Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli hyperkinetická porucha či porucha pozornosti s hyperaktivitou je onemocnění zahrnující:

  • nepozornost,
  • hyperaktivitu,
  • impulzivní chování.

Potíže jsou chronické a nejsou způsobeny neurologickými, senzorickými nebo motorickými poruchami ani mentální retardací. Tyto poruchy se vyskytují 3-9krát častěji u chlapců v porovnání s dívkami, výskyt v populaci dětí do 18 let je odhadován mezi 3 a 18 %. Do dospělosti tento syndrom přetrvává ve 40-50 % případů.

Příčiny vzniku jsou:

1. Genetické.
Studie poukázaly na fakt, že ADHD má genetický základ - u mužů s ADHD je 5x vyšší pravděpodobnost, že jejich děti budou trpět touto poruchou.

2. Epigenetické.
Ve srovnání s genetikou hrají podstatně menší roli, mezi nejčastěji citované vlivy patří:

  • úrazy mozku při nehodách,
  • hypoxické poškození mozku během porodu,
  • nízká porodní hmotnost,
  • špatný zdravotní stav matky,
  • vysoký věk matky,
  • délka porodu,
  • předporodní krvácení,
  • předčasné a komplikované porody spojené s nedostatkem kyslíku,
  • konzumace alkoholukouření a užívání drog v době těhotenství.

Léčba ADHD vyžaduje komplexní přístup na úrovni spolupráce rodičů s učiteli, psychology, neurology a psychiatry. Klíčové je rodinné prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - negativně působí disharmonické, nestabilní a nespolehlivé vztahy uvnitř rodiny, zanedbávání, nepřiměřené tresty a neuspořádaný režim dne. Na toto všechno děti mohou reagovat zhoršeným chováním.

Vliv stravy na ADHD

U zkoumání vlivu stravy na ADHD se ukázalo, že může ovlivňovat chování a náladu dětí s ADHD, ale není příčinou vzniku.

Výzkumy ukazují, že změny stravovacích návyků mohou zmírnit projevy tohoto onemocnění. Zjistilo se, že děti s ADHD mají často nezdravé stravovací návyky či nedostatek vhodných živin. Zajímavý pohled, který určuje směr dalších výzkumů, spočívá v rozdělení koncepce stravy na dva hlavní vzorce:

1. Západní.
Tento výživový vzorec je charakterizován vysokým příjmem:

  • červeného masa,
  • smažených potravin,
  • mléčných výrobků s vysokým obsahem tuku,
  • másla,
  • nápojů s obsahem umělých sladidel.

Současně je typický minimálním příjmem ovoce, zeleniny a ryb.

2. Zdravý.
Jedná se o model stravy s vysokým obsahem:

  • čerstvého ovoce a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • ryb.

Tento přináší vyšší obsah omega-3 mastných kyselin, vitamínů B komplexu a vlákniny, což jsou nejčastěji citované faktory mající významnější vliv na projevy chování.

Bylo zjištěno, že stravování dle západního výživového vzorce je spojeno s více než dvojnásobným rizikem diagnostiky ADHD. Na základě toho se odvíjí i definice úprav stravování pro děti postižené ADHD:

1. Pravidelnost a přiměřená velikost porcí.
Nervová soustava nereaguje dobře na delší hladovění, případně příliš malé nebo naopak velké porce jídla. Největší vliv má kolísání hladiny krevního cukru, což se projevuje únavou a ztrátou soustředěnosti.

2. Strava s nižšími hodnotami glykémie.
Děti s návykem na vysoký příjem cukru se vždy projevují neklidně, agresívně a nejsou schopny se koncentrovat po delší dobu. Je výhodné proto jídelníček upravovat tak, aby vykazoval nižší hodnoty glykemického indexu i glykemické nálože.

3. Dostatek kvalitních bílkovin.
Toto pravidlo nabývá na významu především v situacích, kdy ve vývojových fázích dítěte dojde k dlouhodobě sníženému přísunu bílkovin. To se negativně projeví nejen na fyzickém, ale i psychickém vývoji.

4. Dostatek vlákniny.
Vláknina tady hraje roli především ve vztahu k střevní mikrobiotě, která stojí za většinovou produkcí serotoninu v těle.

5. Dostatek zdrojů omega-3 kyselin.
Omega-3 tuky mají na fungování mozku přímý vliv, u dětí postižených ADHD se jejich doplňování projevuje pozitivně.

6. Dostatek vitamínů a minerálů.
U dětí s ADHD byly opakovaně zjištěny nižší hladiny minerálních látek - nejvíce zinku, železa, hořčíku, vápníku a fosforu. Současně víme, že vitamíny B komplexu pomáhají vytvářet neurotransmitery. Deficit těchto látek může vést ke vzniku kognitivních poruch (strachu, agresivity, poruchu spánku).

7. Dostatek antioxidantů.
Antioxidanty zlepšují funkce mozku - koncentraci, paměť, učení a motorické schopnosti.

8. Pitný režim.
Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, na což velmi citlivě mozkové buňky. Dochází tak k bolestem hlavy, podrážděnosti až k poruchám psychiky.

9. Používání koření.
Řada bylin a koření podporuje činnost mozku a chrání jej před různými poruchami. Nejčastěji se citují:

  • kurkuma,
  • máta,
  • heřmánek,
  • rozmarýn,
  • levandule,
  • šafrán.

10. Vyhýbání se nežádoucím látkám a potravinám.
Studie průběžně naznačují, že některá aditiva (barviva, sladidla, konzervanty, zvýrazňovače chuti) mají tendenci podporovat typické projevy ADHD.

Současně se experimentuje s eliminačními dietami, kdy jsou ze stravy odstraňovány potraviny, které jsou možnými alergeny a které mohou ovlivňovat náladu a chování dětí:

  • zdroje lepku,
  • cukr,
  • umělá barviva,
  • mléčné výrobky,
  • vejce,
  • červené maso.

Studie poukázaly, že vyloučení těchto potravin vedlo ke zlepšení příznaků u 70 % dětí s ADHD.

Jelikož poruchy pozornosti s hyperaktivitou trápí nemalé procento populace, je v praxi častým úkazem snaha o podporu řešení i pomocí úpravy stravování. Této problematice se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti vytváří modelové jídelníčky pro jedince postižené ADHD. Pracují s výukovou aplikací ZOF, která jim pomáhá kontrolovat nutriční hodnoty a současně doporučuje vhodné potraviny.

Co říkají o studiu naši absolventi

Ing. Jakub Žatečka

I přes to, že jsem na začátku kurzu nevěděl co od něj mohu očekávat, a byl malinko skeptický, mohu zde říci, že jsem velmi rád za jeho absolvování právě u Mgr. Martina Jelínka. Kurz je pro mne obrovským přínosem, je koncipován přehledně, jednoduše, s velkou porcí důležitých informací pro každého, kdo se chce věnovat a rozvíjet své znalosti v oboru výživového poradenství. Těším se na další kurzy, které určitě s p. magistrem absolvuji. Velmi si ho vážím a  považuji za naprostého profesionála a člověka na svém místě.

Ing. Andrea Svinčiak

Ďakujem za možnosť absolvovať Váš kurz. Som veľmi spokojná, pretože napriek tomu, že sa strave venujem už dlho (je to moje hobby viac než 20 rokov), nemala som odvahu venovať sa poradenstvu profesionálne. Podporil ma v tom manžel, ktorý ma doslovne, nakopol, aby som sa kurzu zúčastnila. Mala som pocit, že nikdy neviem dosť, aby som mohla iným radiť. Váš kurz je systematický, dobre prepracovaný a v testoch som sama so sebou súťažila v tom, čo som vedela a čo som sa naučila :) Vzdelávať sa v tejto oblasti dennodenne je pre mňa samozrejmosťou a zvyšovanie kvality výživy je podľa mňa umenie sebazdokonaľovania. Budeme veľmi radi spolupracovať v oblasti poradenstva, pretože máme záujem, spolu s mojim manželom, sa venovať klientom vrámci našich komplexných služieb - masáž - pohyb - výživa - diagnostika energetického systému. Teší ma, že som sa stala aj trénerom fitness a kulturistiky I. stupňa a manžel bol profesionálnym športovcom, takže verím, že máme čo odovzdať a naši klienti budú spokojní. V dnešnej uponáhľanej dobe je nevyhnutnosťou byť FIT po fyzickej aj psychickej stránke a mať dostatok ENERGIE.

Mgr. Kateřina Balcarová

Do kurzu jsem se přihlásila coby čerstvá veganka čerstvě těhotná. Očekávala jsem od kurzu, že mi dodá jistotu, že vše ve svém stravování dělám správně, dodá další podněty a podá mi celkový pohled na stravování (nejen veganské) a jeho vliv na zdraví člověka. Bylo mi moc líto, že jsem neměla možnost projít distančním kurzem a setkat se osobně s lektorem. Nakonec to vlastně ze vzdělávacího hlediska vůbec nevadilo, protože lektor se nám maximálně věnoval v on-line poradně, velmi rychle reagoval na maily a moc vítám současné webináře. Zatím se poradenství nevěnuji profesionálně, ale často radím kamarádům a známým. Spousta podnětů a znalostí z kurzu se ukazuje jako velmi užitečná. Ve svém okolí vnímám, že si lidé začínají uvědomovat souvislost zdraví a stravy a odborníky ve výživě budou vyhledávat nejen z důvodu hubnutí, ale především za účelem ovlivnění svého zdraví k lepšímu. A právě toto vnímám jako podstatu kurzu Poradce pro výživu a suplementaci pod vedením lektora Martina Jelínka.