Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Parodontóza

Parodontóza

Parodontóza

Parodontóza je zánětlivé onemocnění dásní a závěsného aparátu zubu. Nejčastějšími projevy jsou:

  • otok a zarudnutí dásní,
  • krvácení z dásní,
  • bolestivost při čištění,
  • zápach z úst.

Zánět vzniká z důvodu zvýšené aktivity bakterií v dutině ústní, díky kterým vzniká plak a zubní kámen. Tento zánět nemusí být jen lokální, ale může se šířit do celého těla. Často se tak stává, že špatná ústní hygiena, která stojí za přemnožením nežádoucích bakterií, je příčinou vzniku řady onemocnění, o kterých se ještě nedávno tvrdilo, že žádnou souvislost nemají. Nejčastěji se dnes citují srdečně-cévní choroby, u kterých se zjistilo, že jedinci postižení parodontózou mají až dvojnásobně větší riziko vzniku aterosklerózy a dokonce čtyřnásobně zvýšené riziko srdečního infarktu než zdravý jedinec. Vliv mohou mít i na rozvoj diabetu či chronických zánětů střevního traktu.

Podmínky pro vznik zánětlivého prostředí vznikají poměrně snadno:

  • kouření (u kuřáků je parodontóza 5x častější),
  • konzumace sladkostí,
  • užívání antiobiotik,
  • nedostatek přirozené (technologicky a chemicky neupravované) stravy,
  • nedostatečná zubní hygiena.

Vliv stravy na parodontózu

Vznik parodontózy přímo souvisí s diverzitou (ústní) mikrobioty, kdy z důvodu změny podmínek dochází k výrazné převaze patogenních mikroorganismů. Imunitní systém přestává zvládat jejich vliv a vzniká zánět. Jeho řešení je přitom prosté - vedle pravidelné hygieny dutiny ústní a vyhýbání se kouření je to jednoduchý systém úprav stravování, který spočívá v:

  • omezení konzumace alkoholu, kávy i slazených nápojů,
  • snížení podílu cukrů v jídelníčku,
  • snaze vyhýbat se průmyslově zprocesovaným potravinám,
  • možnost využít některých doplňků stravy - výhodné jsou s baktericidním účinkem, nově se na trhu objevují i orální probiotika.

Vliv ale má i dlouhodobě sledovaný poměr mezi příjmem omega-3 a omega-6 tuků, kdy vyšší zastoupení omega-6 podporuje rozvoj zánětů.

Tyto úpravy stravy jsou standardní součástí výuky všech kurzů, které pořádáme. K získání potřebného know-how je nutná jen schopnost naučit se rozlišovat kvalitní potraviny, sledovat zastoupení klíčových složek v jídelníčku a především úpravami stravy cílit na dosažení rovnováhy vnitřního prostředí. Největší prostor věnovat se těmto aspektům nabízí půlroční studium kurzu Poradce pro výživu.
Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Nela Peterková

Do kurzu jsem se přihlásila s nadšením a zvědavostí, ale už na začátku kurzu jsem věděla, že to předčí všechna má očekávání. To, co jsem nabyla za znalostí na půlročním kurzu poradce pro výživu a suplementaci, mi pomohlo pochopit složitou problematiku výživy a stal se pro mě odrazovým můstkem pro můj nový směr v kariéře, a to pracovat jako poradkyně zdravé výživy. Po skončení kurzu mě to silně motivovalo k dalšímu studiu ještě s větším nadšením než na samotném začátku. Doporučuji ho tedy všem, kteří hledají kvalitní zdroj informací i precizně zpracovaný výukový program.

Ing. Radka Ondrušková

Kurz Výživa dětí on-line vnímám jako opravdu intenzivní, za krátký čas mi poskytl množství důležitých základních informací, některé jsem si jen oživila, jiné pro mě byly nové. Nejvíc oceňuji, že Váš pohled na výživu je mnohovrstevný a nedogmatický a zároveň poskládaný do logického celku. Výuková hra ZOF mi nabídla možnost vyzkoušet si, jak by se teoretické poznatky mohly uplatnit v praktickém vaření a stravování. Po absolvování kurzu se cítím mnohem jistější ve své současné práci v oblasti školního stravování a ráda bych v budoucnosti prošla některým z Vašich rozsáhlejších kurzů.

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti jsem se nezabývala zdravou výživou. Až náš uspěchaný život, který se člověk snaží dělit mezi stresující práci a péči o rodinu, mě přinutil se na chvilku zastavit, rozhlédnout a popřemýšlet, jestli všechny ty nevolnosti, nadváhy, ekzémy a různé pomalu se plížící neduhy nemohou mít svůj původ částečně i v tom, co jíme. Postupně jsem začala rozkrývat i význam smyslu celostní medicíny a celostního přístupu ke zdraví a k životu. Začala jsem tedy hledat kurz, který by mi pomohl pochopit souvislosti a propojení, jak co v těle funguje a nefunguje, princip příčin a důsledků. A přesně tohle jsem našla v kurzu pana Jelínka – zpočátku přijde přísun spousty informací a hlava má pocit, že to nepobere. První úkoly ve výukové hře zaberou celý večer. Ale pomaličku, postupně, s každým dalším jídelníčkem do sebe začnou věci pomalu zapadat. A člověk začne i sám nacházet odpovědi na své otázky. A tam, kde odpověď nezná, ji dostane ve velmi lidské formě od pana Jelínka. Kurz vedený panem Jelínkem je velmi dobře zpracovaný, nabitý užitečnými informacemi, studující jsou vedeni tak, aby si sami vyzkoušeli na příkladech tvorbu různých jídelníčků a pochopili souvislosti. Přednášky pana Jelínka jsou na hodně vysoké úrovni vědomostně, navíc velmi příjemné i svou atmosférou, jeho přístup je při vysoké profesionalitě stále přátelský a lidský. Děkuji tímto nejen za veškeré znalosti, které jsem si mohla z kurzu odnést, ale i za obrovskou dávku odvahy a energie, kterou jsem tady mohla načerpat, a která mě v životě posunula dále a hodně jiným směrem :-)