviny, které jsou možnými alergeny a které mohou ovlivňovat náladu a chování dětí:
Studie poukázaly, že vyloučení těchto potravin vedlo ke zlepšení příznaků u 70 % dětí s ADHD.
Jelikož poruchy pozornosti s hyperaktivitou trápí nemalé procento populace, je v praxi častým úkazem snaha o podporu řešení i pomocí úpravy stravování. Této problematice se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti vytváří modelové jídelníčky pro jedince postižené ADHD. Pracují s výukovou aplikací ZOF, která jim pomáhá kontrolovat nutriční hodnoty a současně doporučuje vhodné potraviny.
Tomáš Muczka
Hledal jsem takový kurz, který se bude dát skloubit s ostatními živnotními povinnostmi tzn. kurz bez dalekého dojíždění. Zjistil jsem, že se dají absolvovat i online kurzy. Bál jsem se však, že kvůli tomu příjdu o informační hodnotu, kterou by poskytly kurzy s prezenční formou. Kurzatac mě natolik předsvědčil, že jsem se do toho pustil, a nelituji jediné vteřiny či koruny. Jiný kurz jsem zatím neabsolvoval, takže nemám s čím srovnávat. Zároveň však nemám co bych vytkl. Kurz byl systematicky zorganizován, obsahoval velké množství důležitých informací, dal se skloubit s životem, a absolvovat z pohodlí domova. Pro vás co váháte, dovolím si říct, že nemůžete tratit :)
Tatiana Benčeková
Otázkam o výžive a zdravom životnom štýle sa venujem už veľmi dlho a chcela som si rozšíriť svoje vedomosti a doplniť informácie, k tomu mi dopomohlo absolvovať kurz pána Martina Jelínka: „Poradca pre výživu a suplementáciu". Tento kurz je veľkým prínosom pre tých, ktorí sa chcú pozrieť na výživu z viacerých uhľov pohľadu a zdokonaliť svoje vedomosti. Pán Jelínek je lektorom, ktorý Vás prevedie celou škálou, čo sa týka výživy, zdravia, uceleného pohľadu na doplnky stravy, ako aj prepojenia výživy s duševnou stránkou človeka. Nevynechal ani oblasť TČM a ajurvédy, čo v našom západnom svete nie je zvykom, to vás prinúti rozmýšľať aj iným smerom, na aký nie sme navyknutí. Môžem každému len odporučiť, aby kurz absolvoval a prišiel na to, že najlepší pre každého je zdravý sedliacky rozum a nastolenie jednoduchosti vo všetkých stránkach života, výživu nevynímajúc. U pána Jelínka je poznať nadhľad a cítiť zanietenosť pre vec, či už v podobe školení, kníh, prednášok. Veľkým plusom tohto kurzu je možnosť štúdia on-line priamo z domova, a obrovská výhoda je, že štúdium môžete absolvovať aj zo zahraničia.
Petra Glogarová
Velké poděkování patří panu Mgr. Jelínkovi za odborně vedený kurz, profesionalitu, ochotu a vstřícný přístup ke všem klientům. Všem, kteří se zajímají o problematiku zdravého životního stylu, návštěvu kurzu a čtení knih vřele doporučuji.