Úvod / Co se u nás studuje / ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli hyperkinetická porucha či porucha pozornosti s hyperaktivitou je onemocnění zahrnující:
Potíže jsou chronické a nejsou způsobeny neurologickými, senzorickými nebo motorickými poruchami ani mentální retardací. Tyto poruchy se vyskytují 3-9krát častěji u chlapců v porovnání s dívkami, výskyt v populaci dětí do 18 let je odhadován mezi 3 a 18 %. Do dospělosti tento syndrom přetrvává ve 40-50 % případů.
Příčiny vzniku jsou:
1. Genetické.
Studie poukázaly na fakt, že ADHD má genetický základ - u mužů s ADHD je 5x vyšší pravděpodobnost, že jejich děti budou trpět touto poruchou.
2. Epigenetické.
Ve srovnání s genetikou hrají podstatně menší roli, mezi nejčastěji citované vlivy patří:
Léčba ADHD vyžaduje komplexní přístup na úrovni spolupráce rodičů s učiteli, psychology, neurology a psychiatry. Klíčové je rodinné prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - negativně působí disharmonické, nestabilní a nespolehlivé vztahy uvnitř rodiny, zanedbávání, nepřiměřené tresty a neuspořádaný režim dne. Na toto všechno děti mohou reagovat zhoršeným chováním.
U zkoumání vlivu stravy na ADHD se ukázalo, že může ovlivňovat chování a náladu dětí s ADHD, ale není příčinou vzniku.
Výzkumy ukazují, že změny stravovacích návyků mohou zmírnit projevy tohoto onemocnění. Zjistilo se, že děti s ADHD mají často nezdravé stravovací návyky či nedostatek vhodných živin. Zajímavý pohled, který určuje směr dalších výzkumů, spočívá v rozdělení koncepce stravy na dva hlavní vzorce:
1. Západní.
Tento výživový vzorec je charakterizován vysokým příjmem:
Současně je typický minimálním příjmem ovoce, zeleniny a ryb.
2. Zdravý.
Jedná se o model stravy s vysokým obsahem:
Tento přináší vyšší obsah omega-3 mastných kyselin, vitamínů B komplexu a vlákniny, což jsou nejčastěji citované faktory mající významnější vliv na projevy chování.
Bylo zjištěno, že stravování dle západního výživového vzorce je spojeno s více než dvojnásobným rizikem diagnostiky ADHD. Na základě toho se odvíjí i definice úprav stravování pro děti postižené ADHD:
1. Pravidelnost a přiměřená velikost porcí.
Nervová soustava nereaguje dobře na delší hladovění, případně příliš malé nebo naopak velké porce jídla. Největší vliv má kolísání hladiny krevního cukru, což se projevuje únavou a ztrátou soustředěnosti.
2. Strava s nižšími hodnotami glykémie.
Děti s návykem na vysoký příjem cukru se vždy projevují neklidně, agresívně a nejsou schopny se koncentrovat po delší dobu. Je výhodné proto jídelníček upravovat tak, aby vykazoval nižší hodnoty glykemického indexu i glykemické nálože.
3. Dostatek kvalitních bílkovin.
Toto pravidlo nabývá na významu především v situacích, kdy ve vývojových fázích dítěte dojde k dlouhodobě sníženému přísunu bílkovin. To se negativně projeví nejen na fyzickém, ale i psychickém vývoji.
4. Dostatek vlákniny.
Vláknina tady hraje roli především ve vztahu k střevní mikrobiotě, která stojí za většinovou produkcí serotoninu v těle.
5. Dostatek zdrojů omega-3 kyselin.
Omega-3 tuky mají na fungování mozku přímý vliv, u dětí postižených ADHD se jejich doplňování projevuje pozitivně.
6. Dostatek vitamínů a minerálů.
U dětí s ADHD byly opakovaně zjištěny nižší hladiny minerálních látek - nejvíce zinku, železa, hořčíku, vápníku a fosforu. Současně víme, že vitamíny B komplexu pomáhají vytvářet neurotransmitery. Deficit těchto látek může vést ke vzniku kognitivních poruch (strachu, agresivity, poruchu spánku).
7. Dostatek antioxidantů.
Antioxidanty zlepšují funkce mozku - koncentraci, paměť, učení a motorické schopnosti.
8. Pitný režim.
Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, na což velmi citlivě mozkové buňky. Dochází tak k bolestem hlavy, podrážděnosti až k poruchám psychiky.
9. Používání koření.
Řada bylin a koření podporuje činnost mozku a chrání jej před různými poruchami. Nejčastěji se citují:
10. Vyhýbání se nežádoucím látkám a potravinám.
Studie průběžně naznačují, že některá aditiva (barviva, sladidla, konzervanty, zvýrazňovače chuti) mají tendenci podporovat typické projevy ADHD.
Současně se experimentuje s eliminačními dietami, kdy jsou ze stravy odstraňovány potraviny, které jsou možnými alergeny a které mohou ovlivňovat náladu a chování dětí:
Studie poukázaly, že vyloučení těchto potravin vedlo ke zlepšení příznaků u 70 % dětí s ADHD.
Jelikož poruchy pozornosti s hyperaktivitou trápí nemalé procento populace, je v praxi častým úkazem snaha o podporu řešení i pomocí úpravy stravování. Této problematice se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti vytváří modelové jídelníčky pro jedince postižené ADHD. Pracují s výukovou aplikací ZOF, která jim pomáhá kontrolovat nutriční hodnoty a současně doporučuje vhodné potraviny.
Mgr. Martin Jelínek
Jiří Šorm, DiS.
Kurz mě jednoznačně obohatil a posunul dál. Došlo na slova pana Jelínka a vše si takzvaně „sedlo“. Díky bohatým a vyváženě podaným informacím jsem získal větší odstup či nadhled, jak se v oblasti stravy a zdravého životního stylu lépe orientovat a tyto informace reálně využít pro sebe a své okolí.
MUDr. Lucie Tomíčková
Ve světě výživy a wellness se pohybuji přes 10 let a když jsem se ocitla doma s dětmi, zatoužila jsem znovu po svém snu – stát se výživovou poradkyní. Kurz pana Martina Jelínka „Poradce pro výživu a suplementaci“ je zcela jedinečný a to hned ze dvou důvodů. Prvním je možnost studia on-line, což jsem jako maminka malých dětí vysoce ocenila, druhým důvodem je celostní pohled na výživu a zdraví. Právě komplexní vnímání propojenosti výživy nejen s fyzickým tělem ale také myslí a emocemi, je to, co jsem v jiných dostupných kurzech marně hledala. Jste-li aktivní k přístupu k sobě a svému zdraví, rozhodně Vám kurz doporučuji. Podaří-li se Vám poznatky získané z kurzu začlenit do svého života, je možné, že už lékaře nebudete nikdy potřebovat :) Přeji Vám zdravý a spokojený život. P.S. Třetím důvodem, proč studovat zrovna tento kurz, je osobnost pana Martina Jelínka. Tímto mu srdečně děkuji a taktéž mu přeji mnoho krásného v životě.
Kateřina Kapková
Děkuji osudu, že mě zavedl až k Vám. Dva roky jsem marně bojovala s exemem na rukou. Prošla jsem si "klasickým" začátkem, u kterého řada lidí končí: léčbou kortikoidy. Pak jsem si o nich něco přečetla a utekla od nich k homeopatikům. Můj zdravotní stav se o něco zlepšil, ale pořád to nebylo ono. Zkusila jsem tedy - na radu jednoho známého - změnit způsob stravování. Objevila jsem paní, která mě uvedla do světa makrobiotiky. Byla jsem víceméně samouk, až než jsem na internetu objevila Váš kurz "Makrobiotika v české kuchyni". S nadšením jsem hltala informace nejen o tom, jak se makrobioticky stravovat, ale také o tom, jak funguje trávicí systém a jak dokáže správně zvolená a nakombinovaná strava prospět tělu i duši. Váš prvně absolvovaný kurz mi vysvětlil všechny změny, které jsem na sobě změnou stravování pociťovala: exem z rukou úplně zmizel a navíc jsem se zbavila trávících obtíží, kterými jsem trpěla od dětství, aniž by mě kdy napadlo je řešit. Brala jsem je jako "normální" součást mého života. O to větší úžas a radost ve mě vyvolalo jejich zmizení. Vaření "novým" způsobem se mi náhle stalo vášní. Kdysi jsem brala zeleninu spíš jen jako "barevnou ozdobu talíře" a najednou jsem při jejím krájení a zpracovávání zažívala pocity štěstí (a ty trvají dodnes.) Z mé kuchyně začala postupně mizet zelenina sterilovaná i mražená, uzeniny udělaly v lednici místo zeleninovým a luštěninovým pomazánkám, místo kupovaného chleba jsem začala péct kváskový. Začala jsem zkrátka trávit v kuchyni více času, protože mě to dělalo (a dělá) šťastnou. A pak jsem v e-mailu objevila Vaši nabídku na "Kurz poradce pro výživu a suplementaci". Vzala jsem to jako výzvu a nic od toho nečekala. Bylo mi zpočátku jedno, jestli nabyté znalosti využiju jen pro sebe a svoji rodinu, nebo i pro jiné. Znovu jsem hltala další informace o životosprávě a v hlavě se mi postupně skládala větší a větší mozaika. Díky praktické části kurzu - tedy vytváření jídelníčků - se ve mě usadil "program", který mě teď v kuchyni vede. Naprosto automaticky uvažuji o tom, jaké dnes použiju luštěniny a který fermentovaný výrobek, čím zahustím omáčku, abych nemusela použít mouku, jestli přisypu semínka do polévky nebo dalšího chodu... Je to až úsměvné, jak člověk najednou "přepne" myšlení, když vezme do ruky vařečku :-) I když... nedá se říci, že bych takto přepínala jen v kuchyni. Od té doby, co se snažím stravovat zdravě - a Váš kurz mě v tom VELMI posunul - se mi změnilo myšlení a vnímání všeobecně. Zostřila se mi intuice, začala jsem se mít více ráda, zbavila se obav a úzkostí atd. atd. Dva dny po absolvování kurzu "Poradce pro výživu a suplementaci" si tak v kuchyni vařím oběd a říkám si: Kéž bych se tím mohla živit. Odpoledne jdu do města, potkám známou, zmíním se jí, že mám kurz zdárně za sebou a ona se ptá: "A nechtěla bys mi občas něco uvařit?" Takže vařím sobě, příteli a druhý týden už i kamarádce. A sním o tom, že si zřídím jídelnu se zdravou domácí kuchyní a začnu vařit ještě i dalším.