Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Protizánětlivá dieta

Protizánětlivá dieta

Protizánětlivá dieta

Pojem "protizánětlivá dieta" je ve výživě trochu ošemetný. Obecně se vztahuje k situacím, kdy jedince trápí různé formy zánětů, a existuje přesvědčení, že úprava stravy může tyto projevy zmírnit, potlačit či dokonce odstranit (vyléčit). Potíž je v tom, že označení "protizánětlivá dieta" je příliš obecné na to, aby bylo možné ji s úspěchem aplikovat na všechny tyto situace. V základu jde o to, že záněty provází velmi široké spektrum různých chorob, které mají odlišné příčiny vzniku, na každou se tak aplikuje trochu odlišná koncepce stravy. Fakt, že zánět je jejich doprovodným  projevem, v některých situacích ale i příčinou, vylučuje možnost jedné univerzální diety.

Pro správné pochopení situace je nejprve potřeba správně pochopit význam pojmu "zánět":
Zánět je v podstatě přirozený proces, který je z fyziologického hlediska obrannou funkcí organismu. To znamená, že pomáhá bojovat proti cizorodým činitelům a bránit jej před poškozením. Řečeno ještě jinak je způsobem, kterým se tělo chrání před infekcí, nemocí nebo úrazem. Během zánětlivé reakce se zvyšuje produkce bílých krvinek (cytokinů), jejichž úkolem je zánětlivou situaci vyřešit (potlačit). Mezi základní příznaky akutního zánětu patří bolest, zarudnutí, otok nebo proteplení postižené části.

Pokud se stane, že zánětlivé reakce přetrvávají, vzniká z akutního zánětu chronický, který pak stojí za vznikem mnoha různých zdravotních komplikací. Zánět (akutní i chronický) může probíhat i skrytě, tedy bez znatelných příznaků.

Chronické záněty jsou velmi nebezpečné hned z několika důvodů:

1. Subjektivně se obtížně definují (na rozdíl od aktutních nebolí a nejsou lokalizované),

2. Provází mnoho chorob, navíc mají schopnost zesilovat jejich průběh,

3. Konvenční léčba je neumí řešit (= neexistují léky, které by situaci vrátily do původního stavu, tato léčiva jen potlačují příznaky a projevy).

Víme, že chronické záněty jsou přítomny u chorob, jako jsou např.:

Spektrum faktorů, které se spolupodílí na vzniku a rozvoji chronických zánětů, je také mnoho:

  • špatná koncepce stravy,
  • stres,
  • zvýšená fyzická zátěž, případně absence pohybu,
  • užívání některých léků,
  • porucha rovnováhy v mikrobiotě (ústní, střevní, vaginální...).

Vliv stravy na záněty

Existují potraviny, o kterých dnes panuje přesvědčení, že jejich pravidelná konzumace vznik zánětů vyvolává a podporuje (mají prozánětlivé účinky):

  • alkohol,
  • cukry,
  • vyšší podíl sacharidů ve stravě,
  • polotovary a konzervy (především s obsahem nevhodných aditiv),
  • uzeniny,
  • přepálené tuky (jako zdroj trans mastných kyselin),
  • grilované a smažené potraviny,
  • některé formy tuků a olejů (s přebytkem nasycených nebo omega-6 tuků),
  • proteinové koncentráty (v přebytku).

Současně se prezentují i protizánětlivě působící potraviny:

  • zelenina,
  • ovoce v přiměřeném množství,
  • oleje lisované za studena (s podmínkou, že při jejich konzumaci dojde k zachování vhodného poměru mezi jednotlivými skupinami mastných kyselin, nejdůležitější jsou poměry mezi nasycenými a nenasycenými tuky, a omega-3 a omega-6),
  • vybrané druhy ořechů a semen,
  • hořká čokoláda,
  • koření,
  • bylinné čaje, čaj zelený,
  • vybrané druhy hub (s obsahem beta-glukanů),
  • klíčky.

Se skupinami potravin, které jmenovány nebyly, je třeba při snaze potlačit chronický zánět pracovat uvážlivě. Jejich vliv na projevy chronických zánětů se odvíjí od jejich množství a formy (způsobu zpracování).

Upravovat stravu s cílem podporovat protizánětlivé podmínky v organismu či přímo potlačovat prozánětlivé reakce obnáší respektování řady pravidel, kterým se věnujeme ve všech kurzech. Tato pravidla vychází z koncepce celostního přístupu ke stravování, která je základem filozofie naší výuky. Cílem studia tak není jen pochopit, jak záněty vznikají a jaké metody léčby jsou používány, ale i naučit se upravovat stravu tak, aby se stala účinnou součástí řešení problému se záněty.

Co říkají o studiu naši absolventi

Jarmila Hokrová

V době, kdy jsem absolvovala kurz Poradce pro výživu a suplementaci u pana Mgr. Jelínka, jsem měla už za sebou řadu jiných kurzů, specializovaných na výživové poradenství. Už jsem pracovala jako výživový poradce a vedla svou poradnu. Možná sami víte, že v oblasti výživy přichází řada mnohdy protichůdných informací a názorů a není jednoduché se v nich vyznat. Díky kurzu Poradce pro výživu a suplementaci jsem se naučila tyto informace třídit a správně si vybírat. Velice mi to pomohlo při práci s klienty a v dalším profesním rozvoji. Moc vám pane Jelínku děkuji.

Miroslav Vondrovský

Při výběru kurzu jsem „vsadil“ na lektora Martina Jelínka. Prvotním impulsem bylo sledováním jeho tematických přednášek na internetu. To bylo první seznámení s ním. Dále mě zaujalo online studium z tepla domova. Už v průběhu kurzu jsem teplo domova opustil a účastnil se osobně i jeho přednášky v Praze. Nyní se chystám na další kurz – Magický půst. Těším se, že si opět rozšířím obzory, které budu moci předávat i svému okolí. A doufám, že na své celoživotní „výživné“ vzdělávací pouti, se naše cesty ještě párkrát zkříží. Jako základní stavební kámen v oblasti výživy si tento kurz velmi považuji.

Sabina Polenkovičová

Jako zdravotní sestra vidím následky špatného životního stylu každý den. Moderní medicína tohle řeší jen podáním k tomu určené medikace. Pro lidi jsem chtěla dělat mnohem více a to zejména v prevenci. O stravování jsem se vždy zajímala a lidé si ke mně (nevím proč) chodili pro rady. Tak jsem se rozhodla své znalosti prohloubit a přidat jim hodnotu v kurzu Poradce pro výživu a suplementaci - on-line. Půlroční kurz je opravdu rozsáhlý, rozhodně z něj nevyjdete, jako tzv. "rychlokvaška" naučená pouze teoreticky. Získáte v něm přehled o různých výživových směrech. Což jako člověk, preferující rostlinou stravu, velmi oceňuji. S každou další lekcí se dozvíte nové a nové informace, mezi kterými začnete hledat souvislosti, až se postupem času vypracujete ke komplexnímu pohledu na stravování. Především bych chtěla vyzdvihnout velmi zajímavou a zábavnou formu lekcí, a to i tu praktickou: pracování s myšlenkovými mapami a hrou ZOF.