Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Řada lidí je přesvědčena, že jedinci, kteří "pracují hlavou", nemají ve srovnání s fyzicky aktivními protějšky tak vysoké nároky na nutriční charakteristiky stravy. Opak je ale pravdou.

Mozek je ze všech tělesných orgánů největším žroutem energie. Tvoří přibližně 2 % hmotnosti těla (1300 - 1400 g), pro svoji činnost ale spotřebuje  pětinu (20 %) energie, kterou člověk přijme. Protože naprostá většina mozkových buněk se živí glukózou, jeví se jako vhodnější, když koncepce stravy bude postavena na principech vysokosacharidového stravování. S rostoucí aktivitou mozku samozřejmě roste i spotřeba energie (když jsou vybraná centra mozku uvedena do činnosti, rozšíří se v nich krevní řečiště, zvýší se přítok krve a tím také přísun glukózy).

Protože 20 % z celkové denní energetické potřeby je skutečně vysoká hodnota, je rozumné při úpravách koncepce stravování začít řešit nejprve energetickou bilanci. Obecně platí, že v kalorické restrikci je tělo nuceno brát zdroje energie z vlastních zásob, takže hrozí riziko, že mozku při snaze podat vyšší výkon bude chybět dostatek cukrů. I přesto, že organismus umí štěpit glykogen ve svalech a játrech na jednoduchý cukr, bude většina lidí pohybujících se v záporné energetické bilanci pociťovat sníženou mozkovou aktivitu.

Důležitým aspektem pro udržení stabilního výkonu mozku není jen dostatek kalorií, ale především kvalita zdrojů energie. Zatímco komplexní sacharidy z celozrnných obilovin či luštěnin zajišťují rovnoměrný přísun glukózy, jednoduché cukry z průmyslově zpracovaných potravin vyvolávají prudké výkyvy hladiny krevního cukru a následné kolísání nálady i pozornosti. [1]

Součástí manipulace se stravou je i úprava poměru makroživin. Pro vysokosacharidové stravování se prezentuje množství:
  • Sacharidů v rozmezí 45-60 % z celkového energetického příjmu,
  • Bílkovin přibližně 15-20 %,
  • Tuk v rozmezí 20 - 30 %.

Na tomto místě je nutné upozornit na jednu velmi důležitou a v praxi často řešenou situaci: I přesto, že mozek potřebuje ke své činnosti cukr, jeho nadměrná konzumace způsobuje silnou formu závislosti. Vyšší hladina glukózy vede k aktivaci stejných oblastí mozku, jaké jsou aktivovány po dávce alkoholu nebo tvrdých drog. [2] Mozek je hodně citlivý na pokles svého hlavního zdroje energie (glukózy), ke snížení hladiny cukru v krvi dochází ale nejčastěji po přejídání se cukry, respektive při časté a opakované konzumaci cukrů. Při nárazově vysokém přímu zdroje cukrů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi, po kterém následuje její prudké snížení (střídání hyperglykémie s hypoglykémií). Toto kolísání hladiny krevní glukózy vede k typickým projevům závislosti - poklesu výkonnosti, náladovosti, únavě, nesoustředěnosti a ospalosti.

Zajímavou výhodu poskytují některé nízkosacharidové diety, které vedou metabolismus ke zvýšenému využívání ketonů (produktů metabolismu tuků) jako hlavního zdroje energie. Eliminují tak kolísání hladiny krevního cukru a s nimi spojenou zvýšenou únavu a ztrátu koncetrace. Tyto postupy jsou ale v praxi náročněji realizovatelné, ne každý je dlouhodobě zvládne převést do svého života. [3]

Je proto vhodné brát v úvahu individuální rozdíly. Zatímco někomu může střídmé omezení sacharidů prospět, jiný bude lépe fungovat na režimu s jejich vyšším zastoupením. Vždy záleží na genetických predispozicích, míře fyzické aktivity i celkovém životním stylu.

Dále existuje řada živin, které mají na chod mozku dobře prokázaný vliv:

Omega-3 tuky.
Tyto mastné kyseliny tvoří klíčovou součást struktury mozku. Jejich adekvátní příjem zvyšuje kognitivní schopnosti včetně odolnosti proti stresovým situacím. [4]

Lecitin.
Je složen především z cholinu a inositolu. Cholin je v těle přeměňován na acetylcholin, který přenáší nervové impulsy v mozku. Dostatek cholinu jsme schopni zajistit konzumací ořechů a semen, případně nefiltrovaných olejů z nich lisovaných za studena. [5]

- Vitamíny B komplexu.
Jde především o B1, B2, B6, B9 a B12. Jsou nezbytné jako podpůrný faktor při syntéze neurotransmiterů a při tvorbě neuronových výběžků a jejich ochranného obalu. [6]

Adaptogeny.
Jejich význam spočívá především ve schopnosti navyšovat mentální výkonnost nad průměrnou úroveň a po dobu jejich užívání i zamezovat větším výkyvům. [7]

Serotonin.
Přezdívá se mu "hormon štěstí". Působí jako neurotransmiter, tzn. přenašeč nervových vzruchů. Jeho dostatečná koncentrace je důležitá pro udržování bdělého stavu. Tuto látku nepřijímáme stravou, tělo ji musí vytvořit. Pořebuje k tomu řadu dalších látek (prekurzorů) - klíčovou je aminokyselina tryptofan, mezi další patří i minerály vápník a hořčík. Pro zájemce o celostní přístup k výživě a zdraví bude zřejmě nejdůležitější informací fakt, že přibližně 80 % serotoninu v těle je vytvářenou aktivitou střevní mikrobioty. Místo snahy o zvýšenou konzumaci potravin bohatých na prekurzor serotoninu tryptofan (maso, ryby...), která může ve výsledku vést k odklonu od metabolické rovnováhy, je podstatně rozumnější cílit na správnou výživu střevních mikroorganismů, a to s cílem podporovat její diverzitu. To v podstatě obnáší snažit se zajistit vyšší podíl nejen rozpustných forem vlákniny, ale i nerozpustných (např. v podobě rezistentního škrobu). [8]

Stimulační látky.
S těmito je třeba nakládat velmi opatrně, protože:
- působí jen krátkodobě,
- vytváří závislost,
- po jejich vysazení vzniká propad v podobě útlumu aktivity nervové soustavy.
Nejoblíbenější je kofein a jeho deriváty. Obecně tady platí, že pokud není nezbytně nutné za každou cenu krátkodobě vybudit mozek ze zálohy, je rozumnější se jim vyhnout. [9]

Naučit se dodávat mozku potřebné živiny a zvýšit tak jeho aktivitu a schopnosti není nijak náročné. Tomuto tématu se věnujeme především v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti na výukové aplikaci ZOF vytváří modely stravovacích režimů používáním potravin, které mají schopnost zlepšit kognitivní vlastnosti. To vše za vydatné asistence tohoto programu, který kontroluje nutriční vyváženost každého jídelníčku a pomáhá vést studenty k požadovanému cíli.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Zdroje:

[1]  PUBMED

[2]  PUBMED

[3]  PUBMED

[4]  Biomedcentral

[5]  PUBMED

[6]  MDPI

[7]  MDPI

[8]  PUBMED CENTRAL

[9]  Sciencedirect

Co říkají o studiu naši absolventi

MUDr. Marie Lukaščuková

Myslím, že část z nás, včetně mě, má v sobě lehký fanatismus :-) a při čtení jsem se až trochu styděla...já měla důvodů k přechodu k bezmasému stravování více, jednak maso nikdy nebyl úplně můj šálek čaje, a vzhledem k mým životním cestám jsem se dostala do oblasti útulků, azylů a zjistila více o životních podmínkách zvířat, a tehdy bylo již jisté, že maso jíst nebudu vůbec. Vejce mi stejně jako maso nechybí, jen ty mléčné výrobky, především sýry, protože u ostatních jsem našla pro mne vyhovující alternativy, mi chybí a s jejich odbouráním stále bojuji... Naštěstí, čím jsem starší, tím jsem aspoň trochu trpělivější i sama se sebou. Učím se přijímat to, kdo jsem a že se sebou bojovat nemá moc smysl a také vím, že když něco chci, tak to dostanu. Tedy vím, že jednoho dne najdu správnou cestu sama pro sebe, jak zcela odbourat živočišné výrobky, protože jejich konzumace nesouzní s tím, jak bych si přála, aby svět vypadal. Jako lékař, navíc pohybující se v interních oborech, jsem měla představu, co je asi tak správné, i když musím uznat, že opravdu velmi povrchovou. Tento kurz mi pomohl pořádně pochopit principy. Celoživotně bojuji s leností především v oblasti vaření, vymýšlení, co budu jíst i se samotnou přípravou jídla...to mne velmi během dne obtěžuje a ubírá čas od ostatních, pro mne důležitějších aktivit, což se jistě ukázalo na tvorbě mých úkolů a svých nedostatků jsem si vědoma, stejně jako jsem si vědoma, že toto je velmi hloupý přístup, protože opravdu jsme to, co jíme a dlouhodobě se šidit zrovna v této oblasti je asi to nejhloupější, co může člověk udělat...ale sama se musím pochválit, protože jsem začala aspoň trochu více přemýšlet nad tím, co přes den sním, protože kromě práce lékaře mám mnoho aktivit a potřebuji být nejen zdravá, ale také plná energie, abych vše s přehledem zvládala. A jsem přesvědčena, že tento kurz mi v této cestě velmi pomůže.

Martin Linda

Pan Mgr. Martin Jelínek nastavil laťku v oblasti vzdělávání opravdu vysoko. Je to kvalitní a propracovaný vzdělávací systém, který zaujme a naučí základní informace v oblasti zdraví a výživy. Jsem velmi rád, že jsem tento kurz mohl absolvovat, protože to byl velký zážitek od začátku do konce. Impuls ke vzdělání v tomto směru jsem měl už před několika lety, ale tento kurz mě posunul na novou úroveň v cestě za informacemi o stravování a zdraví. Kvantum vědění by zvládlo myšlenkově zpracovat menší množství jedinců, kdyby nebylo myšlenkových map a svědomitě vypracovaných podkladů s občasným zábavným podáním informací. Podařilo se spojit formu zpracování, kvalitní zdroj informací, otevřený různým směrům a zaujmout studenta. Dalo by se o tomto kurzu napsat spousty pozitivních informací, ale myslím si, že nejlepší je osobní zkušenost. Ještě jednou děkuji Mgr.Martinu Jelínkovi za tento kurz a jeho vstřícný, trpělivý přístup ke studentům.

Alena Václavíková

Když jsem si vybírala kurz na výživové poradenství, prošla jsem všechny možné nabídky. Kurz pana magistra Jelínka mě však oslovil hned napoprvé, takový ten vnitřní pocit mi říkal, že je to přesně to, co hledám. Zaujal mě způsob studia - myšlenkové mapy (nikdy dříve jsem s tím sice nepracovala, ale chtěla jsem to poznat a osvědčilo se mi to, je to přehledné a dobře zapamatovatelné). Také mi vyhovovala možnost studia z domova a přestože školení probíhala jednou měsíčně, byli jsme v neustálém kontaktu s lektorem. Každodenně jsme dostávali ke zpracování témata a posouvali se tím k cíli. Naučili jsme se nahlížet na člověka jako celek a byť jsem to zprvu brala jako doplněk ke své práci, tak mě to úplně pohltilo, když vidím jak dalece je možné ovlivnit stravou a správným životním stylem především zdraví člověka a samozřejmě s tím jde ruku v ruce i úprava tělesné hmotnosti. Díky tomu jsem dala do oběhu své vlastní výrobky připravené na zdravém základě. A také velmi oceňuji i další neustálý kontakt s absolventy, možnost konzultací a dalšího vzdělávání a rozvoje. Má intuice mě opět nezklamala ... :-)