Voda

Voda je chemicky definována jako H2O. V praxi se s takovou vodou setkáme pouze u destilované formy, která není určena k běžnému pitnému režimu.

O pitné vodě (ve smyslu jejího dlouhodobého bezpečného příjmu) hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky – buď v podobě volných iontů, nebo rozpuštěných anorganických solí (nejčastěji uhličitanů a hydrogen-uhličitanů). Nejvíce zastoupeným prvkem ve vodě je vápník, s velkým odstupem následuje hořčík, v dalším závěsu ostatní prvky (sodík, železo, fluor aj.).

Obsah těchto minerálů ve vodě určuje celkovou tvrdost vody. S rostoucím obsahem minerálů ve vodě roste i stupeň nevhodnosti její pravidelné konzumace. Obecně se za tvrdou vodu považuje taková, která obsahuje více než 300 mg rozpuštěných látek v jednom litru. Opakem je podsycená (výrazně měkká) voda, která se definuje u tekutin s obsahem rozpuštěných látek v množstvím menším, než 100 mg/1 l vody.

V tomto směru se vedou diskuze o tom, jaká voda (s ohledem na stupeň její tvrdosti) je pro dlouhodobou konzumaci „nejlepší“. Obecně převažuje názor, že měkčí voda je vhodnější, což odpovídá například charakteru vody kojenecké (důvodem je přesvědčení, že anorganické soli ve svém přebytku zbytečně zatěžují organismus ve smyslu jejich špatné využitelnosti, kde se např. spolupodílí na vzniku aterosklerotických pochodů).

Velmi diskutovaným tématem je kvalita vody, kterou pijeme. Řeší se na několika úrovních:

Voda z kohoutku

1. Kvalita kohoutkové vody.
Na straně jedné je to hodnocení kvality vody zpracovávané ve vodárnách, které jsou nuceny se řídit legislativními požadavky. Na straně druhé pak proces distribuce vody skrze vodovodní potrubí, jejichž stav je možné označit jako „havarijní“ – odtud se do vody dostává relativně široké spektrum látek, které by se v pitné vodě vůbec nacházet neměly.

2. Kvalita studniční vody.
Necelých 15% naší populace používá k pitnému režimu vodu studniční. Ta je riziková nejvíce v oblasti obsahu dusíkatých látek a mikrobiálního znečištění.

3. Kvalita balené vody.
Spotřeba balené vody je nebývale vysoká. I na této úrovni existují rizika obsahu některých nežádoucích látek. Jsou známy případy, kdy výrobce balených vod použil jiný zdroj, než mu přikazuje zákon. V jiných situacích se zase mohou z plastu uvolňovat do vody chemické látky (např. ftaláty).

Voda - filtr

Toto jsou hlavní důvody, proč se část populace orientuje na ošetřování vody pomocí domácích vodních filtrů, které se v posledních letech staly velmi výnosným byznysem. Používá se široká řada různých filtračních technologií, většina výrobců má tendenci je kombinovat (mechanická filtrace, reverzní osmóza, keramické filtry, uhlíkové bloky, iontová výměna aj.). Zda je má smysl používat a jaké konkrétní, je samozřejmě součástí studia u nás.

Vedle kvality pitné vody a její dostupnosti je potřeba věnovat pozornost i celkovému množství, které máme vypít. Tady se vedou dlouholeté spory o to, jaké je optimum. Existují dokonce i různé vzorce, které ve svém výpočtu zohledňují základní faktory (hmotnost, těla, pohlaví, věk). Přesné množství ale není možné spočítat nikdy, protože řada dalších důležitých faktorů není matematicky vyhodnotitelná (teplota prostředí se stupněm vlhkosti vzduchu, funkce potních žláz, úroveň pohybové aktivity, vliv stravy). Tomuto tématu se při studiu věnujeme také intenzívně. Faktem totiž je, že průměrný příjem tekutin u dospělých lidí v západní části civilizace (Evropa + Amerika) je statisticky uváděn na 1,8 litru/den, což se považuje za nedostatečné.

Mgr. Martin Jelínek

Vyzkoušejte si náš nejpopulárnější kurz „Poradce pro výživu“
na jeden den zdarma

V jedné lekci, kterou jsme vybrali, si projdete studium od A do Z.
Včetně práce v interaktivní aplikaci ZOF na tvorbu jídelníčků a jednoduchého testu.

Otevřít demoverzi kurzu

Podívejte se na nabídku našich kurzů

Co říkají o studiu naši absolventi

Lucie Čapková

S kurzem Poradce pro výživu a suplementaci jsem velmi spokojena, oslovuje mě holistický přístup pana Jelínka, jeho snaha ukázat, že správně zvolenou výživou jsme schopni ovlivnit jak fyzický, tak psychický stav člověka. V tomto kurzu jste vedeni k tomu uvažovat v širších souvislostech, samostatně a individuálně. Jako bývalá závodnice ve fitness jsem držela diety, které mému zdraví zcela jistě neprospívaly, a pan Jelínek mi ukázal, jak je možné tyto diety upravit tak, aby neměly tak škodlivý dopad na organismus. Velice fundovaný a lidský přístup pana Jelínka mohu jen doporučit.

Mgr. Margita Mikátová

Pracujem ako zdravotná sestra na kardiologickej ambulancii a stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú mnohé zdravotné ťažkosti. Okrem nadváhy aj zvýšený krvný tlak, diabetes, zvýšený cholesterol, rôzne tráviace ťažkosti, poruchy spánku a psychické problémy. Máloktorí z nich si uvedomujú, že väčšina problémov môže byť spôsobená nesprávnou životosprávou. Najradšej by na každý problém užívali tabletky, ako zmenili svoj zaužívaný spôsob životného štýlu. Pre štúdium správnej výživy som sa rozhodla aj z toho dôvodu, aby som tým, ktorí chcú niečo urobiť pre svoje zdravie, vedela čo najkvalitnejšie poradiť. Informácií na tému výživa je v dnešnej dobe veľa a je veľmi ťažké si vybrať, ktoré sú tie o ktoré sa dá v praxi oprieť. Na Slovensku som nenašla kurz, ktorý by mi vyhovoval po obsahovej a časovej stránke, preto som pátrala po českých internetových stránkach. Kurz p. Mgr. Jelínka mi vyhovoval po všetkých stránkach. Predovšetkým oceňujem formu štúdia on line a ďalej množstvo informácií na rôzne témy. Musím priznať, že bolo dosť náročné zvládnuť také množstvo informácií. Prílev nových poznatkov a k tomu vypracovávanie myšlienkových máp si vyžadovalo veľa času a dennodenné štúdium (čo bolo niekedy ťažké stihnúť pri každodenných povinnostiach), ale vyplatilo sa. Oceňujem prístup p. Jelínka a spolupracovníkov, ktorí na akýkoľvek dotaz promptne reagovali. Páči sa mi webová stránka, ktorú si rada otvorím a prečítam novinky, najnovšie obľúbenú „Školu zdravého varenia“. Budem naďalej sledovať ponúkané kurzy a určite ešte nejaký absolvujem.

Gabriela Maršálková

V mládí jsem stravu nikdy neřešila, ale jako matku mne začalo zajímalo, jak se správně stravovat a co dávat dětem, aby měli vše, co potřebují - obzvláště v dnešním světě plném polotovaru, cukrů a umělých přísad. Jakmile jsme začali pracovat s doplňky stravy, tato zvídavost se proměnila v touhu vědět co nejvíc o základní lidské potřebě. Díky panu Jelínkovi jsem nezískala jen holá fakta o jídle, ale komplexní a ucelený pohled na stravování a vlivu - toho, co jíme nebo nejíme - na naši existenci. Jeho přístup k vzdělávání je unikátní a vřele jeho kurzy doporučuji každému!

Názory dalších absolventů

Zpět do sekce Vše o studiu.