Úvod / Co se u nás studuje / Vliv stravy na funkci mozku
Řada lidí je přesvědčena, že jedinci, kteří "pracují hlavou", nemají ve srovnání s fyzicky aktivními protějšky tak vysoké nároky na nutriční charakteristiky stravy. Opak je ale pravdou.
Mozek je ze všech tělesných orgánů největším žroutem energie. Tvoří přibližně 2 % hmotnosti těla (1300 - 1400 g), pro svoji činnost ale spotřebuje pětinu (20 %) energie, kterou člověk přijme. Protože naprostá většina mozkových buněk se živí glukózou, jeví se jako vhodnější, když koncepce stravy bude postavena na principech vysokosacharidového stravování. S rostoucí aktivitou mozku samozřejmě roste i spotřeba energie (když jsou vybraná centra mozku uvedena do činnosti, rozšíří se v nich krevní řečiště, zvýší se přítok krve a tím také přísun glukózy).
Protože 20 % z celkové denní energetické potřeby je skutečně vysoká hodnota, je rozumné při úpravách koncepce stravování začít řešit nejprve energetickou bilanci. Obecně platí, že v kalorické restrikci je tělo nuceno brát zdroje energie z vlastních zásob, takže hrozí riziko, že mozku při snaze podat vyšší výkon bude chybět dostatek cukrů. I přesto, že organismus umí štěpit glykogen ve svalech a játrech na jednoduchý cukr, bude většina lidí pohybujících se v záporné energetické bilanci pociťovat sníženou mozkovou aktivitu.
Důležitým aspektem pro udržení stabilního výkonu mozku není jen dostatek kalorií, ale především kvalita zdrojů energie. Zatímco komplexní sacharidy z celozrnných obilovin či luštěnin zajišťují rovnoměrný přísun glukózy, jednoduché cukry z průmyslově zpracovaných potravin vyvolávají prudké výkyvy hladiny krevního cukru a následné kolísání nálady i pozornosti. [1]
Na tomto místě je nutné upozornit na jednu velmi důležitou a v praxi často řešenou situaci: I přesto, že mozek potřebuje ke své činnosti cukr, jeho nadměrná konzumace způsobuje silnou formu závislosti. Vyšší hladina glukózy vede k aktivaci stejných oblastí mozku, jaké jsou aktivovány po dávce alkoholu nebo tvrdých drog. [2] Mozek je hodně citlivý na pokles svého hlavního zdroje energie (glukózy), ke snížení hladiny cukru v krvi dochází ale nejčastěji po přejídání se cukry, respektive při časté a opakované konzumaci cukrů. Při nárazově vysokém přímu zdroje cukrů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi, po kterém následuje její prudké snížení (střídání hyperglykémie s hypoglykémií). Toto kolísání hladiny krevní glukózy vede k typickým projevům závislosti - poklesu výkonnosti, náladovosti, únavě, nesoustředěnosti a ospalosti.
Zajímavou výhodu poskytují některé nízkosacharidové diety, které vedou metabolismus ke zvýšenému využívání ketonů (produktů metabolismu tuků) jako hlavního zdroje energie. Eliminují tak kolísání hladiny krevního cukru a s nimi spojenou zvýšenou únavu a ztrátu koncetrace. Tyto postupy jsou ale v praxi náročněji realizovatelné, ne každý je dlouhodobě zvládne převést do svého života. [3]
Je proto vhodné brát v úvahu individuální rozdíly. Zatímco někomu může střídmé omezení sacharidů prospět, jiný bude lépe fungovat na režimu s jejich vyšším zastoupením. Vždy záleží na genetických predispozicích, míře fyzické aktivity i celkovém životním stylu.
Dále existuje řada živin, které mají na chod mozku dobře prokázaný vliv:
- Omega-3 tuky.
Tyto mastné kyseliny tvoří klíčovou součást struktury mozku. Jejich adekvátní příjem zvyšuje kognitivní schopnosti včetně odolnosti proti stresovým situacím. [4]
- Lecitin.
Je složen především z cholinu a inositolu. Cholin je v těle přeměňován na acetylcholin, který přenáší nervové impulsy v mozku. Dostatek cholinu jsme schopni zajistit konzumací ořechů a semen, případně nefiltrovaných olejů z nich lisovaných za studena. [5]
- Vitamíny B komplexu.
Jde především o B1, B2, B6, B9 a B12. Jsou nezbytné jako podpůrný faktor při syntéze neurotransmiterů a při tvorbě neuronových výběžků a jejich ochranného obalu. [6]
- Adaptogeny.
Jejich význam spočívá především ve schopnosti navyšovat mentální výkonnost nad průměrnou úroveň a po dobu jejich užívání i zamezovat větším výkyvům. [7]
- Serotonin.
Přezdívá se mu "hormon štěstí". Působí jako neurotransmiter, tzn. přenašeč nervových vzruchů. Jeho dostatečná koncentrace je důležitá pro udržování bdělého stavu. Tuto látku nepřijímáme stravou, tělo ji musí vytvořit. Pořebuje k tomu řadu dalších látek (prekurzorů) - klíčovou je aminokyselina tryptofan, mezi další patří i minerály vápník a hořčík. Pro zájemce o celostní přístup k výživě a zdraví bude zřejmě nejdůležitější informací fakt, že přibližně 80 % serotoninu v těle je vytvářenou aktivitou střevní mikrobioty. Místo snahy o zvýšenou konzumaci potravin bohatých na prekurzor serotoninu tryptofan (maso, ryby...), která může ve výsledku vést k odklonu od metabolické rovnováhy, je podstatně rozumnější cílit na správnou výživu střevních mikroorganismů, a to s cílem podporovat její diverzitu. To v podstatě obnáší snažit se zajistit vyšší podíl nejen rozpustných forem vlákniny, ale i nerozpustných (např. v podobě rezistentního škrobu). [8]
- Stimulační látky.
S těmito je třeba nakládat velmi opatrně, protože:
- působí jen krátkodobě,
- vytváří závislost,
- po jejich vysazení vzniká propad v podobě útlumu aktivity nervové soustavy.
Nejoblíbenější je kofein a jeho deriváty. Obecně tady platí, že pokud není nezbytně nutné za každou cenu krátkodobě vybudit mozek ze zálohy, je rozumnější se jim vyhnout. [9]
Naučit se dodávat mozku potřebné živiny a zvýšit tak jeho aktivitu a schopnosti není nijak náročné. Tomuto tématu se věnujeme především v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti na výukové aplikaci ZOF vytváří modely stravovacích režimů používáním potravin, které mají schopnost zlepšit kognitivní vlastnosti. To vše za vydatné asistence tohoto programu, který kontroluje nutriční vyváženost každého jídelníčku a pomáhá vést studenty k požadovanému cíli.
Mgr. Martin Jelínek
Zdroje:
[1] PUBMED
[2] PUBMED
[3] PUBMED
[4] Biomedcentral
[5] PUBMED
[6] MDPI
[7] MDPI
[8] PUBMED CENTRAL
[9] Sciencedirect
Ing. Karolina Kallmünzerová
Velmi mi vyhovuje permanentnost kurzů, možnost vybrat si specifický dle aktuální potřeby. Pokud jste zvídavý student, čeká vás ve finále ona kýžená komplexnost. A o to jde především.
Jakub Přibyl
Když jsem se na začátku své kariéry výživového poradce rozhodoval, jaký kurz z té nepřeberné „výživářské komerce“ vybrat (tak abych z toho nakonec nevyšel s pouhým „papírem“ ale získal i něco navíc v podobě kvalitních informací), dostal jsem tehdy doporučení na kurzy Atac. Protože jsem analyticky založený člověk, už od začátku jsem v „Atacu“ viděl jednu velkou nevýhodu v podobě faktu, že celým kurzem na rozdíl od jiných školících firem provádí jen jeden učitel. Velmi rychle jsem zjistil, že právě toto je velká výhoda, protože tím lektorem je osoba Martina Jelínka. Podle mě jednoho z nejkomplexnějších výživových expertů u nás a troufám si tvrdit, že dost možná vůbec ten nejlepšího školitele a učitele vůbec. Vážím si ho za jeho obrovský profesní nadhled a jsem vděčný za možnost se dál vzdělávat.
Mgr. Pavel Hodák, DiS.
Rád bych touto cestou poděkoval za dlouholetý projekt KURZY ATAC, který tak zdárně a úspěšně vedete, zvlášť kurz Poradce pro výživu a suplementaci, kterým jsem měl možnost si projít. V první řadě jsem nesmírně rád za možnost studia on-line, kdy jsem nebyl tlačen časem, jak to bývá na školách a v kurzech běžné, ale pouze sám sebou a mou touhou a chutí po nových znalostech. Oceňuji to hlavně proto, že v období života člověka nastávají různé situace, kterým musí dát přednost před ostatními, což se stalo i mě. O to s větší chutí jsem se pak opět pouštěl do získávání dalších vědomostí a znalostí. Za druhé musím říci, že záběr kurzu je opravdu obrovský a zde oceňuji tu možnost, že mám přístup ke všem studijním materiálům po celou dobu, protože už nyní jsem se k některým vracel a vím, že se vracet budu. Není totiž možné si vše zapamatovat a navíc, si to nemusím vše tisknout (šetříme tím i naše lesy :-). Pokud si někdo myslel, že něco ví o výživě a suplementaci….projděte si tento kurz, opravdu stojí ZA TO!!! Za třetí, mít možnost neustálého kontaktu s lektorem, který je ochoten odpovídat, pro mě, někdy až na úplně záludné otázky s naprostým klidem, nadhledem, radostí, profesionalitou a znalostmi je „OKOUZLUJÍCÍ“. Navíc pokud může, tak Vám rád poradí i v osobních záležitostech. Zde jde vidět, když člověk dělá svou práci opravdu RÁD. Klobouk dolů. V neposlední řadě je i možnost po skončení kurzu mít přístup do aplikace ZOF, kde si po celou dobu kurzu zkoušíte tvořit jídelníčky, čím získáváte nenahraditelné zkušenosti). Ještě jednou tímto velké díky za možnost si tímto kurzem projít.