Úvod / Co se u nás studuje / Chronický únavový syndrom
Únavovým syndromem trpí rostoucí počet lidí na celém světě. Projevy tohoto onemocnění se v minulosti označovaly pojmy "syndrom chronické neuroendokrinoimunitní dysfunkce" či "myalgická encefalomyelitida", nejčastěji se ale prezentuje "chronický únavový syndrom".
Nejčastěji se vyznačuje:
Stále se vedou spory o tom, zda je únavový syndrom specifické onemocnění nebo jen soubor spolu nesouvisejících příznaků.
Konkrétní příčina vzniku chronického únavového syndromu není doposud známa. Většinou se však odborníci shodují na tom, že významnou roli zde hraje oslabený imunitní systém v kombinaci s fyzickým i psychickým přetížením (přibližně 60 procent postižených tvoří alergici). Někteří postižení trpí i různými autoimunními nemocemi (lupus apod).
Další možné a často uváděné příčiny mohou být:
Aby toho nebylo málo, připisuje se chronickému únavovému syndromu i vliv:
Ve vztahu ke stravě může chronickou únavu vyvolat nedostatek jakýchkoli nutričních látek. Při snaze podpořit řešení syndromu úpravou jídelníčku by se proto mělo postupovat následovně:
1. Nejprve je vhodné provést analýzu stávajícího stravování.
Toto obnáší detailní pohled na:
A) Skladbu jídelníčku (tedy kvalitu potravin a pestrost v jejich volbě).
B) Nutriční kvalitu (sleduje se obsah všech analyzovatelných živin).
Protože se chronický únavový syndrom nazývá chronický, znamená to, že sám o sobě nevznikl ze dne na den, ale metabolismus musel být odváděn od rovnováhy po delší dobu. Z toho vyplývá, že analýza stravování by měla být zaměřena na delší časový úsek.
2. Poté upravit jídelníček tak, aby vykazoval:
A) Dostatečnou pestrost ve výběru potravin,
B) Odpovídající kvalitu konzumovaných potravin,
C) Nutriční vyváženost ve všech sledovaných parametrech.
Pokud nutriční analýza jídelníčku zjistí, že po delší dobu byly některé mikroživiny v deficitu (především vitamíny a minerály), je výhodné nastavit jejich příjem na mírně vyšší úroveň z důvodu snahy o nasycení organismu.
3. Z doplňkové výživy se nejčastěji preferují:
A) Imunomodulační přípravky - např. echinacea,
B) Antioxidanty,
C) Adaptogeny.
U řešení chronického únavového syndromu vznikají dva problémy:
- Jedná se o chronickou poruchu, je proto nutné počítat s časově náročnějším procesem (řádově v měsících).
- Jedná se o syndrom, neřeší se tedy jeden problém, ale hned celý jejich soubor. Toto v podstatě znamená, že rovnováha těla i mysli byla vykolejena na několika úrovních (homeostatické samoregulační mechanismy přestaly plnit svoji funkci u více systémů).
V praxi toto obnáší nejen nastavit nový systém správně, ale také mít nemalou trpělivost s jeho realizací a průběžným vyhodnocováním dílčích výsledků. Toto se studenti učí v kurzu Poradce pro výživu, kde na výukové aplikaci ZOF vytváří modelové stravovací režimy s cílem vykázat nutriční rovnováhu.
Mgr. Eva Bílá
Kurz poradce pro výživu a suplementaci mě velice příjemně překvapil rozsahem informací a celostním pohledem na výživu. Bavilo mě uvádět informace do praxe v podobě tvorby jídleníčků ve hře ZOF, díky čemuž jsem teoretické informace mnohem lépe vstřebala a pochopila. Během půl roku, co kurz běžel, naše rodina hodně změnila jídelníček a já jsem se přestala stresovat neustálým přemýšlením nad tím, co dávat dětem, aby prospívaly a nebyly tak často nemocné. Klíčíme, kvasíme, odšťavňujeme, protože máme v rodině některé potravinové intolerance, díky kurzu víme, jak pro nás nevhodné potraviny nahradit. Měla jsem obavy z toho, že kurz nebudu zvládat jako mamka dvou dětí na mateřské, ale šlo to lépe, než jsem čekala. Výživa mě po absolvování tohoto kurzu natolik oslovila, že bych se jí v budoucnu chtěla věnovat i profesně. Kurz všem vřele doporučuji.
Mgr. Jana Bytčáneková
Pre online kurz Poradce pro výživu a suplementaci som sa rozhodla po dlhšom rozmýšľaní; hľadala som niečo podobné u nás na Slovensku, ale nič ma tak neoslovilo ako tento kurz. Má všetky atribúty kvalitného kurzu - je dlhodobý a súčasne intenzívny; online forma umožňuje ísť si vlastným tempom štúdia, zároveň každodenné dodávanie troch lekcií nedovolí príliš si odkladať prípravu myšlienkových máp a samotné štúdium. Systém štúdia cez myšlienkové mapy mi vyhovuje, mám s nimi skúsenosti z minulých rokov. Študijné texty sú relatívne stručné, ale informačne bohaté. Alternatívne pohľady na výživu s uplatnením princípov tradičnej čínskej medicíny alebo ajurvédy ma veľmi potešili, vďaka nim som si potvrdila to, čo som už predtým intuitívne robila. V súčasnosti nepracujem v oblasti výživového poradenstva, zatiaľ len radami pomáham záujemcom z rodiny alebo priateľom. V blízkej budúcnosti by som sa však chcela v tejto sfére, s dôrazom na holistický prístup k človeku, realizovať a aj keď viem, že je to záležitosť celoživotného vzdelávania a neustálej práce na sebe, kurz Martina Jelínka mi dal veľmi solídny základ, na ktorom sa dá kvalitne stavať. A určite si vyberiem z ponuky jeho ďalších kurzov, už som si vybrala minimálne tri môjmu srdcu blízke.
Jan Pokorný
Po třiceti letech v bankovnictví jsem se rozhodl změnit obor a začít se více věnovat oblasti nutriční stravy zejména pro oblast sportu. Protože už jsem nechtěl studovat žádnou další vysokou školu, hledal jsem kurz, který nebude jen jakási "rychlokvaška", ale poskytne mi dostatečně široký základ pro tento nesmírně zajímavý obor. Kurz Poradce pro výživu a suplementaci naprosto naplnil mé očekávání a maximálně vyhovoval požadavku získat široké základní znalosti v tomto oboru. Jednotlivé lekce jsou doplněny on-line poradnou, což přinášelo možnosti interakce s ostatními studenty a odpovědi na většinou praktické dotazy. Celková měsíční on-line shrnutí panem Jelínkem pomohla utřídit si pohled na ty nejdůležitější momenty i souvislosti. Měsíční testy pak poskytly zpětnou vazbu na průběžnou úroveň znalostí. Závěrečná seminární práce i test byly určitě dobrou prověrkou celkově získaných znalostí. Myslím, že tento kurz patří k tomu nejlepšímu, co je v nabídce pro studium nutriční stravy, poskytuje skvělé základy v široké oblasti s následnou případnou možností budoucí specializace. Velké poděkování patří panu Jelínkovi a celému kolektivu, který se podílí na přípravě. Jsem rád, že jsem zvolil dobře!