Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli hyperkinetická porucha či porucha pozornosti s hyperaktivitou je onemocnění zahrnující:

  • nepozornost,
  • hyperaktivitu,
  • impulzivní chování.

Potíže jsou chronické a nejsou způsobeny neurologickými, senzorickými nebo motorickými poruchami ani mentální retardací. Tyto poruchy se vyskytují 3-9krát častěji u chlapců v porovnání s dívkami, výskyt v populaci dětí do 18 let je odhadován mezi 3 a 18 %. Do dospělosti tento syndrom přetrvává ve 40-50 % případů.

Příčiny vzniku jsou:

1. Genetické.
Studie poukázaly na fakt, že ADHD má genetický základ - u mužů s ADHD je 5x vyšší pravděpodobnost, že jejich děti budou trpět touto poruchou.

2. Epigenetické.
Ve srovnání s genetikou hrají podstatně menší roli, mezi nejčastěji citované vlivy patří:

  • úrazy mozku při nehodách,
  • hypoxické poškození mozku během porodu,
  • nízká porodní hmotnost,
  • špatný zdravotní stav matky,
  • vysoký věk matky,
  • délka porodu,
  • předporodní krvácení,
  • předčasné a komplikované porody spojené s nedostatkem kyslíku,
  • konzumace alkoholukouření a užívání drog v době těhotenství.

Léčba ADHD vyžaduje komplexní přístup na úrovni spolupráce rodičů s učiteli, psychology, neurology a psychiatry. Klíčové je rodinné prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - negativně působí disharmonické, nestabilní a nespolehlivé vztahy uvnitř rodiny, zanedbávání, nepřiměřené tresty a neuspořádaný režim dne. Na toto všechno děti mohou reagovat zhoršeným chováním.

Vliv stravy na ADHD

U zkoumání vlivu stravy na ADHD se ukázalo, že může ovlivňovat chování a náladu dětí s ADHD, ale není příčinou vzniku.

Výzkumy ukazují, že změny stravovacích návyků mohou zmírnit projevy tohoto onemocnění. Zjistilo se, že děti s ADHD mají často nezdravé stravovací návyky či nedostatek vhodných živin. Zajímavý pohled, který určuje směr dalších výzkumů, spočívá v rozdělení koncepce stravy na dva hlavní vzorce:

1. Západní.
Tento výživový vzorec je charakterizován vysokým příjmem:

  • červeného masa,
  • smažených potravin,
  • mléčných výrobků s vysokým obsahem tuku,
  • másla,
  • nápojů s obsahem umělých sladidel.

Současně je typický minimálním příjmem ovoce, zeleniny a ryb.

2. Zdravý.
Jedná se o model stravy s vysokým obsahem:

  • čerstvého ovoce a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • ryb.

Tento přináší vyšší obsah omega-3 mastných kyselin, vitamínů B komplexu a vlákniny, což jsou nejčastěji citované faktory mající významnější vliv na projevy chování.

Bylo zjištěno, že stravování dle západního výživového vzorce je spojeno s více než dvojnásobným rizikem diagnostiky ADHD. Na základě toho se odvíjí i definice úprav stravování pro děti postižené ADHD:

1. Pravidelnost a přiměřená velikost porcí.
Nervová soustava nereaguje dobře na delší hladovění, případně příliš malé nebo naopak velké porce jídla. Největší vliv má kolísání hladiny krevního cukru, což se projevuje únavou a ztrátou soustředěnosti.

2. Strava s nižšími hodnotami glykémie.
Děti s návykem na vysoký příjem cukru se vždy projevují neklidně, agresívně a nejsou schopny se koncentrovat po delší dobu. Je výhodné proto jídelníček upravovat tak, aby vykazoval nižší hodnoty glykemického indexu i glykemické nálože.

3. Dostatek kvalitních bílkovin.
Toto pravidlo nabývá na významu především v situacích, kdy ve vývojových fázích dítěte dojde k dlouhodobě sníženému přísunu bílkovin. To se negativně projeví nejen na fyzickém, ale i psychickém vývoji.

4. Dostatek vlákniny.
Vláknina tady hraje roli především ve vztahu k střevní mikrobiotě, která stojí za většinovou produkcí serotoninu v těle.

5. Dostatek zdrojů omega-3 kyselin.
Omega-3 tuky mají na fungování mozku přímý vliv, u dětí postižených ADHD se jejich doplňování projevuje pozitivně.

6. Dostatek vitamínů a minerálů.
U dětí s ADHD byly opakovaně zjištěny nižší hladiny minerálních látek - nejvíce zinku, železa, hořčíku, vápníku a fosforu. Současně víme, že vitamíny B komplexu pomáhají vytvářet neurotransmitery. Deficit těchto látek může vést ke vzniku kognitivních poruch (strachu, agresivity, poruchu spánku).

7. Dostatek antioxidantů.
Antioxidanty zlepšují funkce mozku - koncentraci, paměť, učení a motorické schopnosti.

8. Pitný režim.
Nedostatek tekutin způsobuje dehydrataci organismu, na což velmi citlivě mozkové buňky. Dochází tak k bolestem hlavy, podrážděnosti až k poruchám psychiky.

9. Používání koření.
Řada bylin a koření podporuje činnost mozku a chrání jej před různými poruchami. Nejčastěji se citují:

  • kurkuma,
  • máta,
  • heřmánek,
  • rozmarýn,
  • levandule,
  • šafrán.

10. Vyhýbání se nežádoucím látkám a potravinám.
Studie průběžně naznačují, že některá aditiva (barviva, sladidla, konzervanty, zvýrazňovače chuti) mají tendenci podporovat typické projevy ADHD.

Současně se experimentuje s eliminačními dietami, kdy jsou ze stravy odstraňovány potraviny, které jsou možnými alergeny a které mohou ovlivňovat náladu a chování dětí:

  • zdroje lepku,
  • cukr,
  • umělá barviva,
  • mléčné výrobky,
  • vejce,
  • červené maso.

Studie poukázaly, že vyloučení těchto potravin vedlo ke zlepšení příznaků u 70 % dětí s ADHD.

Jelikož poruchy pozornosti s hyperaktivitou trápí nemalé procento populace, je v praxi častým úkazem snaha o podporu řešení i pomocí úpravy stravování. Této problematice se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti vytváří modelové jídelníčky pro jedince postižené ADHD. Pracují s výukovou aplikací ZOF, která jim pomáhá kontrolovat nutriční hodnoty a současně doporučuje vhodné potraviny.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Zdeňka Prušáková Řepová, Dis.

Jsem šťastná a nesmírně vděčná, že jsem získala dar a možnosti šířit mezi veřejnost zdraví, krásu a výživu - jako podporu kvalitního a plnohodnotného života. Ke kurzům pana Mgr. Martina Jelínka jsem se dostala přes jeho knihy a přednášky, které jsou TOP, odborné, zajímavé, praktické, poutavé a jednoduchou formou převeditelné do běžného života obyčejných lidí. Po přečtení knihy „Výživa při zhoubných onemocněních“ jsem chtěla další, a tak jsem se plynule ocitla v on-line kurzech ATAC. WOW - to bylo přesně to, co jsem potřebovala. V pohodlí svého domo va, v časech a tempu, kdy a jak se to člověku hodí, bez stresu a dojíždění. Kurzy doporučuji každému bez rozdílu. Zařadila bych je jako povinnou školní docházku a povinný předmět. Vyhovuje mi rozsah učiva, odbornost, praktická část kurzů (výuková hra), testovací část, videa, ale i poradna pro studenty, která je velmi přínosným prvkem. Způsob stravování, který sama preferuji a současně i předávám dál nádherně rezonuje s celým kurzem a podstatou pana Jelínka. Kurzy jsou postaveny na velmi pevných a stabilních základech - tj. na PESTROSTI, VYVÁŽENOSTI, KVALITNÍCH POTRAVINÁCH, kdy vše musí ladit s konkrétními potřebami jednotlivce. Pracuji s lidmi trpícími histaminovou intolerancí (sama mám tuto HIT nálepku), potravinovými alergiemi, ekzémy, trávicími problémy atd.. a v tomto ooru bje skutečně velkou výzvou nastavit jídelníček tak, aby strava byla vyvážená a chutná. Jaké potraviny preferovat a jakým by se měl postižený člověk naopak vyhýbat. Jaký výživový styl použít při prevenci a vzniku různých problémů... Osobní a negativní zkušenosti v oblasti medicíny, farmaceutického průmyslu a nutričních poradců mi pomohly otevřít si svou vlastní praxi a pan Mgr. Martin Jelínek mi dodal další potřebné vědomosti a know-how v podobě úžasných ATAC kurzů.

Bc. Mária Šimková

Po napsání a vydání dvou kuchařských knih jsem se začala ještě intenzivněji vzdělávat v oblasti výživy a když jsem hledala vhodný kurz výživy, kurz ATAC mě zaujal svými dobrými doporučeními. Oslovil mě jeho délkou a propracovaným obsahem. A to není běžné, hlavně na Slovensku, kde jsou kurzy výživového poradce většinou dost povrchní a krátké. A já jsem hledala něco víc. Kurzy pana Jelínka mi přinesly přesně to, co jsem hledala. Kurz byl systematický a výborně zpracovaný, aby poskytl pevný základ, na kterém mohu dále stavět. Široký záběr studia mi zase poskytl vědomí, že výživa je velmi individuální a ne černobílá. Albert Einstein řekl: „Důležitá věc je nepřestat se ptát.“ A tuto pravdu považuji za důležitou při studiu výživy. Studovat s pokorou a s neustálými otazníky na konci vět, aby se výživa nestala jen teorií, ale právě naopak, živým celkem, ve kterém v první řadě hledíme na individualitu každého člověka. Délku trvání kurzu výživy vnímám jako velké plus k tomu, aby se informace uležely v hlavě, prohloubily dodatečným studiem a mohli jsme je poskládat do sebe jako puzzle. Kromě bohaté teorie vnímám jako velké plus ZOF aplikaci, ve které jsme téměř denně vytvářeli modelové jídelníčky pro široké spektrum klientů s různými požadavky. Tak byl kurz zároveň praktický, což ocení každý student. Státní autorizovaná zkouška byla pro mě výborným ověřením mých znalostí a také prověřením, že ATAC kurz je opravdu kvalitně zpracován a plnohodnotným pro zvládnutí této zkoušky, která ještě na Slovensku není. Také byla pro mě i startovním bodem k dalšímu studiu, které jsem začala. GAPS protokol a práce ve výživě dětí mě natolik fascinovaly, že jsem se dále ponořila do studia tohoto protokolu. Náš střevní mikrobiem je úzce spojen s naší imunitou a s naším zdravím, fyzickým i mentálním, ovlivňuje naše chutě, náladu, hormony.. Stojí za to o něj pečovat. Panu Jelínkovi nesmírně děkuji za jeho lidskost i profesionalitu, za jeho otevřenost i pracovitost, jeho osobní přístup a vzácné rady.

Petra Nela Szerencsés

Venujem sa špeciálnej výžive už niekoľko rokov. Na cestu výživy ma priviedli moje vlastné a dcérkine zdravotné problémy. Počas posledných rokov som absolvovala už niekoľko kurzov o výžive a naozaj úprimne musím povedať, že kurz Poradca pre Výživu a Suplementáciu obohatil moje vedomosti naozaj kvalitne a považujem ho ako moje doteraz najlepšie štúdium výživy. Tento kurz je naozaj skvelý obsahovo a zároveň aj veľmi dobre zorganizovaný. Prístup pána Jelínka je naozaj neuveriteľne profesionálny, vždy odpovie, poradí a vysvetlí. Je to skutočný odborník, ktorého si ja neuveriteľne vážim. Tento kurz mi naozaj pomohol začať vnímať zdravie úplne inak. Je neuveriteľne dôležité pristupovať k výžive veľmi individuálne. Nakoľko verím, že práve tejto práci človek musí venovať extrémnu pozornoť, jednoznačne je veľmi dôležité neustále kontinuálne vzdelávanie v oblasti výživy. A preto aj ja plánujem pokračovať v štúdiu ďalších kurzov u pána Jelínka. S úctou, Petra Nela