Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Bílkoviny

Bílkoviny

Bílkoviny jsou nejsložitější skupinou živin vůbec. Důvodem je nejen jejich struktura, ale i funkce, které v organismu zastávají. Jsou složeny z jednotek, které nazýváme aminokyseliny. Na základě množství těchto aminokyselin i jejich vzájemných poměrů v každé potravině se hodnotí kvalita bílkovin.

Protože jsou bílkoviny základní stavební složkou našich svalů, kloubů, kůže či vnitřních orgánů, a tělo si je současně nedokáže samo vyrobit (musíme je přijímat stravou), nemůžeme bez nich vůbec existovat. Je proto potřeba zajistit ve stravě jejich dostatečný příjem, nejlépe v pravidelných dávkách. Pokud je bílkovin ve stravě příliš málo nebo naopak nadbytek, dojde k odklonu od metabolické rovnováhy, která zasahuje všechny systémy v těle:

  • Při nedostatku vzniká stav tzv. katabolismu. Ten se projevuje například úbytkem svalové tkáně, poškozením kvality kůže nebo kloubů a celkovou únavou.
  • Při jejich přebytku je na organismus vyvíjena velká zátěž, protože bílkoviny jsou energeticky nejnáročněji stravitelnou složkou. Nejvíce zatěžované jsou játra, ledviny a trávicí trakt, navíc dochází k posunu acidobazické rovnováhy se všemi jejími důsledky. Tímto nejvíce trpí sportovci užívající velká množství proteinových koncentrátů, případně jedinci s vysokým podílem i objemem živočišných produktů ve stravě.

V praxi toto znamená, že je potřeba se naučit zařazovat do stravy takové potraviny, které ve výsledku poskytnou dostatek (ale ne přebytek ani deficit) bílkovin. Je to výzva, kterou někteří řeší složitým počítáním, jiní zase odhadem na základě vlastních zkušeností. Faktem je, že správně nastavené množství bílkovin ve stravě včetně jejich kvality ovlivňuje chování lidského metabolismu a následně i celého zdraví největší měrou. Je proto potřeba zaměřit pozornost jejich směrem, což obnáší základní znalosti o jejich kvalitě a současně i obsahu v jednotlivých potravinách, které jsou součástí našeho stravování.

Bílkoviny se nachází ve velkém množství v mase (kolem 20 %), vejcích (přibližně 15 %), mléčných výrobcích (3 - 30 %), luštěninách (20 – 30 %), semínkách (10 – 20 %), ořechách (přibližně 20 %) a obilovinách (5 - 18 %). Naopak v zelenině a ovoci je jich zastoupeno naprosté minimum.

Cíl, který sledujeme v našich kurzech, je snaha o dosažení rovnováhy v různých situacích. V tomto směru jsou bílkoviny složkou, která tvoří hlavní jádro, ke kterému při tvorbě jídelníčku přidáváme určitá množství sacharidů a tuků, a to na základě rozhodnutí, zda strava bude vysokosacharidová nebo naopak nízkosacharidová. Čím poctivěji se o takový základ postaráme, tím bude naše snaha řídit metabolické pochody a ovlivňovat zdraví pomocí stravy úspěšnější. Toho dosáhneme nejen pomocí správného množství bílkovin v každé porci jídla i za celý den, ale i vhodným poměrem mezi rostlinnými a živočišnými zdroji. Protože stavíme naši filozofii na principu školy hrou, vytvořili jsme pro tyto účely výukovou aplikaci ZOF, která je elegantním pomocníkem při zvládání těchto pomyslných překážek.

Co říkají o studiu naši absolventi

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti jsem se nezabývala zdravou výživou. Až náš uspěchaný život, který se člověk snaží dělit mezi stresující práci a péči o rodinu, mě přinutil se na chvilku zastavit, rozhlédnout a popřemýšlet, jestli všechny ty nevolnosti, nadváhy, ekzémy a různé pomalu se plížící neduhy nemohou mít svůj původ částečně i v tom, co jíme. Postupně jsem začala rozkrývat i význam smyslu celostní medicíny a celostního přístupu ke zdraví a k životu. Začala jsem tedy hledat kurz, který by mi pomohl pochopit souvislosti a propojení, jak co v těle funguje a nefunguje, princip příčin a důsledků. A přesně tohle jsem našla v kurzu pana Jelínka – zpočátku přijde přísun spousty informací a hlava má pocit, že to nepobere. První úkoly ve výukové hře zaberou celý večer. Ale pomaličku, postupně, s každým dalším jídelníčkem do sebe začnou věci pomalu zapadat. A člověk začne i sám nacházet odpovědi na své otázky. A tam, kde odpověď nezná, ji dostane ve velmi lidské formě od pana Jelínka. Kurz vedený panem Jelínkem je velmi dobře zpracovaný, nabitý užitečnými informacemi, studující jsou vedeni tak, aby si sami vyzkoušeli na příkladech tvorbu různých jídelníčků a pochopili souvislosti. Přednášky pana Jelínka jsou na hodně vysoké úrovni vědomostně, navíc velmi příjemné i svou atmosférou, jeho přístup je při vysoké profesionalitě stále přátelský a lidský. Děkuji tímto nejen za veškeré znalosti, které jsem si mohla z kurzu odnést, ale i za obrovskou dávku odvahy a energie, kterou jsem tady mohla načerpat, a která mě v životě posunula dále a hodně jiným směrem :-)

Gabriela Maršálková

V mládí jsem stravu nikdy neřešila, ale jako matku mne začalo zajímalo, jak se správně stravovat a co dávat dětem, aby měli vše, co potřebují - obzvláště v dnešním světě plném polotovaru, cukrů a umělých přísad. Jakmile jsme začali pracovat s doplňky stravy, tato zvídavost se proměnila v touhu vědět co nejvíc o základní lidské potřebě. Díky panu Jelínkovi jsem nezískala jen holá fakta o jídle, ale komplexní a ucelený pohled na stravování a vlivu - toho, co jíme nebo nejíme - na naši existenci. Jeho přístup k vzdělávání je unikátní a vřele jeho kurzy doporučuji každému!

Ing. Marek Smetana

Když sa zpětně ohlédnu, su moc rád, že nastúpil sem na kurz, co vedl stravní mistr, magistr Martin Jelínek. Dozvěděl sem sa, co tisíce let východní nauky tvrdijá, ale aj širú škálu stravo-vědních novinek. Kurz byl pestrý, nechyběly snáď žádné stravovací teorie. Kdo pozor dával a na lekce sa připravovál, ve stravě včíl jistě tuší, kerá bije... Veganem že jest pan Jelínek navzdory, zastává objektivní stravovací názory. Velké díky, mistře, že ste mně byl v rámci kurzu ochoten všecky informace a rady darovat! A dík a chvála patří aj Vaším kurzom o mléce, cukrovce a jak sa majú děcka stravovat!