Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Funkční potraviny

Funkční potraviny

Chuť stravy

V posledních několika dekádách se stalo tradicí obohacovat potraviny o různé složky. Cíleně se tímto zvyšuje obsah esenciálních živin - nejčastěji vitamínů, minerálních látek, antioxidantů, vlákniny nebo bílkovin. Důvody jsou různé, mezi nejčastější patří nedostatek těchto živin v potravinách či snaha o jejich zvýšený příjem v populaci. Vznikl tak pojem „funkční potraviny“ - tedy takové, které jsou obohacené o větší množství biologicky aktivních látek, než se nachází v jejich standardní podobě.

Účelem jejich konzumace je snaha o prevenci před vznikem některých chorob spojených s deficitem živin ve stravě. Příkladem mohou být užitečné střevní bakterie, které ovlivňují správnou funkci tlustého střeva, rostlinné steroly v margarínech mající vliv na metabolismus cholesterolu, případně zvýšený podíl některých druhů vlákniny (prebiotika) jako podpora výživy střevní mikrobioty.

Mezi nejčastěji se vyskytující funkční potraviny na trhu patří:

Pečivo
Obohacuje se například o kyselinu listovou.

Jogurty
Obsahují bakterie mléčného kvašení (tzv. probiotika), případně rozpustné druhy vlákniny (tzv. prebiotika), občas se přidávají i vitamíny (D) a minerály (vápník).

Pomazánkové tuky (nejen margaríny)
Jsou přidávány omega-3 i omega-6 tuky, různé vitamíny (beta karoten, vit. D, E).

Műsli směsi
Vedle vitamínů a minerálních látek jsou to i různé druhy sacharidů používaných jako sladidla.

Obohacování potravin lze provádět několika způsoby, vždy za specifickým účelem:

Fortifikace
Přidávání esenciálních živin na hodnotu vyšší než tu, která byla původně v potravině přítomna (například vitamín E do oleje).

Nutrifikace
Přidávání živin pro zlepšení nutriční hodnoty potravin (například vitamín C do dětské ovocné výživy).

Restituce
Přidávání živin kvůli nahrazení ztrát způsobených výrobou, skladováním a distribucí (například vitamíny skupiny B do mouky).

Standardizace
Přidávání živin jako doplnění na přirozeně se vyskytující úroveň v dané skupině potravin (například obohacení jablečné šťávy vitamínem C na hodnotu v pomerančovém džusu).

Suplementace
Podávání mikroživin ve farmaceutických preparátech a potravních doplňcích obvykle v situacích vyžadujících vyšší množství, než jsou ta normálně hrazená stravou (všechny doplňky stravy).

Oblast funkčních potravin se rozvíjí rychlý tempem a výrobci potravin přináší na trh stále nové produkty. Z důvodu kvality používaných živin pro tyto procesy fortifikace ale nemusí platit, že všechny takto upravené potraviny jsou pro naše zdraví skutečně nezbytně nutné. Jedním z klíčových faktorů, kterým je při výběru těchto potravin potřeba věnovat pozornost, je kvalita použitých surovin (například u vitamínů rozdíl mezi synteticky vyrobenými a přírodními látkami, u minerálů zase vazba na organické nebo naopak anorganické soli). V rámci studia v našich kurzech se k této skupině potravin v žádném případě nestavíme zády. Mnohé funkční potraviny mají svoje nezastupitelné místo ve výživě, s patřičnou pozorností se jim samozřejmě ve vybraných kurzech věnujeme. Důkazem toho je i výběr vhodných zástupců ve výukové aplikaci ZOF, na které si studenti nacvičují tvorbu stravovacích režimů pro různé situace.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

MUDr. Pavel Dvorský

Jako chirurg sleduji znepokojeně trvale vzestupnou tendenci výskytu smrtelných nemocí. Jednoho dne jsem si uvědomil, že se to týká i nás lékařů, a ve statistikách jsem našel, že umíráme dokonce ještě dříve, než naši pacienti. Ten den jsem pochopil, že i my lékaři děláme „něco“ dlouhodobě špatně, a pokud s tím nic neudělám, budu brzy já i moje rodina někomu říkat –„ proč zrovna já“, jak to často slýchávám. My lékaři intuitivně cítíme, že převaha těch dlouhodobých a fatálních chyb je v oblasti výživy a způsobu života, ale naše pýcha a nedostatek pokory nám nedovolí přiznat si, že o této oblasti prakticky nic nevíme, protože nás to nikdo neučil. Celý systém lékařského vzdělávání tuto problematiku zcela opomíjí. Já jsem se rozhodl to změnit; kvůli sobě, své rodině a svým „novým“, nezaslepeným pacientům. Vzdělávací institut ATAC spol. s.r.o. jsem zvolil pro své vzdělání v této oblasti proto, že u nás i v Evropě patří k absolutní špičce v oboru praktické výuky komplexně pojatého zdravého způsobu života. Navíc ve svém“ know-how“ dává nejlépe do souvislostí fakta věrohodných vědeckých studií západní medicíny s neopomenutelnou moudrostí medicíny starých východních kultur. Obsah a úroveň studia velmi předčily moje očekávání a statut „kurzu“ je jistě z důvodů legislativních, neboť se mnohem více podobá studiu univerzitnímu. Lekce jsou poutavé, naučné, snadno zvládnutelné pro každého, bez ohledu na profesi, vzdělání, zaneprázdněnost. A to je nesmírně důležité. Přeji každému zažít radost z „vlastního“ objevu zdravého způsobu života, kterou absolventům tento institut přináší. Pokud by ohlas měl nést i nějaké poselství, začal bych citáty: „Pokud je člověk zdravý, přeje si mnoho věcí, pokud je nemocný, přeje si jen jedno. Zdraví.“ „ Je nerozumné kopat studnu, teprve když nám hrdlo svírá žízeň“. A dodal bych: Nikdy není pozdě začít se vzdělávat v této oblasti. Udělejme to kvůli sobě, své rodině a pokud možno, kdokoliv v tom pomáhejme i ostatním. Je to mimochodem skvělý způsob jak měnit svět k lepšímu!

Bc. Andrea Šoltisová

Když jsem ležela s třetím rizikovým těhotenstvím v nemocnici, střídaly se mi na pokoji maminky zvané na císařský řez. Většina z nich měla důvod císařského řezu "přerostlé miminko", protože měly těhotenskou cukrovku a tak nějak tu cukrovku neřešily... Přemýšlela jsem, jestli to neřešily z důvodu špatné edukace nebo ze své vůle. Já sama jsem s každým těhotenstvím měla i cukrovku a musím říct, že u prvních dvou těhotenství jsem dostala úplně rozdílné informace ohledně diety. V tom třetím těhotenství jsem se rozhodla řešit dietu po svém a musím říct, že jsem měla cukrovku nejlépe kompenzovanou. Rozhodla jsem se pomáhat i ostatním ženám ve zvládání těhotenské cukrovky, protože si myslím, že těhotenská cukrovka má v populaci vzestupnou tendenci, vzhledem ke způsobu života, který vedeme. Do budoucna bych se chtěla hlouběji věnovat i prediabetu, který mi byl diagnostikován a následně diabetu 2. typu. Abych "nevařila z vody" (jen ze svých zkušeností a informací nabytých při mých zdravotnických studiích), zapsala jsem se na kurz Průvodce výživou při diabetu. Z kurzu jsem opravdu nadšená, nejen že mě utvrdil ve správnosti mých poznatků, ale naprosto nečekaně rozšířil mé obzory ohledně výživy všemi výživovými směry. Moc se mi líbí komplexní pohled na diabetes a řešení diety ve všech možných stylech stravování. Na své si přijde opravdu každý. Nejvíce mě bavilo tvoření jídelníčků v aplikaci ZOF, některé byly opravdu oříškem. Kurz se dá zvládnout i se třemi malými dětmi :-) Kurz Jak se zbavit závislosti na sladkém je také velmi zajímavý, hlavně co se týče myšlení a nastavení mozku. Moc děkuji za kurzy a určitě nezůstanu jen u těchto dvou. V plánu mám po prázdninách kurz lowcarb diety, protože mě samotné vyhovuje nižší příjem sacharidů a chci o tom vědět co nejvíce, ačkoliv bylo už dost řečeno v kurzu Průvodce výživou při diabetu. Dále mě láká meditace a výživa dětí. Ještě jednou děkuji za tyto kurzy a těším se na další :-).

Jana Schlosserová

O výživu jsem se začala zajímat už při studiu na VŠ, když jsem měla nadváhu a začala cvičit a zhubla 10kg a to si držím dodnes. Zkoušela jsem vše možné a občas to byl pokus- omyl. V té době jsem se nestravovala úplně nejlépe, což způsobovalo častá onemocnění, které jsem řešila léky a ne úpravou stravy a celkově jsem se dlouhodobě necítila dobře. A když se pak u nás otevřel obchůdek se zdravou výživou, kde se občas pořádaly i přednášky o zdraví a výživě, tak jsem se několika zúčastnila a lákalo mě to čím dál více. To byl začátek změn v mém jídelníčku. Pak se mi narodila dcera a v 7 letech jí diagnostikovaly Crohnovu chorobu - má jí 5 let a zatím žádná léčba nezabrala. Proto jsem se loni rozhodla pro kurz výživového poradce. Hledala jsem komplexní přístup k výživě a to jsem u pana Jelínka našla. Neprosazuje žádný svůj přístup, ale nahlíží na výživu komplexně a předává to ostatním lidem. Samozřejmě tam bylo i hodně odborných věcí a ne vše jsem byla schopná na 100% vstřebat. No pořád je co studovat a hledat co nejoptimálnější řešení. Každý jsme originál a každému vyhovuje něco jiného. Nezbývá než praktikovat a vyhodnocovat, proto se mi líbila i závěrečná seminární práce, kde jsme si mohli odzkoušet nabyté vědomosti (a nebylo to úplně jednoduché), ale opravdu pro mě hodně přínosné. Moc děkuji za tento kurz, který mi obohatil dosud nabyté informace a vřele doporučuji ostatním, kteří nekoukají na věci jen z jednoho úhlu pohledu. Děkuji pane Jelínku, že jsem měla tu čest u Vás studovat.