Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Řada lidí je přesvědčena, že jedinci, kteří "pracují hlavou", nemají ve srovnání s fyzicky aktivními protějšky tak vysoké nároky na nutriční charakteristiky stravy. Opak je ale pravdou.

Mozek je ze všech tělesných orgánů největším žroutem energie. Tvoří přibližně 2 % hmotnosti těla (1300 - 1400 g), pro svoji činnost ale spotřebuje  pětinu (20 %) energie, kterou člověk přijme. Protože naprostá většina mozkových buněk se živí glukózou, jeví se jako vhodnější, když koncepce stravy bude postavena na principech vysokosacharidového stravování. S rostoucí aktivitou mozku samozřejmě roste i spotřeba energie (když jsou vybraná centra mozku uvedena do činnosti, rozšíří se v nich krevní řečiště, zvýší se přítok krve a tím také přísun glukózy).

Protože 20 % z celkové denní energetické potřeby je skutečně vysoká hodnota, je rozumné při úpravách koncepce stravování začít řešit nejprve energetickou bilanci. Obecně platí, že v kalorické restrikci je tělo nuceno brát zdroje energie z vlastních zásob, takže hrozí riziko, že mozku při snaze podat vyšší výkon bude chybět dostatek cukrů. I přesto, že organismus umí štěpit glykogen ve svalech a játrech na jednoduchý cukr, bude většina lidí pohybujících se v záporné energetické bilanci pociťovat sníženou mozkovou aktivitu.

Součástí manipulace se stravou je i úprava poměru makroživin. Pro vysokosacharidové stravování se prezentuje množství:
  • Sacharidů v rozmezí 45-60 % z celkového energetického příjmu,
  • Bílkovin přibližně 15-20 %,
  • Tuk v rozmezí 20 - 30 %.

Na tomto místě je nutné upozornit na jednu velmi důležitou a v praxi často řešenou situaci: I přesto, že mozek potřebuje ke své činnosti cukr, jeho nadměrná konzumace způsobuje silnou formu závislosti. Vyšší hladina glukózy vede k aktivaci stejných oblastí mozku, jaké jsou aktivovány po dávce alkoholu nebo tvrdých drog. Mozek je hodně citlivý na pokles svého hlavního zdroje energie (glukózy), ke snížení hladiny cukru v krvi dochází ale nejčastěji po přejídání se cukry, respektive při časté a opakované konzumaci cukrů. Při nárazově vysokém přímu zdroje cukrů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi, po kterém následuje její prudké snížení (střídání hyperglykémie s hypoglykémií). Toto kolísání hladiny krevní glukózy vede k typický projevům závislosti - poklesu výkonnosti, náladovosti, únavě, nesoustředěnosti a ospalosti.

Zajímavou výhodu poskytují některé nízkosacharidové diety, které vedou metabolismus ke zvýšenému využívání ketonů (produktů metabolismu tuků) jako hlavního zdroje energie. Eliminují tak kolísání hladiny krevního cukru a s nimi spojenou zvýšenou únavu a ztrátu koncetrace. Tyto postupy jsou ale v praxi náročněji realizovatelné, ne každý je dlouhodobě zvládne převést do svého života.

Dále existuje řada živin, které mají na chod mozku dobře prokázaný vliv:

Omega-3 tuky.
Tyto mastné kyseliny tvoří klíčovou součást struktury mozku. Jejich adekvátní příjem zvyšuje kognitivní schopnosti včetně odolnosti proti stresovým situacím.

Lecitin.
Je složen především z cholinu a inositolu. Cholin je v těle přeměňován na acetylcholin, který přenáší nervové impulsy v mozku. Dostatek cholinu jsme schopni zajistit konzumací ořechů a semen, případně nefiltrovaných olejů z nich lisovaných za studena. 

- Vitamíny B komplexu.
Jde především o B1, B2, B6, B9 a B12. Jsou nezbytné jako podpůrný faktor při syntéze neurotransmiterů a při tvorbě neuronových výběžků a jejich ochranného obalu.

Adaptogeny.
Jejich význam spočívá především ve schopnosti navyšovat mentální výkonnost nad průměrnou úroveň a po dobu jejich užívání i zamezovat větším výkyvům.

Serotonin.
Přezdívá se mu "hormon štěstí". Působí jako neurotransmiter, tzn. přenašeč nervových vzruchů. Jeho dostatečná koncentrace je důležitá pro udržování bdělého stavu. Tuto látku nepřijímáme stravou, tělo ji musí vytvořit. Pořebuje k tomu řadu dalších látek (prekurzorů) - klíčovou je aminokyselina tryptofan, mezi další patří i minerály vápník a hořčík. Pro zájemce o celostní přístup k výživě a zdraví bude zřejmě nejdůležitější informací fakt, že přibližně 80 % serotoninu v těle je vytvářenou aktivitou střevní mikrobioty. Místo snahy o zvýšenou konzumaci potravin bohatých na prekurzor serotoninu tryptofan (maso, ryby...), která může ve výsledku vést k odklonu od metabolické rovnováhy, je podstatně rozumnější cílit na správnou výživu střevních mikroorganismů, a to s cílem podporovat její diverzitu. To v podstatě obnáší snažit se zajistit vyšší podíl nejen rozpustných forem vlákniny, ale i nerozpustných (např. v podobě rezistentního škrobu).

Stimulační látky.
S těmito je třeba nakládat velmi opatrně, protože:
- působí jen krátkodobě,
- vytváří závislost,
- po jejich vysazení vzniká propad v podobě útlumu aktivity nervové soustavy.
Nejoblíbenější je kofein a jeho deriváty. Obecně tady platí, že pokud není nezbytně nutné za každou cenu krátkodobě vybudit mozek ze zálohy, je rozumnější se jim vyhnout.

Naučit se dodávat mozku potřebné živiny a zvýšit tak jeho aktivitu a schopnosti není nijak náročné. Tomuto tématu se věnujeme především v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti na výukové aplikaci ZOF vytváří modely stravovacích režimů používáním potravin, které mají schopnost zlepšit kognitivní vlastnosti. To vše za vydatné asistence tohoto programu, který kontroluje nutriční vyváženost každého jídelníčku a pomáhá vést studenty k požadovanému cíli.

Co říkají o studiu naši absolventi

Ing. Marek Fajstavr, Ph.D.

O vzdělávacím programu ATAC jsem se dozvěděl z vlastní iniciativy z jeho internetové on-line propagace webových stránek. Z hlediska vlastních intuitivních preferencí jsem logicky vybral ATAC. Asi každý máme v sobě nějakou představu, na základě které pak podvědomě selektujeme, co je pro nás přínosné. Sice jsem nedostal žádná doporučení, ale ATAC naprosto přirozeně "prošel" mým sítem. Martin Jelínek se prezentuje na vysoké odborné úrovni. Má široký multidisciplinární rozhled a kromě svého oborového renomé se prezentuje jasně, srozumitelně a především atraktivní formou. Ve velmi širokém spektru nabídek jsem mohl najít spoustu programů, kurzů a projektů, které komplexně pokrývají téměř všechny oblasti zdravé výživy, metabolismu a obecně filosofii stravování propojující fyzické a psychické aktivity. Konkrétně aplikace ZOF poskytuje snad veškerý servis aktivit a doprovodných efektů provázející denní režim stravování (a to od samotného nákupu, přípravy, receptů na vaření, konzumaci, energetického příjmu, výdeje a celkové dlouhodobé analýze s různými typy exportů). Vychází z toho, že naše stravování je zatíženo sociálními aspekty a rutinními vzorci. Nabízené kurzy neposkytují pouze informace v oblasti výživového poradenství, ale rovněž i v kategorii podnikání, PR a managementu. Jelikož oceňuji multidisciplinární a flexibilní přístup v každé problematice lidského organismu (fyziologie, anatomie, psychologie atd.) a jak se vše promítá do osobního života, tak si velmi vážím i způsobu, jakým Martin Jelínek a celý jeho kolektiv komunikuje s klienty a zákazníky. Velmi si vážím osobní přístup, vstřícnost, otevřenost i celkovou energii, kterou do celkové problematiky to investují. Z toho všeho je jasné, že je to životní povolání.

Bc. Hana Brabec

S kurzem Vegetariánství a veganství v praxi jsem byla moc spokojená, probrali jsme všechna témata, která mě zajímala. Věnovali jsme se „veřejně ožehavým tématům" jako výživa dětí, těhotných a kojících a sportovců. Až díky kurzu jsem si uvědomila, jak zásadní (a bohužel veřejně vcelku opomíjené téma) je problematika nadbytku vlákniny a antinutričních látek. Dalšími zásadními tématy pro vegetariány jsou také termika a energetické tendence - sama jsem měla osobní zkušenost se zimomřivostí, která se díky výběru potravin postupně zlepšuje. Díky výukové hře ZOF jsem si vše procvičila, často vyvstal problém, o kterém bych při pouhém čtení teorie ani nevěděla a musela jsem ho vyřešit. To mi dalo určitě nejvíce, zákonitosti se mi dostaly pod kůži, mohla jsem si procházet vlastnosti jednotlivých potravin a vztah k probíranému tématu.

Jana Merenusová

Poprvé jsem viděla pana Jelínka před pár lety na přednášce, kde mne úplně fascinovalo, jak ne lehká témata díky jeho podání dávají smysl. Máte pocit, že každá diskuze, seminář nebo nějaký z kurzů uběhne jako voda a vy přitom máte najednou tolik otázek a chuti se vzdělávat, že vás to nutí v jeho úžasných kurzech pokračovat dál a dál. Pan Jelínek a jeho skvěle promyšlený systém výuky je velice obohacující. Máte najednou pocit, že jste se opět naučili učit. Je to stav, jako by vám najednou někdo vlil novou krev do žil a energii k plnění dalších snů a cílů a to v jakémkoli věku:). Děkuji a těším se na další z kurzů.