Voda

Voda je chemicky definována jako H2O. V praxi se s takovou vodou setkáme pouze u destilované formy, která není určena k běžnému pitnému režimu.

O pitné vodě (ve smyslu jejího dlouhodobého bezpečného příjmu) hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky – buď v podobě volných iontů, nebo rozpuštěných anorganických solí (nejčastěji uhličitanů a hydrogen-uhličitanů). Nejvíce zastoupeným prvkem ve vodě je vápník, s velkým odstupem následuje hořčík, v dalším závěsu ostatní prvky (sodík, železo, fluor aj.).

Obsah těchto minerálů ve vodě určuje celkovou tvrdost vody. S rostoucím obsahem minerálů ve vodě roste i stupeň nevhodnosti její pravidelné konzumace. Obecně se za tvrdou vodu považuje taková, která obsahuje více než 300 mg rozpuštěných látek v jednom litru. Opakem je podsycená (výrazně měkká) voda, která se definuje u tekutin s obsahem rozpuštěných látek v množstvím menším, než 100 mg/1 l vody.

V tomto směru se vedou diskuze o tom, jaká voda (s ohledem na stupeň její tvrdosti) je pro dlouhodobou konzumaci „nejlepší“. Obecně převažuje názor, že měkčí voda je vhodnější, což odpovídá například charakteru vody kojenecké (důvodem je přesvědčení, že anorganické soli ve svém přebytku zbytečně zatěžují organismus ve smyslu jejich špatné využitelnosti, kde se např. spolupodílí na vzniku aterosklerotických pochodů).

Velmi diskutovaným tématem je kvalita vody, kterou pijeme. Řeší se na několika úrovních:

Voda z kohoutku

1. Kvalita kohoutkové vody.
Na straně jedné je to hodnocení kvality vody zpracovávané ve vodárnách, které jsou nuceny se řídit legislativními požadavky. Na straně druhé pak proces distribuce vody skrze vodovodní potrubí, jejichž stav je možné označit jako „havarijní“ – odtud se do vody dostává relativně široké spektrum látek, které by se v pitné vodě vůbec nacházet neměly.

2. Kvalita studniční vody.
Necelých 15% naší populace používá k pitnému režimu vodu studniční. Ta je riziková nejvíce v oblasti obsahu dusíkatých látek a mikrobiálního znečištění.

3. Kvalita balené vody.
Spotřeba balené vody je nebývale vysoká. I na této úrovni existují rizika obsahu některých nežádoucích látek. Jsou známy případy, kdy výrobce balených vod použil jiný zdroj, než mu přikazuje zákon. V jiných situacích se zase mohou z plastu uvolňovat do vody chemické látky (např. ftaláty).

Voda - filtr

Toto jsou hlavní důvody, proč se část populace orientuje na ošetřování vody pomocí domácích vodních filtrů, které se v posledních letech staly velmi výnosným byznysem. Používá se široká řada různých filtračních technologií, většina výrobců má tendenci je kombinovat (mechanická filtrace, reverzní osmóza, keramické filtry, uhlíkové bloky, iontová výměna aj.). Zda je má smysl používat a jaké konkrétní, je samozřejmě součástí studia u nás.

Vedle kvality pitné vody a její dostupnosti je potřeba věnovat pozornost i celkovému množství, které máme vypít. Tady se vedou dlouholeté spory o to, jaké je optimum. Existují dokonce i různé vzorce, které ve svém výpočtu zohledňují základní faktory (hmotnost, těla, pohlaví, věk). Přesné množství ale není možné spočítat nikdy, protože řada dalších důležitých faktorů není matematicky vyhodnotitelná (teplota prostředí se stupněm vlhkosti vzduchu, funkce potních žláz, úroveň pohybové aktivity, vliv stravy). Tomuto tématu se při studiu věnujeme také intenzívně. Faktem totiž je, že průměrný příjem tekutin u dospělých lidí v západní části civilizace (Evropa + Amerika) je statisticky uváděn na 1,8 litru/den, což se považuje za nedostatečné.

Mgr. Martin Jelínek

Vyberte si z našich kurzů

Co říkají o studiu naši absolventi

Bc. Hana Brabec

www.veghub.cz

Kurz Poradce pro výživu a suplementaci je opravdu velmi obsažný, některá témata si teprve po několika měsících sedají na správné místo v hlavě. Před kurzem jsem měla pocit, že se zajímám o výživu, ale během kurzu jsem si uvědomila, jak objemná je daná problematika. Probírali jsme témata, o kterých jsem neměla ani páru (termika, energetické tendence, existence nadbytku vlákniny, klíčení, fermentace, kontraindikace doplňků stravy), ale dnes vidím, jak jsou důležitá. Přesto mám pocit, že informace v kurzu jsou pouhou základnou, na které budu stavět postupným prohlubováním daných témat. Velmi si cením komplexního přístupu k dané problematice. Hledala jsem kurz, který by nebyl zaměřený jen na podíl makrosložek, příp. mikrosložek. Sama jsem tušila, že s výživou souvisí psychika, že každý je individualita, že stejná strava za jiných podmínek nebude stejná, že bychom neměli v zimě jíst totéž co v létě, atd. Toto vše jsem si v tomto kurzu ověřila. Během celého kurzu nás pan Jelínek učil, že je třeba respektovat individualitu člověka, že vše je relativní, že každá akce má reakci, a že problematika výživy musí být holistická, aby byla účinná a že přílišné generalizace mohou ubližovat. Sama jsem toto zažila jako zákaznice, kde mi po zjednodušených radách Výživové poradkyně bylo stále těžko a ukrutná zima. Nadšená jsem z výukové hry ZOF, prakticky jsem si procvičila jednotlivé problematiky, dostaly se mi pod kůži vcelku automaticky a mnohem rychleji, než kdybych se je učila ryze teoreticky. Často se mi objevil „problém“, na který bych možná narazila až v praxi, tady jsem si mohla pohrát s tím, jak ho vyřešit a díky tomu jsem se naučila zase něco nového. Je to taková škola hrou. Přínosné byly také recepty, které mi při ztrátě inspirace pomohly „vařit“. Kromě výše uvedených benefitů měl pro mě kurz ještě jednu ohromnou výhodu a to možnost studovat online. V průběhu kurzu jsem se totiž stěhovala do jiného města (100km) a nebylo by pro mě schopné v průběhu toho ještě dojíždět do jiného města.

Jaroslav Řeřábek

V životě jsem absolvoval celou řadu kurzů, seminářů a vždy to mělo co dělat s lepší kvalitou života. Kurz výživového poradce mě však zcela pohltil!;-) Každý pracovní den jsme dostávali půl roku nové a nové lekce plné informací o potravinách a jejich vlastnosteczh a použití. Bylo to pro mě něco naprosto nového, obsáhlého s plnou podporou v poradně na webu, ale i mailem či telefonem. Budu ještě pár týdnů všechny informace zažívat a zpracovávat (a že jich bylo!:-) Úplně nejvíc mě dostal fakt, že jsem si díky informacím v kurzu zlepšil cukrovku z 15 na 7 a to nejsem u konce! Bylo by výborné, kdyby se tyto informace a dostaly do škol a hezky poctivě, jako u pana Magistra Jelínka! Všem tento kurz vřele doporučuji, je to opravdu rozsáhlý přísun informací a rad!;-)

Marcela Melichaříková

Když jsem začínala s kurzem, nevěřila jsem, že budu schopna radit lidem v oblasti stravování. I přesto, že pečuji o dvě malé děti a jsem původním povoláním vyučená švadlena, mě kurz překvapil svojí jednoduchostí a komplexností.

Další ohlasy absolventů

Vyberte si z našich kurzů

Zpět do sekce Vše o studiu