Úvod / Co se u nás studuje / Parodontóza

Parodontóza je zánětlivé onemocnění dásní a závěsného aparátu zubu. Nejčastějšími projevy jsou:
Zánět vzniká z důvodu zvýšené aktivity bakterií v dutině ústní, díky kterým vzniká plak a zubní kámen. Tento zánět nemusí být jen lokální, ale může se šířit do celého těla. Často se tak stává, že špatná ústní hygiena, která stojí za přemnožením nežádoucích bakterií, je příčinou vzniku řady onemocnění, o kterých se ještě nedávno tvrdilo, že žádnou souvislost nemají. Nejčastěji se dnes citují srdečně-cévní choroby, u kterých se zjistilo, že jedinci postižení parodontózou mají až dvojnásobně větší riziko vzniku aterosklerózy a dokonce čtyřnásobně zvýšené riziko srdečního infarktu než zdravý jedinec. Vliv mohou mít i na rozvoj diabetu či chronických zánětů střevního traktu.
Podmínky pro vznik zánětlivého prostředí vznikají poměrně snadno:
Vznik parodontózy přímo souvisí s diverzitou (ústní) mikrobioty, kdy z důvodu změny podmínek dochází k výrazné převaze patogenních mikroorganismů. Imunitní systém přestává zvládat jejich vliv a vzniká zánět. Jeho řešení je přitom prosté - vedle pravidelné hygieny dutiny ústní a vyhýbání se kouření je to jednoduchý systém úprav stravování, který spočívá v:
Vliv ale má i dlouhodobě sledovaný poměr mezi příjmem omega-3 a omega-6 tuků, kdy vyšší zastoupení omega-6 podporuje rozvoj zánětů.
Mgr. Martin Jelínek
RNDr. Růžena Šimková
Vzhledem k vysokému výskytu zdravotních komplikací způsobených nevhodným stravováním jsme jako absolventi tohoto kurzu schopni účinně tyto problémy řešit. Velmi zábavnou a účinnou formou se ukázala metoda studia založená na tvorbě myšlenkových map, jejichž obsah se skvěle pamatuje.
Zdeněk Červinka
Oceňuji možnost, že po absolvování kurzu mohu pokračovat ve vzdělávání v systému www.kurzyatac.cz dál a rozvíjet svoje schopnosti v tomto oboru. Mohu také aktivně spolupracovat s lektory, za což jsem velmi vděčný.
Ing. Helena Dlouhá
Výživa mě pravděpodobně začala zajímat před 30 lety…vdala jsem se a zajímalo mě, jak vařit. Hledala jsem souvislosti – proč, jak a tak :). Tehdejší hledání začínalo u brožovaných sešitů – kuchařek Mudr Jonáše, pokračovalo přes různé vegetariánské a makrobiotické kuchařky…procházela jsem různými obdobími, různými zkušenostmi a nacházela zajímavé souvislosti. Mezi naším jídlem a naší myslí. Obojí mě hodně zajímalo. Nicméně vytvořit ze všech těch nejrůznějších informací od různých autorů jeden vyvážený celek, to není úplně jednoduché. Každý člověk je jiný, to, co platí na jednoho, je pro druhého nemožné, a těch pravd o výživě je tolik, každá jiná… časem to u mě vedlo až k jakési rezignaci. Ale všechno má svůj čas. Od kamarádky jsem se dozvěděla o Martinovi Jelínkovi. A po nějaké době jsem se zapsala na jeho kurz. Na náhody moc nevěřím, takže děkuji, osude. Protože Martin Jelínek dokázal z těch všech střípků, které jsem v sobě měla, složit celistvý a fungující obraz. Všechno to do sebe zapadalo jako puzzle. Jsem člověk pochybovačný, než něco přijmu za své, koukám na to z hodně stran a chci vědět proč a jak. Určitě přijdou časem další, nové otázky, ale už vím, v rámci jakých souvislostí na ně budu hledat odpověď. V čem mě kurz výživového poradenství hodně oslovil? V celistvosti pohledu. Nestranil žádné výživářské škole, žádnému autorovi. Martin Jelínek nikoho neodsuzuje ani nikoho nevynáší do nebes. Používá logiku - jeho logika si však dobře rozumí s věcmi nespočitatelnými a neměřitelnými, prostě všeho je tak akorát… Ze začátku bylo těžké vycítit, jaký osobní výživářský postoj Martin Jelínek vlastně zastává. Dnes už to myslím tuším - a chápu, proč zůstává náš učitel v některých věcech tak nestranný. Cenné je, pokud si vytvoříme na věc svůj vlastní pohled , neovlivněný názory učitele. Učitel by měl v ideálním případě pouze pomoci držet naše uvažování v jakémsi rámci. V tomto směru jsme tedy měli ideálního učitele…i v jiných směrech :) Díky kurzu jsem zjistila, že rezignace na cokoli nemá v mém životě místo, že mě výživa baví a že s tím chci něco dál dělat. Není to úžasné?