Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Syndrom dráždivého tračníku

Syndrom dráždivého tračníku

Syndrom dráždivého tračníku

Syndrom dráždivého tračníku (anglicky IBS - Irritable Bowel Syndrome) je funkční porucha tlustého střeva. Mezi nejběžnější projevy patří:

  • bolesti břicha až křeče,
  • nadýmání,
  • plynatost,
  • nutkání na stolici,
  • střevní obtíže - průjem, zácpa,
  • pocit nedostatečného vyprázdnění po návštěvě toalety,
  • příměs hlenu ve stolici.

Přesná příčina vzniku tohoto syndromu není známa, panuje ale přesvědčení, že má spojitost s:

1. Trávícími problémy. 
​U syndromu dráždivého tračníku dochází ke změnám ve střevní peristaltice, trávenina tak prochází zažívacím ústrojím buď příliš rychle, nebo napak pomalu. Při příliš rychlém pohybu potraviny zažívacím ústrojím vznikne průjem, protože není dostatek času ke vstřebání vody z potravy.

2. Zvýšenou citlivostí střeva. 
Někteří jedinci mohou být přecitlivělí na signály, které vysílá trávicí trakt do mozku (ohledně hladu, pocitu nasycení nebo nutkání na stolici). Tato přecitlivělost se pak projeví mírnými zažívacími obtížemi.

3. Emočním stresem.
Intenzívní emoční stavy (stres, úzkost...) mají schopnost vyvolat chemické změny, které narušují normální činnost trávicího systému.

4. Kvalitou stravy.
Mezi nejčastěji citované problematické potraviny patří:

  • alkohol,
  • čokoláda,
  • nápoje s obsahem kofeinu (čaj, káva, colové nápoje a energy drinky),
  • nápoje sycené oxidem uhličitým,
  • tučné potraviny,
  • fast food (sušenky, chipsy....),
  • laktóza,
  • potravinové alergeny.

Vliv stravy na syndrom dráždivého tračníku

Projevy syndromu dráždivého tračníku se korigují úpravami stravy, které se zaměřují na:

1. Omezení netolerovaných potravin.
Je třeba sledovat, které potraviny mají na vyvolání projevů syndromu vliv. Pokud si postižený jedinec vede evidenci, je jednoduché postupně vyřazovat nevhodné potraviny či látky. Nejčastěji se jedná o:

  • mléko,
  • smažené potraviny,
  • cibule,
  • česnek,
  • kořeněné pokrmy,
  • zdroje fruktózy (sladidla, slazené nápoje).

V praxi se v kontextu s řešením IBS stále častěji pracuje s low FODMAP dietou, která vykazuje zajímavé výsledky.

2. Zvýšení příjmu vlákniny.
Platí v situacích, kdy jídelníček vykazuje její dlouhodobý deficit. Dostatek vlákniny stabilizuje střevní peristaltiku, ovlivní metabolismus vody ve střevech a poskytne výživu střevní mikrobiotě. Je potřeba dávat pozor na příliš nárazové zvýšení objemu vlákniny, které může vyvolat větší peristaltickou odezvu. Současně se řeší i vztah k FODMAP, kdy je třeba respektovat omezení příjmu oligosacharidů jako zdroje rozpustných frakcí vlákniny.

3. Úpravu činnosti střevní mikrobioty.
S ohledem na individuální potřerby jedince se cílí na:

  • dostatek prebiotik ve stravě,
  • přísun probiotik,
  • používání symbiotik (doplňky s obsahem probiotik a prebiotik).

I tady je třeba zdůraznit vztah k FODMAP, tzn. řešit formu diety a následně vhodnost potenciální suplementace.

O syndromu dráždivého tračníku se hovoří stále častěji. Jelikož se jedná o syndrom, moderní medicína jej není schopna efektivně a jednoduše řešit. O to více se pozornost upíná k úpravě stravování. Touto problematikou se zabýváme v kurzu Poradce pro výživu, kde se studenti na výukové aplikaci ZOF učí pracovat s výběrem vhodných potravin a sestavovat z nich nutričně vyvážené stravovací plány.

Co říkají o studiu naši absolventi

Ingrid Bulavčiaková

Absolvovala som kurz Poradca pre vyzivu online, ktory trval 6 mesiacov. Behom tohto kurzu som nadobudla nove informacie v oblasti stravovania a vyzivy. Studium prebiehalo kazdy den a z mojho pohladu bolo perfektne vypracovane. K dispozicii sme mali vyukove hry ako pomocku a samozrejme kazdy den sme mali moznost predebadovat problemy alebo nejasnosti v ucive. Kurz je narocny a je nutne sa venovat ucivu kazdy den, mne velmi pomohlo video s Mgr. Jelinkom, ktory kazdy mesiac zhrnul zvladnute vedomosti. Z kurzu som nadsena a kazdemu kto ma zaujem venovat sa tomuto oboru, kurz vrelo odporucam. Tak isto odporucam zakupit si odbornu literaturu, ktoru Mgr. Jelinek doporucuje zakupit si k ucivu. Samozrejme budem pokracovat aj v dalsich kurzoch, ktore podla mojho nazoru s vyzivou suvisia.

Mgr. Veronika Mičianová, PhD.

Ak má človek z niečoho strach mal by sa o tom čo najviac učiť. To bol prvý krok u mňa k prevencii zdravia. Ako celiatička som počúvala o rakovine tráviacho traktu zo všetkých strán a začal sa vo mne objavovať strach...vtedy som začala rozmýšlať o tom ako sa zdravo stravovať pri bezlepkovej diéte a či to má vôbec zmysel. Na druhej strane ako doktorandka biológie, som hľadala kvalitné informácie, ktoré by mi ponúkli niečo čo ešte neviem a hlavne ucelený pohľad na výživu, v ktorej sa v človek v dnešnej dobe ľahko stratí. S čistým svedomím môžem povedať, že kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je absolútne bezkonkurečný. V prvom rade odporúčam dištančnú formu kurzu, kde je vždy priestor na diskusiu a naučenie sa praktických vecí z oblasti výživy. Učebný plán je veľmi komplexný a celkový obsah kurzu zahŕňa všetky výživové smery. Veľmi mi vyhovovala systematickosť a podrobnosť lekcií. Moja osobná vďaka a rešpekt patrí lektorovi Mgr. Martinovi Jelínkovi za neustále odpovedanie na všemožné otázky a za prístup, ktorý má ku každému bez rozdielu.

Bc. Tereza Kurfiřtová

V dnešní době je nabídka podobných kurzů velmi široká a při objednávání přes internet se člověk obává, aby se nespálil. Když mi na vyhledávači vyskočil kurz Poradce pro výživu a suplementaci pana Jelínka, rozhodla jsem se na něj přihlásit poté, co jsem si jej poslechla v Sama doma ČT. Stejně, jako byl jeho výklad přirozený a srozumitelný při návštěvě studia České televize, byly snadno pochopitelné i jeho přednášky v rámci kurzu. Oceňuji průběh studia, které je založeno na takřka každodenním studiu, a úkolech, které studenta donutí neodkládat jednotlivé lekce na později. Děkuji panu Jelínkovi za komplexní pohled na člověka, který mi je blízký. Tělo je ten nejdokonalejší stroj, který se může celý rozbít v důsledku jedné malé chybičky. Je tak nejen zajímavé, ale i důležité si v této oblasti rozšiřovat znalosti, a to nejlépe ze všech možných úhlů pohledu. Zmíněný kurz mi rozšířil pohled na zdraví, neboť seznamuje studenty s pro nás klasickým západním myšlením, ale také s myšlením východních kultur.