Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Vliv stravy na funkci mozku

Řada lidí je přesvědčena, že jedinci, kteří "pracují hlavou", nemají ve srovnání s fyzicky aktivními protějšky tak vysoké nároky na nutriční charakteristiky stravy. Opak je ale pravdou.

Mozek je ze všech tělesných orgánů největším žroutem energie. Tvoří přibližně 2 % hmotnosti těla (1300 - 1400 g), pro svoji činnost ale spotřebuje  pětinu (20 %) energie, kterou člověk přijme. Protože naprostá většina mozkových buněk se živí glukózou, jeví se jako vhodnější, když koncepce stravy bude postavena na principech vysokosacharidového stravování. S rostoucí aktivitou mozku samozřejmě roste i spotřeba energie (když jsou vybraná centra mozku uvedena do činnosti, rozšíří se v nich krevní řečiště, zvýší se přítok krve a tím také přísun glukózy).

Protože 20 % z celkové denní energetické potřeby je skutečně vysoká hodnota, je rozumné při úpravách koncepce stravování začít řešit nejprve energetickou bilanci. Obecně platí, že v kalorické restrikci je tělo nuceno brát zdroje energie z vlastních zásob, takže hrozí riziko, že mozku při snaze podat vyšší výkon bude chybět dostatek cukrů. I přesto, že organismus umí štěpit glykogen ve svalech a játrech na jednoduchý cukr, bude většina lidí pohybujících se v záporné energetické bilanci pociťovat sníženou mozkovou aktivitu.

Součástí manipulace se stravou je i úprava poměru makroživin. Pro vysokosacharidové stravování se prezentuje množství:
  • Sacharidů v rozmezí 45-60 % z celkového energetického příjmu,
  • Bílkovin přibližně 15-20 %,
  • Tuk v rozmezí 20 - 30 %.

Na tomto místě je nutné upozornit na jednu velmi důležitou a v praxi často řešenou situaci: I přesto, že mozek potřebuje ke své činnosti cukr, jeho nadměrná konzumace způsobuje silnou formu závislosti. Vyšší hladina glukózy vede k aktivaci stejných oblastí mozku, jaké jsou aktivovány po dávce alkoholu nebo tvrdých drog. Mozek je hodně citlivý na pokles svého hlavního zdroje energie (glukózy), ke snížení hladiny cukru v krvi dochází ale nejčastěji po přejídání se cukry, respektive při časté a opakované konzumaci cukrů. Při nárazově vysokém přímu zdroje cukrů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi, po kterém následuje její prudké snížení (střídání hyperglykémie s hypoglykémií). Toto kolísání hladiny krevní glukózy vede k typický projevům závislosti - poklesu výkonnosti, náladovosti, únavě, nesoustředěnosti a ospalosti.

Zajímavou výhodu poskytují některé nízkosacharidové diety, které vedou metabolismus ke zvýšenému využívání ketonů (produktů metabolismu tuků) jako hlavního zdroje energie. Eliminují tak kolísání hladiny krevního cukru a s nimi spojenou zvýšenou únavu a ztrátu koncetrace. Tyto postupy jsou ale v praxi náročněji realizovatelné, ne každý je dlouhodobě zvládne převést do svého života.

Dále existuje řada živin, které mají na chod mozku dobře prokázaný vliv:

Omega-3 tuky.
Tyto mastné kyseliny tvoří klíčovou součást struktury mozku. Jejich adekvátní příjem zvyšuje kognitivní schopnosti včetně odolnosti proti stresovým situacím.

Lecitin.
Je složen především z cholinu a inositolu. Cholin je v těle přeměňován na acetylcholin, který přenáší nervové impulsy v mozku. Dostatek cholinu jsme schopni zajistit konzumací ořechů a semen, případně nefiltrovaných olejů z nich lisovaných za studena. 

- Vitamíny B komplexu.
Jde především o B1, B2, B6, B9 a B12. Jsou nezbytné jako podpůrný faktor při syntéze neurotransmiterů a při tvorbě neuronových výběžků a jejich ochranného obalu.

Adaptogeny.
Jejich význam spočívá především ve schopnosti navyšovat mentální výkonnost nad průměrnou úroveň a po dobu jejich užívání i zamezovat větším výkyvům.

Serotonin.
Přezdívá se mu "hormon štěstí". Působí jako neurotransmiter, tzn. přenašeč nervových vzruchů. Jeho dostatečná koncentrace je důležitá pro udržování bdělého stavu. Tuto látku nepřijímáme stravou, tělo ji musí vytvořit. Pořebuje k tomu řadu dalších látek (prekurzorů) - klíčovou je aminokyselina tryptofan, mezi další patří i minerály vápník a hořčík. Pro zájemce o celostní přístup k výživě a zdraví bude zřejmě nejdůležitější informací fakt, že přibližně 80 % serotoninu v těle je vytvářenou aktivitou střevní mikrobioty. Místo snahy o zvýšenou konzumaci potravin bohatých na prekurzor serotoninu tryptofan (maso, ryby...), která může ve výsledku vést k odklonu od metabolické rovnováhy, je podstatně rozumnější cílit na správnou výživu střevních mikroorganismů, a to s cílem podporovat její diverzitu. To v podstatě obnáší snažit se zajistit vyšší podíl nejen rozpustných forem vlákniny, ale i nerozpustných (např. v podobě rezistentního škrobu).

Stimulační látky.
S těmito je třeba nakládat velmi opatrně, protože:
- působí jen krátkodobě,
- vytváří závislost,
- po jejich vysazení vzniká propad v podobě útlumu aktivity nervové soustavy.
Nejoblíbenější je kofein a jeho deriváty. Obecně tady platí, že pokud není nezbytně nutné za každou cenu krátkodobě vybudit mozek ze zálohy, je rozumnější se jim vyhnout.

Naučit se dodávat mozku potřebné živiny a zvýšit tak jeho aktivitu a schopnosti není nijak náročné. Tomuto tématu se věnujeme především v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti na výukové aplikaci ZOF vytváří modely stravovacích režimů používáním potravin, které mají schopnost zlepšit kognitivní vlastnosti. To vše za vydatné asistence tohoto programu, který kontroluje nutriční vyváženost každého jídelníčku a pomáhá vést studenty k požadovanému cíli.

Co říkají o studiu naši absolventi

Michal Pelc

Kurz výživy od pana Jelínka jsem si vybral především kvůli možnosti studovat on-line a vypracovávat studijní materiály tak, jak se mi to časově hodilo, bez jakéhokoliv nátlaku či stresu. Studijní materiály jsou skvěle zpracované a především přizpůsobené k tomu, aby studenti mohli informace co nejlépe uvést do praxe. Navíc je kurz všestranně obsáhlý a kromě běžného vědeckého přístupu ke stravě se v něm nachází i rozsáhlé informace o řadě alternativních směrů jako je například ajurvéda nebo tradiční čínská medicína.

Kateřina Ondračková, DiS.

Jsem ráda, že na českém trhu existuje taková forma kurzu s tak komplexním pohledem na celou problematiku výživy a individuality člověka. Příjemná atmosféra na dálku a tvář pana Mgr.Jelínka na video školeních dodává celému kurzu tu pravou a velmi pozitivní energii. Jsem nadšená obsahem kurzu, znalostmi, celostním pohledem, přístupem ke studentům a následným absolventům - poradna pro absolventy je perfektní podpora do začátků. Člověk je si jistější , když má za zády oporu. Celé půlroční online studium výživového poradenství a suplementace mi naprosto vyhovovalo. Měla jsem čas nabyté informace postupně a bez stresu zpracovávat. Musím dát za pravdu panu Mgr. Jelínkovi, že na konci kurzu se v hlavě něco sepne a vše se krásně propojí. A to je pocit k nezaplacení. Těším se na další kurzy, tohle určitě nebyl můj poslední. Tímto bych chtěla moc poděkovat panu Mgr. Jelínkovi a celému týmu ATACU za to, jak skvělou práci odvádějí. Přeji Vám spoustu vděčných absolventů jako jsem já.

Kateřina Pešatová

Pracuji jako fitness trenérka a lidé za mnou často chodí pro rady i ohledně stravování. Díky oboru jsem nějaké povědomí o stravování měla, nicméně to byly opravdu základní a nedostačující informace. Když jsem vybírala kurz, jedna má klientka medička mi doporučila ATAC, na který slyšela dobré recenze, šla jsem tedy do toho a musím říct jedno velké wau :). Zvolila jsem variantu Poradce pro výživu a suplementaci online koncipovanou na půl roku, informace a témata v kurzu naprosto předčila má očekávání, dříve mě opravdu nenapadlo, do jaké hloubky strava může ovlivňovat náš zdravotní stav, naše každodenní fungování včetně spánku a emocí. Obsahem informací je za mě tento kurz opravdu unikát – standardně kurzy na toto téma trvají o dost kratší dobu. Velmi si cením způsobu, jakým pan Jelínek podává informace, během kurzu Vás provede různými přístupy a typy stravování, ale nic Vám nenutí, jak už to u některých odborníků bývá. Nechá na Vás, ať si vyberete svou cestu :) Komunikace byla také vždy perfektní. Děkuji panu Jelínkovi, že mi otevřel cestu do tohoto úžasného oboru a co víc, namotivoval mě k dalšímu studiu – tento kurz byl pro mě zatím jen začátkem.