Powered by Smartsupp
Kurzy ATAC

Premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom (PMS) je porucha, která postihuje velké množství žen (až 70 %) v období jednoho nebo dvou týdnů před začátkem menstruace. Jedná se o soubor několika poměrně nepříjemných příznaků postihujících fyzickou i psychickou složku, které ženám umí velmi znepříjemnit život, nejčastěji jsou to:

  • únava,
  • deprese,
  • nadýmání,
  • bolesti hlavy,
  • bolesti v podbřišku,
  • prudké změny nálady,
  • bolestivé napětí v prsou.

Tyto příznaky, které se každý měsíc opakují, jsou u každé ženy trochu jiné a liší se svým průběhem a celkovou závažností. Většina žen trpí pouze některými z nich nebo jim působí jen mírné potíže. Pro některé ženy je však premenstruační syndrom tak závažný, že narušuje jejich schopnost normálně žít a pracovat.

Za jednu z hlavních příčin PMS je považována nerovnováha ženských hormonů – estrogenu a progesteronu – v druhé polovině menstruačního cyklu, po ovulaci. Nadbytek estrogenu v kombinaci s nízkým množstvím progesteronu se může projevit ve změnách rovnováhy chemických látek ovlivňujících pochody v mozku, což může vést ke změně nálady. Tyto procesy mohou ovlivnit i zvýšení produkce hormonu prolaktinu, který způsobuje zvýšenou citlivost prsů. Takové hormonální výkyvy pak vedou k zadržování tekutin, které ovlivňují krevní oběh a dochází tak ke snížení množství kyslíku přiváděného do dělohy, vaječníků a mozku.

Vliv stravy na premenstruační syndrom

Strava má nemalý vliv na průběh PMS, v základu platí následující pravidla:

1. Úprava množství a kvality bílkovin.
Přebytek živočišných bílkovin (maso, sýry, tvarohy, vejce) zastupuje velké množství kyseliny arachidonové, která zvyšuje tvorbu eikosanoidů typu 2 (podporují vznik křečí).

2. Vyrovnaný příjem vápníku a hořčíku.
Oba prvky řídí nervosvalovou koordinaci. Je výhodné udržovat jejich optimální poměr, který je (Ca:Mg) přibližně 2-2,5:1. Odklon od této rovnováhy (častější bývá nedostatek hořčíku) podporuje vznik křečí i dysbalancí na psychicko-emoční úrovni.

3. Snížení podílu cukrů.
Přebytek cukrů a technologicky zpracovaných sacharidů podporuje prozánětlivé prostředí. To může podpořit nerovnováhu v produkci eikosanoidů, která vyústí ve vznik křečí.

4. Úprava množství a kvality tuků.
Klíčové je zajistit:
- správný poměr nasycených vs. nenasycených tuků (přibližně 1:2),
- správný poměr omega-3 vs. omega-6 (1:3-5),
- dostatek kyseliny gama-linolenové, která působí jako prekurzor prostaglandinů, díky kterým se zmírňuje citlivost prsů a snižuje bolestivost.

5. Zvýšení příjmu vitamínů B komplexu.

6. Práce s bylinami.
V podobě čajů nebo přímo suplementů (prášky, extrakty). Nejčastěji se citují třezalka, kozlík, meduňka, řebříček aj.

Premenstruační syndrom je často se vyskytující problém u ženské části populace, proto se mu ve vztahu k úpravě stravování věnujeme i v kurzech, a to v Poradci pro výživu. Studenti se učí sestavit jídelníček způsobem, který odpovídá běžně prezentovaným pravidlům. Neocenitelným pomocníkem je výuková aplikace ZOF usnadňující práci především sledováním nutriční kvality jídelníčku a kontrolou výběru správných potravin.

Co říkají o studiu naši absolventi

Lucie Uldrychová

Kurz "Poradce pro výživu a suplementaci" jsem vyhledala cíleně na doporučení jednoho z jeho absolventů. Vzhledem k mému bydlišti bylo pro mně velkou výhodou on-line studium. Kurz předčil moje očekávání - perfektní systém výuky a vstřícný přístup kolektivu Atac spol. v kombinaci s mimořádně srozumitelným a poutavým projevem lektora Mgr. Jelínka. Určitě všem doporučuji.

Jaromír Křivánek

Velmi mě překvapil obsah kurzu, byl totiž doslova nabitý informacemi. Velkým plusem byla výuková hra ZOF, ve které jsou detailně popsány potraviny včetně jejich podrobného složení. Možnost využívat tuto aplikaci i po ukončení kurzu je neocenitelným bonusem. E-mailová komunikace mezi mnou a lektorem byla velmi rychlá a přínosná. Žádné prodlevy, žádné čekání. A vstřícné, milé jednání jen podtrhávalo obsahovou kvalitu těchto kurzů. Vše bylo jasné a přehledné, proto nemohu jinak, než doporučit tyto kurzy každému potenciálnímu zájemci.

Diana Glumbíková

Už pár let se z důvodu vlastního zdraví zajímám o výživu, zdravý životní styl, přírodní léčbu a východní filozofie a nauky. Jednoho dne mi přišla na mysl myšlenka, že bych začala studovat v uceleném kurzu pod vedením lektora se zkušenostmi, abych se o zdraví mohla dozvědět ještě více a dokonce zkusit pomoci stravou sobě i ostatním a začít se živit tím, co mě baví. Při hledání kurzu mě v první řadě oslovilo, že kurz Poradce pro výživu a suplementaci je kompletně online, poté jsem si o něm četla více a velmi mě zaujal jeho rozsah, délka, počet studijních hodin, zařazení východních teorií. Vyhovovala mi online forma, jelikož jsem mohla studovat kdy chci a kde chci. V průběhu celého kurzu jsem se dozvěděla mnoho nových informací o výživě a zdraví, v oblasti suplementů mnoho přírodních doplňků stravy a jak jimi pomoci při různých zdravotních problémech. Velmi se mi líbil holistický pohled na zdraví a výživu, skloubení západních a východních výživových teorií, možnost vyzkoušet si jídelníčky v online výukové hře. Pan Magistr Jelínek mi byl kdykoliv k dispozici a vždy ochotně odpověděl a poradil. Snaží se, aby z jeho kurzu vyšli lidé opravdu znalí výživy a zdraví a aby se zaměřovali ve své praxi na hledání příčin nemocí i v souvislosti se stravou. Nenaučila jsem se pouze sestavit jídelníček na míru na zákládě kalorií, makro a mikroživin, ale také do něj zahrnout acidobazickou rovnováhu, termický vliv potravin a energetické tendence potravin, vnímat každou bytost jako individuální a že každý člověk potřebuje individuální jídelníček podle jeho aktuálních potřeb. Skutečně mě během šesti měsíců kurz naučil, jak vést vlastní praxi v oblasti výživy a po dokončení vnímám, jak všechny informace do sebe zapadly a cítím, že získané znalosti opravdu dokáži uvést do svého poradenství a pomoci lidem s výživou. Velmi mi pomohla seminární práce, kterou jsme dostali na konci kurzu k ověření našich znalostí. Dostali jsme skutečný případ z dřívější praxe pana Magistra a museli si lámat hlavu a přemýšlet, jak skloubit ty východní a západní teorie, hledat příčinu zdravotních potíží a na zákládě získaných informací a individuality klienta sestavit jídelníček. Této seminární práce jsem se trochu obávala, ale byla mi obrovským přínosem, kde jsem si zkusila, jak opravdu postupovat. Také se mi velmi líbí přístup pana Magistra po dokončení kurzu, že je ochoten nám v naší vlastní praxi radit a razí heslo, že absolvent je kolega, ne konkurent. (Samozřejmě taky proto, aby jsme mu nedělali ostudu :)). Jsem ráda, že jsem absolvovala kurz a vzdělávala se u někoho, kdo se tak upřímně o výživu a zdraví zajímá a vyvíjí se.