Úvod / Co se u nás studuje / Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza (sklerosis multiplex) je degenerativní onemocnění, které postihuje centrální nervový systém (CNS). Název „roztroušená skleróza“ vyjadřuje charakter tohoto onemocnění. Slovo "skleróza" pochází z řeckého slova "skleros", což znamená "tuhý". Roztroušená proto, že v CNS vytváří různě roztroušená zánětlivá ložiska nazývaná plaky nebo léze (mají různou velikost, několik milimetrů až centimetrů, a jsou rozeseta v bílé hmotě mozku a míchy).
Její vznik a průběh je bohužel nepředpovídatelný, nemoc napadá mladé dospělé lidi ve věku 20-30 let. Choroba je spouštěna mnoha nespecifickými faktory, nejčastěji se uvádí:
Projevuje se vznikem mnohačetných zánětlivých ložisek, která ničí ochranný obal některých nervových vláken (myelinové pochvy). Pro roztroušenou sklerózu je typické, že postihuje oblasti zodpovědné za pohyb a koordinaci. U některých lidí může vést k poškození zrakového nervu nebo mozkových a míšních nervů, ke zrakovým problémům, obtížné chůzi, špatné artikulaci a výslovnosti, zmatenému myšlení až k celkové paralýze těla.
Jedná se o autoimunitní onemocnění, kdy imunitní systém považuje myelin (= lipoprotein, který se podílí na tvorbě myelinové pochvy) za cizí, a ničí jej. Jakmile je myelinová pochva zničena, je zpomalen nebo úplně přerušen přenos nervových vzruchů v CNS.
Mezi další příčiny, o kterých se často hovoří, jsou otravy toxickými kovy, nádory míchy, genetické predispozice i některé viry.
Klasická léčba je zatím neúčinná, zaměřuje se především na zmírnění některých příznaků podáváním kortikoidů a imunosupresiv.
Úprava stravy má primárně preventivní charakter. Nebylo zatím prokázáno, že by jakákoli manipulace s jídelníčkem měla schopnost zvrátit progresi tohoto onemocnění. Cílem preventivních úprav stravy je:
1. Zvýšit antioxidační kapacitu organismu, tedy ochránit nervové buňky před poškozováním volnými radikály).
2. Podporovat tvorbu mastných kyselin, které se podílí na stavbě nervů.
3. Zmírňovat zánětlivé procesy.
Koncepce je postavena na principech protizánětlivé stravy, která obnáší:
A) Snížení podílu živočišných bílkovin, které se nahradí rostlinnými,
B) Minimalizovat příjem jakýchkoli sladkostí a zbytečných aditiv, které podporují rozvoj zánětu,
C) Upravit poměry jednotlivých skupin mastných kyselin (nasycené:nenasycené, o-3:o-6),
D) Zajistit dostatek vybraných vitamínů (poukazuje se na vliv vitamínů C, E a B komplexu),
E) Zvýšit příjem lecitinu (má vliv na regeneraci myelinových pouzder nervů) - základem jsou ořechy a semena případně oleje z nich lisované. Smysl mají i doplňky stravy, výhodnější jsou s garantovaným podílem fosfolipidových komplexů (fosfatidylcholin, fosfatidylinositol, fosfatidylethanolamin).
I přesto, že je roztroušená skleróza specifické a nevyléčitelné onemocnění, má úprava stravy svůj význam. Všem důležitým pravidlům se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti mají dostatek prostoru pro nacvičování vhodné koncepce stravování. V tomto jim pomáhá výuková aplikace ZOF, jejíž hlavní předností je schopnost kontrolovat kvalitu potravin používaných v receptech, nutriční hodnoty jídelníčku a současně i upozorňovat na potenciální chyby.
Mgr. Martin Jelínek
Kristýna Bendová
Kurz pod vedením pana Jelínka doporučuji všem, kdo tápou nebo si myslí, že o zdravém stravování „ví všechno". Čtyři roky jsem se aktivně zajímala o zdravý životní styl, pročítala knihy, blogy, zkoušela jsem se řídit obecnými radami mediálně profláknutých odborníků, nahradit polovinu jídel různými koktejly, a i dnes po absolvování kurzu zkouším. Chtěla jsem si ucelit informace, proto jsem do kurzu šla. Při otočení poslední lekce, ohlédnutím se za posledním půl rokem, a odpovědí na otázku ,,Co mi kurz dal?", jsem zjistila, že moc nového. Už na první lekci mi hlavou proletěla myšlenka „co já tady dělám, to není pro mě, ten chlap toho ví tolik", na poslední lekci už Vám do sebe spousta nového zapadá jako puzzle. Kurz nabídne mnoho cest a je na každém jedinci, kterou se vydá. Já byla ohromená z každého školení a to natolik, že jsem většinou radši jen mlčela, psala si poznámky a byla překvapená kolik toho se zdravou stravou souvisí. Vyučující je velmi sympatický a upovídaný pán, moje nervozita mi často vymazala ta správná slova a nedokázala jsem se vyjádřit tak, jak jsem měla v plánu, ale jeho klidný postoj a věčný úsměv na tváři byla úžasná věc. Kdyby takových lektorů bylo víc, přibylo by studentů se zájmem ke studiu ;). Doporučuji poslat přihlášku a těšit se, co Vám kurz přinese.
Vladimíra Vavroušková
Zdravím se zabývám již nějakou dobu. Došla jsem k němu přes svůj osobní rozvoj a když se ke mě dostaly knížky od Luisy Hay, tak se mi tento pohled na nemoci přes psychosomatickou stránku líbil. Postupně jsem začala vnímat nemoci jinak a když se mi někdo zmínil, že má nějakou nemoc, tak mi hned napadlo, co za tím je. Na samém začátku mé cesty ke zdraví ale byla moje cukrovka, kterou jsem měla asi 5 let. Postupně jsem se jí zbavovala a díky svému přístupu k výživě se mi vracela do života. Loni jsem se ale rozhodla, že změním své stravování. Přešla jsem ze dne na den z "masaritánství" na raw 4till a v září téhož roku, jsem již hodnoty měla v pořádku. Zvládla jsem díky změně životního stylu zlikvidovat i další nemoci(např. Candida). A tak jsem se rozhodla že budu pomáhat pochopit tuto nemoc - Cukrovku "Dvojku" i ostatním, kteří tuto nemoc mají. Bála jsem se však, že bych lidem mohla ublížit a tak jsem nejdříve absolvovala u Mgr. Martina Jelínka kurz Výživa při cukrovce. Poctivě jsem si jeho zpracování přepsala slovo od slova do sešitu. Tehdy jsem pochopila, že k tomu abych mohla pomáhat dál a bezpečně, se musím ještě více vzdělávat. Po dlouhém hledání na internetu jsem dospěla k názoru, že i další studium budu absolvovat u M. Jelínka. Jsem moc ráda, že jsem se tak rozhodla, protože kurz splnil to, co jsem od něj očekávala. Pochopila jsem souvislosti jak to v těle funguje, když něco sníme, což je pro cukrovkáře velmi důležité. Také jsem pochopila, že i když mi pomohla radikální změna bez masa, živočišných produktů, jen na ovoci a zelenině, nemusí toto fungovat u jiných. Naučila jsem se tady respektovat ostatní v tom, co jedí. Během půl roku jsem také připustila, že i suplementy ve výživě jsou velmi důležité. Získala jsem k nim důvěru, která mi před vstupem do kurzu chyběla. Jsem také ráda, že jsem se dozvěděla, jak je to se somatotypy v oblasti výživy. Takové informace jsem na internetu nikde nenašla. Líbilo se mi i nahlédnutí do Ajurvédy a TČM. I když nyní nejsem rozhodnuta, kterým směrem se vydám.Po technické stránce jsem si kurz také oblíbila. V kurzu jsem se naučila pracovat s myšlenkovými mapami, díky kterým jsem si učivo lépe zapamatovala. Ale co mě nejvíce zaujalo, byla možnost vytvářet jídelníčky přes hru ZOF. Moc se mi líbí. Našla jsem na internetu podobné aplikace, ale "ZOFku" nikdo nemá. Je jednoduchá, přehledná, dobře a jednoduše se s ní pracuje. V kurzu je i online poradna, kde Martin Jelínek trpělivě odpovídá na dotazy studentů. Těším se na další kurzy Martina Jelínka. Děkuji tímto za možnost kurz absolvovat online, protože žiji mimo ČR a také za to, že své zkušenosti předává dál. Kurz mohu doporučit, protože jsem s touto výukou byla moc spokojená.
Bc. Hana Brabec
S kurzem Vegetariánství a veganství v praxi jsem byla moc spokojená, probrali jsme všechna témata, která mě zajímala. Věnovali jsme se „veřejně ožehavým tématům" jako výživa dětí, těhotných a kojících a sportovců. Až díky kurzu jsem si uvědomila, jak zásadní (a bohužel veřejně vcelku opomíjené téma) je problematika nadbytku vlákniny a antinutričních látek. Dalšími zásadními tématy pro vegetariány jsou také termika a energetické tendence - sama jsem měla osobní zkušenost se zimomřivostí, která se díky výběru potravin postupně zlepšuje. Díky výukové hře ZOF jsem si vše procvičila, často vyvstal problém, o kterém bych při pouhém čtení teorie ani nevěděla a musela jsem ho vyřešit. To mi dalo určitě nejvíce, zákonitosti se mi dostaly pod kůži, mohla jsem si procházet vlastnosti jednotlivých potravin a vztah k probíranému tématu.