Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Voda

Voda

Voda

Voda je chemicky definována jako H2O. V praxi se s takovou vodou setkáme pouze u destilované formy, která není určena k běžnému pitnému režimu.

O pitné vodě (ve smyslu jejího dlouhodobého bezpečného příjmu) hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky – buď v podobě volných iontů, nebo rozpuštěných anorganických solí (nejčastěji uhličitanů a hydrogen-uhličitanů). Nejvíce zastoupeným prvkem ve vodě je vápník, s velkým odstupem následuje hořčík, v dalším závěsu ostatní prvky (sodík, železo, fluor aj.).

Obsah těchto minerálů ve vodě určuje celkovou tvrdost vody. S rostoucím obsahem minerálů ve vodě roste i stupeň nevhodnosti její pravidelné konzumace. Obecně se za tvrdou vodu považuje taková, která obsahuje více než 300 mg rozpuštěných látek v jednom litru. Opakem je podsycená (výrazně měkká) voda, která se definuje u tekutin s obsahem rozpuštěných látek v množstvím menším, než 100 mg/1 l vody.

V tomto směru se vedou diskuze o tom, jaká voda (s ohledem na stupeň její tvrdosti) je pro dlouhodobou konzumaci „nejlepší“. Obecně převažuje názor, že měkčí voda je vhodnější, což odpovídá například charakteru vody kojenecké (důvodem je přesvědčení, že anorganické soli ve svém přebytku zbytečně zatěžují organismus ve smyslu jejich špatné využitelnosti, kde se např. spolupodílí na vzniku aterosklerotických pochodů).

Velmi diskutovaným tématem je kvalita vody, kterou pijeme. Řeší se na několika úrovních:

Voda z kohoutku

1. Kvalita kohoutkové vody.
Na straně jedné je to hodnocení kvality vody zpracovávané ve vodárnách, které jsou nuceny se řídit legislativními požadavky. Na straně druhé pak proces distribuce vody skrze vodovodní potrubí, jejichž stav je možné označit jako „havarijní“ – odtud se do vody dostává relativně široké spektrum látek, které by se v pitné vodě vůbec nacházet neměly.

2. Kvalita studniční vody.
Necelých 15 % naší populace používá k pitnému režimu vodu studniční. Ta je riziková nejvíce v oblasti obsahu dusíkatých látek a mikrobiálního znečištění.

3. Kvalita balené vody.
Spotřeba balené vody je nebývale vysoká. I na této úrovni existují rizika obsahu některých nežádoucích látek. Jsou známy případy, kdy výrobce balených vod použil jiný zdroj, než mu přikazuje zákon. V jiných situacích se zase mohou z plastu uvolňovat do vody chemické látky (např. ftaláty).

Voda - filtr

Toto jsou hlavní důvody, proč se část populace orientuje na ošetřování vody pomocí domácích vodních filtrů, které se v posledních letech staly velmi výnosným byznysem. Používá se široká řada různých filtračních technologií, většina výrobců má tendenci je kombinovat (mechanická filtrace, reverzní osmóza, keramické filtry, uhlíkové bloky, iontová výměna aj.). Zda je má smysl používat a jaké konkrétní, je samozřejmě součástí studia u nás.

Vedle kvality pitné vody a její dostupnosti je potřeba věnovat pozornost i celkovému množství, které máme vypít. Tady se vedou dlouholeté spory o to, jaké je optimum. Existují dokonce i různé vzorce, které ve svém výpočtu zohledňují základní faktory (hmotnost, těla, pohlaví, věk). Přesné množství ale není možné spočítat nikdy, protože řada dalších důležitých faktorů není matematicky vyhodnotitelná (teplota prostředí se stupněm vlhkosti vzduchu, funkce potních žláz, úroveň pohybové aktivity, vliv stravy). Tomuto tématu se při studiu věnujeme také intenzívně. Faktem totiž je, že průměrný příjem tekutin u dospělých lidí v západní části civilizace (Evropa + Amerika) je statisticky uváděn na 1,8 litru/den, což se považuje za nedostatečné.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Šárka Šedá

Kurz pana Jelínka mě doslova nadchl, předčil veškerá má očekávání. Už po pár týdnech studia tohoto kurzu jsem věděla, že rozhodně nebude poslední. Nejvíc mě nadchla (vím,že se opakuji, ale ono to jinak říct nejde) výuková hra ZOF, protože jedna věc je něco se naučit, druhá věc je umět to správně použít v praxi, což je další věc, oproti jiným kurzům, na kterou v kurzech pana Jelínka myslí. Ochota, vstřícnost, individuální přístup - to jsou Kurzy Atac.

Martina Rubínová

S ohlédnutím pár let zpátky bych velice ráda i s odstupem času poděkovala z celého srdce Mgr. Martinu Jelínkovi za nasměrování na mé nové životní cestě. Vystudováním kurzu Poradce pro výživu a suplementaci se mi otevřela úplně nová profesní cesta, kdy se z mého koníčku stala postupně hlavní profese. To považuji za obrovskou životní výhru, za kterou nikdy nepřestanu být vděčná. Mám svou vlastní poradnu zdravého životního stylu, jsem svou paní. A tohle vše ještě umocňuje nepopsatelná radost z výsledků mé "práce". DĚKUJI ZA TO, MARTINE! Moderní on-line způsob studia spolu s myšlenkovými mapami mi ani po čtyřicítce, kdy už mozek není zvyklý se učit, nepřipadal náročný. Před 2 lety jsem přidala k výživové poradenské činnosti i práci s biorezonančním přístrojem Bicom. Léty praxe se mi na zdravotních výsledcích svých klientů potvrdilo, že když se spojí celkem 3 principy - úprava jídelníčku + úleva od zdravotních potíží pomocí kvantových vln + pochopení vzkazu těla přes nemoc a bolest, lidé nastartují svůj život na nových základech a zažívají "zázračná" uzdravení.

Mgr. Pavla Stýskalová DiS.

Jsem ráda, že jsem se mohla zúčastnit Vašeho kurzu. Cením si Vašich znalostí, důvtipu a toho, jak na sobě neustále pracujete a překonáváte "zarytá dogmata". Díky Vašemu kurzu jsem získala rozhled. Teď už jenom tu teorii uvést do praxe. Jde to. Pomalu, ale jistě překonávám sebe, svoji lenost v přípravě jídla a především se snažím více přemýšlet nad tím, co jím já i moje rodina. Přijde mi to jako včera, co jsem začala hltat vaše informace. I když byla období, kdy se mi hůře soustředilo a někdy nechtělo. Přesto mě lákalo dozvídat se nové a nové informace o výživě a různý pohled na ni. Děkuji za závěrečné povzbuzení a trpělivost, když jsem z rodinných důvodů vše ukončovala zpožděně.