Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza (sklerosis multiplex) je degenerativní onemocnění, které postihuje centrální nervový systém (CNS). Název „roztroušená skleróza“ vyjadřuje charakter tohoto onemocnění. Slovo "skleróza" pochází z řeckého slova "skleros", což znamená "tuhý". Roztroušená proto, že v CNS vytváří různě roztroušená zánětlivá ložiska nazývaná plaky nebo léze (mají různou velikost, několik milimetrů až centimetrů, a jsou rozeseta v bílé hmotě mozku a míchy).

Její vznik a průběh je bohužel nepředpovídatelný, nemoc napadá mladé dospělé lidi ve věku 20-30 let. Choroba je spouštěna mnoha nespecifickými faktory, nejčastěji se uvádí:

  • infekce,
  • narkóza,
  • chirurgický zákrok,
  • stres,
  • vyčerpání organismu.

Projevuje se vznikem mnohačetných zánětlivých ložisek, která ničí ochranný obal některých nervových vláken (myelinové pochvy). Pro roztroušenou sklerózu je typické, že postihuje oblasti zodpovědné za pohyb a koordinaci. U některých lidí může vést k poškození zrakového nervu nebo mozkových a míšních nervů, ke zrakovým problémům, obtížné chůzi, špatné artikulaci a výslovnosti, zmatenému myšlení až k celkové paralýze těla.

Jedná se o autoimunitní onemocnění, kdy imunitní systém považuje myelin (= lipoprotein, který se podílí na tvorbě myelinové pochvy) za cizí, a ničí jej. Jakmile je myelinová pochva zničena, je zpomalen nebo úplně přerušen přenos nervových vzruchů v CNS.
Mezi další příčiny, o kterých se často hovoří, jsou otravy toxickými kovy, nádory míchy, genetické predispozice i některé viry.

Klasická léčba je zatím neúčinná, zaměřuje se především na zmírnění některých příznaků podáváním kortikoidů a imunosupresiv.

Vliv stravy na roztroušenou sklerózu

Úprava stravy má primárně preventivní charakter. Nebylo zatím prokázáno, že by jakákoli manipulace s jídelníčkem měla schopnost zvrátit progresi tohoto onemocnění. Cílem preventivních úprav stravy je:

1. Zvýšit antioxidační kapacitu organismu, tedy ochránit nervové buňky před poškozováním volnými radikály).

2. Podporovat tvorbu mastných kyselin, které se podílí na stavbě nervů.

3. Zmírňovat zánětlivé procesy.

Koncepce je postavena na principech protizánětlivé stravy, která obnáší:

A) Snížení podílu živočišných bílkovin, které se nahradí rostlinnými,

B) Minimalizovat příjem jakýchkoli sladkostí a zbytečných aditiv, které podporují rozvoj zánětu,

C) Upravit poměry jednotlivých skupin mastných kyselin (nasycené:nenasycené, o-3:o-6),

D) Zajistit dostatek vybraných vitamínů (poukazuje se na vliv vitamínů C, E a B komplexu),

E) Zvýšit příjem lecitinu (má vliv na regeneraci myelinových pouzder nervů) - základem jsou ořechy a semena případně oleje z nich lisované. Smysl mají i doplňky stravy, výhodnější jsou s garantovaným podílem fosfolipidových komplexů (fosfatidylcholin, fosfatidylinositol, fosfatidylethanolamin).

I přesto, že je roztroušená skleróza specifické a nevyléčitelné onemocnění, má úprava stravy svůj význam. Všem důležitým pravidlům se věnujeme v kurzu Poradce pro výživu, kde studenti mají dostatek prostoru pro nacvičování vhodné koncepce stravování. V tomto jim pomáhá výuková aplikace ZOF, jejíž hlavní předností je schopnost kontrolovat kvalitu potravin používaných v receptech, nutriční hodnoty jídelníčku a současně i upozorňovat na potenciální chyby.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

RNDr. Blanka Roučková, Ph.D.

V oboru výživového poradenství se pohybuji už delší dobu, samozřejmě průběžně studuji z různých zdrojů. Zaujala mne náplň kurzu Poradce pro výživu a suplementaci hlavně z hlediska šíře informací. Díky tomu, že jsem se do kurzu zapojila, jsem rozšířila své znalosti a známé věci uspořádala a dala do dalších souvislostí. Pro mne byl obsah kurzu rozhodně přínosem a online forma naprosto vyhovující.

Lucie Uldrychová

Kurz "Poradce pro výživu a suplementaci" jsem vyhledala cíleně na doporučení jednoho z jeho absolventů. Vzhledem k mému bydlišti bylo pro mně velkou výhodou on-line studium. Kurz předčil moje očekávání - perfektní systém výuky a vstřícný přístup kolektivu Atac spol. v kombinaci s mimořádně srozumitelným a poutavým projevem lektora Mgr. Jelínka. Určitě všem doporučuji.

Ing. Helena Dlouhá

Výživa mě pravděpodobně začala zajímat před 30 lety…vdala jsem se a zajímalo mě, jak vařit. Hledala jsem souvislosti – proč, jak a tak :). Tehdejší hledání začínalo u brožovaných sešitů – kuchařek Mudr Jonáše, pokračovalo přes různé vegetariánské a makrobiotické kuchařky…procházela jsem různými obdobími, různými zkušenostmi a nacházela zajímavé souvislosti. Mezi naším jídlem a naší myslí. Obojí mě hodně zajímalo. Nicméně vytvořit ze všech těch nejrůznějších informací od různých autorů jeden vyvážený celek, to není úplně jednoduché. Každý člověk je jiný, to, co platí na jednoho, je pro druhého nemožné, a těch pravd o výživě je tolik, každá jiná… časem to u mě vedlo až k jakési rezignaci. Ale všechno má svůj čas. Od kamarádky jsem se dozvěděla o Martinovi Jelínkovi. A po nějaké době jsem se zapsala na jeho kurz. Na náhody moc nevěřím, takže děkuji, osude. Protože Martin Jelínek dokázal z těch všech střípků, které jsem v sobě měla, složit celistvý a fungující obraz. Všechno to do sebe zapadalo jako puzzle. Jsem člověk pochybovačný, než něco přijmu za své, koukám na to z hodně stran a chci vědět proč a jak. Určitě přijdou časem další, nové otázky, ale už vím, v rámci jakých souvislostí na ně budu hledat odpověď. V čem mě kurz výživového poradenství hodně oslovil? V celistvosti pohledu. Nestranil žádné výživářské škole, žádnému autorovi. Martin Jelínek nikoho neodsuzuje ani nikoho nevynáší do nebes. Používá logiku - jeho logika si však dobře rozumí s věcmi nespočitatelnými a neměřitelnými, prostě všeho je tak akorát… Ze začátku bylo těžké vycítit, jaký osobní výživářský postoj Martin Jelínek vlastně zastává. Dnes už to myslím tuším - a chápu, proč zůstává náš učitel v některých věcech tak nestranný. Cenné je, pokud si vytvoříme na věc svůj vlastní pohled , neovlivněný názory učitele. Učitel by měl v ideálním případě pouze pomoci držet naše uvažování v jakémsi rámci. V tomto směru jsme tedy měli ideálního učitele…i v jiných směrech :) Díky kurzu jsem zjistila, že rezignace na cokoli nemá v mém životě místo, že mě výživa baví a že s tím chci něco dál dělat. Není to úžasné?