Úvod / Co se u nás studuje / Voda
Voda je chemicky definována jako H2O. V praxi se s takovou vodou setkáme pouze u destilované formy, která není určena k běžnému pitnému režimu.
O pitné vodě (ve smyslu jejího dlouhodobého bezpečného příjmu) hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky – buď v podobě volných iontů, nebo rozpuštěných anorganických solí (nejčastěji uhličitanů a hydrogen-uhličitanů). Nejvíce zastoupeným prvkem ve vodě je vápník, s velkým odstupem následuje hořčík, v dalším závěsu ostatní prvky (sodík, železo, fluor aj.).
Obsah těchto minerálů ve vodě určuje celkovou tvrdost vody. S rostoucím obsahem minerálů ve vodě roste i stupeň nevhodnosti její pravidelné konzumace. Obecně se za tvrdou vodu považuje taková, která obsahuje více než 300 mg rozpuštěných látek v jednom litru. Opakem je podsycená (výrazně měkká) voda, která se definuje u tekutin s obsahem rozpuštěných látek v množstvím menším, než 100 mg/1 l vody.
V tomto směru se vedou diskuze o tom, jaká voda (s ohledem na stupeň její tvrdosti) je pro dlouhodobou konzumaci „nejlepší“. Obecně převažuje názor, že měkčí voda je vhodnější, což odpovídá například charakteru vody kojenecké (důvodem je přesvědčení, že anorganické soli ve svém přebytku zbytečně zatěžují organismus ve smyslu jejich špatné využitelnosti, kde se např. spolupodílí na vzniku aterosklerotických pochodů).
Velmi diskutovaným tématem je kvalita vody, kterou pijeme. Řeší se na několika úrovních:
1. Kvalita kohoutkové vody.
Na straně jedné je to hodnocení kvality vody zpracovávané ve vodárnách, které jsou nuceny se řídit legislativními požadavky. Na straně druhé pak proces distribuce vody skrze vodovodní potrubí, jejichž stav je možné označit jako „havarijní“ – odtud se do vody dostává relativně široké spektrum látek, které by se v pitné vodě vůbec nacházet neměly.
2. Kvalita studniční vody.
Necelých 15 % naší populace používá k pitnému režimu vodu studniční. Ta je riziková nejvíce v oblasti obsahu dusíkatých látek a mikrobiálního znečištění.
3. Kvalita balené vody.
Spotřeba balené vody je nebývale vysoká. I na této úrovni existují rizika obsahu některých nežádoucích látek. Jsou známy případy, kdy výrobce balených vod použil jiný zdroj, než mu přikazuje zákon. V jiných situacích se zase mohou z plastu uvolňovat do vody chemické látky (např. ftaláty).
Toto jsou hlavní důvody, proč se část populace orientuje na ošetřování vody pomocí domácích vodních filtrů, které se v posledních letech staly velmi výnosným byznysem. Používá se široká řada různých filtračních technologií, většina výrobců má tendenci je kombinovat (mechanická filtrace, reverzní osmóza, keramické filtry, uhlíkové bloky, iontová výměna aj.). Zda je má smysl používat a jaké konkrétní, je samozřejmě součástí studia u nás.
Vedle kvality pitné vody a její dostupnosti je potřeba věnovat pozornost i celkovému množství, které máme vypít. Tady se vedou dlouholeté spory o to, jaké je optimum. Existují dokonce i různé vzorce, které ve svém výpočtu zohledňují základní faktory (hmotnost, těla, pohlaví, věk). Přesné množství ale není možné spočítat nikdy, protože řada dalších důležitých faktorů není matematicky vyhodnotitelná (teplota prostředí se stupněm vlhkosti vzduchu, funkce potních žláz, úroveň pohybové aktivity, vliv stravy). Tomuto tématu se při studiu věnujeme také intenzívně. Faktem totiž je, že průměrný příjem tekutin u dospělých lidí v západní části civilizace (Evropa + Amerika) je statisticky uváděn na 1,8 litru/den, což se považuje za nedostatečné.
Ing. Marta Veselá
Po absolvování rekvalifikačního kurzu "Poradenství pro výživu" jsem hledala kurz, s jehož pomocí bych si doplnila chybějící znalosti. Hlavním kritériem pro mne byl pohled na výživu člověka holistickým způsobem, respektování individuality člověka a využívání zkušeností Tradiční čínské medicíny a Ájurvédy. To vše jsem v lekcích kurzu našla. Přihlásit se na distanční studium kurzu "Poradenství pro výživu a suplementaci" pořádaném panem Jelínkem byla jedna z nejlepších věcí, které jsem letos učinila. Některé lekce bych sice uvítala rozsáhlejší nebo podrobnější a chybělo mi i více praxe, celkově ale hodnotím kurz jako skvělý. Přístup pana Jelínka, jeho znalosti a schopnost vysvětlit vše, co jsme potřebovali, jsou naprosto úžasné. Možnost využívat online poradnu i po skončení kurzu je k nezaplacení. Každému, kdo se o zdravou výživu trochu zajímá, kurz doporučuji.
Martin Cidlinský
Tento kurz mi pomohl nejenom v profesionálním rozvoji, ale myslím si, že styl učení je jeden z nejúčinějších, které jsem měl možnost vidět. Celá tato koncepce je skvělou možností, jak se komplexně rozvíjet v oboru výživového poradenství.
Lucie Paul
Vždy jsem si myslela, že výživě rozumím a jídlo přeci není žádná věda. Až vlastní zdraví mi nastavilo zrcadlo, že je tomu přesně naopak. Kurz pana Jelínka jsem si vybrala na základě doporučení a nelituji. Obsah kurzu je zpracovaný na profesionální úrovní a je pravidelně aktualizovaný. Jako jeden z největších bonusů vnímám možnost poradny u jednotlivých lekcí a možnost distanční formy, kdy na absolvované lekce navazují živá setkání, která mě vždy obohatil o cenné informace a obsah kurzu skvěle ucelila. S kurzy ATAC jsem se rozhodla absolvovat státní zkoušku výživového poradce, kde velice oceňuji možnost přípravy a osobní podporu pana Jelínka. Na celém kurzu a projevu pana Jelínka je zřejmé, že je to člověk na správném místě a nemohla jsem si vybrat lépe. Děkuji za provedení kurzem a skvělou přípravu na dráhu výživového poradenství.