Úvod / Jak se u nás studuje / Je studium u nás náročné?
To je otázka do diskuze. Každý člověk, který má snahu se ve svém vzdělání posunout dál, má nastaveno vnímání náročnosti na jinou úroveň. Protože je největší zájem o půlroční kurz „Poradce pro výživu“, který je současně i studijně nejnáročnější, vezměme na paškál nejprve tuto největší výzvu:
Předně je potřeba zdůraznit, že hlavním cílem našich kurzů není snaha naučit studenty co nejvíce.
Cílem je pochopit a naučit se používat základní principy vztahu stravování a zdraví, navíc v souvislostech.
Toho nedosáhneme biflováním se kvanta pouček, odborných termínů a vzájemně si protiřečících teorií. Jedinou možností je osvojit si konstruktivní způsob uvažování. Tedy takový, který spojuje kreativitu pravé mozkové hemisféry s logikou a racionalitou levé.

Nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, odkoukáme od malých dětí. O nich víme, že mají naprosto dokonalou schopnost rychle se učit novým věcem. Vstřebávají nové informace doslova jako houba nasává vodu.
V dospělosti má většina z nás tendenci sama sebe přesvědčovat, že na hraní není čas, a nahrazovat tuto dětskou zálibu různými „efektivnějšími“ způsoby práce s informacemi.
Už Jan Ámos Komenský tvrdil, že škola by měla být hrou. A velmi dobře věděl, o čem mluví. Klasický školský systém nás vede cestou používání především levé mozkové polokoule. Té, která pracuje s logikou, čísly, systémy. Zapojením pravé hemisféry vstupuje do hry kreativita, prostorové vnímání, barvy, emoce…
Jakmile se chceme něco nového naučit, přijímáme informace. Nejčastěji poslechem a čtením. Jejich množství kontinuálně narůstá a nám se po krátké chvíli začnou ztrácet jednotlivé souvislosti. S tím roste i úroveň nervozity a z toho vyplývající stres. Čím více stresu, tím hůře mozek pracuje.
Proto je základním opěrným sloupem celého kurzu tvorba myšlenkových map. Jejich princip spočívá v tom, že z obsahu každé lekce kurzu vytvoří student stručný a jednoduchý příběh ve formě jedné myšlenkové mapy.

Hraním si s barvami, symboly, obrázky a slovy vznikne plastický obraz, který je výtvorem obou částí mozku jako celku. Takto zpracované informace si pamatujeme nejlépe. Díky těmto jednotlivým možnostem se totiž v mozku vytvoří velmi silná paměťová stopa, navíc podpořená emocemi radosti z procesu hraní.
Každý student má navíc možnost tyto mapy vytvářet buď ručně, nebo přímo v počítači, rozhodnutí je pouze na něm.

Praxe ukazuje, že s principem myšlenkových map se „sžívá“ přibližně 90% všech studujících. Zbytek má „zabejčenou“ tendenci tvrdit, že je tvorba map pouze zdržuje, protože jim lépe vyhovuje vstřebávat informace systémem klasického čtení zleva doprava, řádek za řádkem, stránku za stránkou. Většinou pochopí až na konci studia, jak moc velký rozdíl při opakování učiva spočívá ve čtení celého obsahu kurzu a zběžném prolistování seznamem myšlenkových map.
Pokud tedy chceme odpovědět na otázku, zda je studium u nás náročné z hlediska zvládání objemu informací, které studující musí zvládnout, můžeme tvrdit, že není. Alespoň ne pro ty zájemce, kteří si rádi hrají.

Náročnost je ale pojem s podstatně širším pojetím. Velmi často se zájemci o studium obávají odbornosti problematiky. Toto je také silně relativní.
Na straně jedné je pravdou, že dnešní doba je typická obrovským zájmem o zdraví a stravování. Neustále se objevují nové potraviny, doplňky stravy, instituce produkují nové vědecké studie snad úplně na všechno. Svoje výsledky mají tendenci prezentovat veřejnosti odborným způsobem, protože to pak budí zdání, že produkt nebo služba jsou „lepší“. Z této pozice je potřeba znát alespoň základní pojmy, které se v tomto oboru běžně používají. A protože doba jde vpřed, je tento proces obohacování svého slovníku neustálý.
Na stranu druhou mě moje forma perfekcionismu neustále tlačí ke zjednodušování. Jako lektor ctím pravidlo „V jednoduchosti je krása“. Z hlediska odbornosti i rozsáhlosti každý rok kurz kompletně upravuji. Vždy tak, aby v něm nechyběly novinky ze světa racionálního stravování, a současně studium bylo co nejjednodušší na pochopení.
Občas se někteří studenti dožadují odkazů na vědecké studie, které by podpořily teorie a úvahy u jednotlivých témat. Toto je dvousečná zbraň, kterou ne každý (především racionálně uvažující) člověk chce pochopit. Je velmi důležité brát v potaz výsledky vědeckých studií. Toto má ale dvě výrazná úskalí:
Z těchto důvodů jsem po opakovaných pokusech zařazovat do kurzu odkazy na některé vědecké studie v oblasti stravy a zdraví nakonec tuto snahu opustil. Každý, kdo má zájem se v jednotlivých názorech institucí a jejich vědátorů seberealizovat, má možnost sednout k internetu a nechat svoji mysl zahltit jejich nepřeberným množstvím. Nejsem schopen nikomu říct, která z nich je „lepší“ či „horší“, respektive která je takzvaně „pravdivější“.

Nejčastější dotazy ze strany zájemců se vztahují na časovou náročnost studia. Na první pohled se může zdát, že nastudovat každý pracovní den tři nová témata a z nich vytvořit myšlenkové mapy musí stát spoustu času.
Tady se na chvíli zastavme: Vytvořit z jedné lekce myšlenkovou mapu trvá každému odlišně dlouhou dobu. Jsou studenti, kteří to zvládnou za 10 minut. Ti, kteří mají více času, a současně svým povahovým profilem inklinují k melancholismu, si s každou mapou „hrají“ i dvacet minut. Navíc myšlenkové mapy nejsou povinné, jejich tvorba je na dobrovolné bázi.
Vše je tak otázkou individuálního přístupu a svobodné volby. Přibližně 30-40% studujících se z časově-organizačních důvodů věnují studiu nárazově, nejčastěji o víkendech. Nevím, zda je to lepší nebo ne, opět odpověď stočím na „politicky korektní“ – je to otázkou individuality.
Poslední novinkou, která obohatila tento kurz, je výuková aplikace ZOF. Účastníci kurzu v ní vytváří jídelníčky pro konkrétní situace na základě aktuálně probíraných témat v jednotlivých lekcích.
Aplikace je přiřazena vždy pouze k těm lekcím, jejichž obsah a téma koresponduje s praktickým přístupem ke stravování. V tomto směru se sice zvýšila časová investice do studia, ale i to je relativní.
Aplikace slouží jako povinná pomůcka, která propojuje teorii s praxí.
Faktem je, že práce s ní naprosto zásadním způsobem posouvá naši schopnost osvojit si praktickou tvorbu jídelníčků a současně zvyšuje cit pro tuto činnost. Vyhýbat se jí znamená polovičatou práci při studiu. Klíčovou informací je ale to, že se jedná o hru. Učíme se hrou, což je fakticky druhá nejlepší možnost, jak se cokoli naučit (tou první je praxe samotná).

Součástí snahy o zjednodušení studia je možnost využívat on-line Poradnu. Tady jsem jako lektor kurzu plně k dispozici každému studentovi, kde odpovídám na každý dotaz, který je k jednotlivým lekcím poslán. Všechny dotazy i jejich odpovědi se archivují, studenti tak mají přístup k celé historii Poradny. Informační rozsah kurzu včetně možností vnímat různé úhly pohledu na dílčí problematiky ve výživě se tak neustále rozšiřují.

Každý studijní den mají účastníci kurzu možnost procvičit si svoje znalosti na cvičných testech. Tyto stojí 2-3 minuty času, takže mluvit o náročnosti je tady bezpředmětné.
Souhrnně vzato je půlroční kurz „Poradce pro výživu“ náročný především na změny. Jeho absolventi totiž shodně potvrzují, že obsah kurzu společně se studijním systémem, který používáme, a samotnou délkou kurzu, výrazně ovlivní kvalitu jejich života v podobě průběžných změn, které v rámci studia do svého života zařazují.
Náročnost studia ostatních našich kurzů je ve srovnání s Poradcem pro výživu na úplně jiné úrovni.

Klíčové jsou jednoměsíční kurzy – Vegetariánství a veganství v praxi, Tajemství biologického věku, Cesta za vysněnou postavou, Makrobiotika v české kuchyni, Průvodce výživou při diabetu, Strava a imunitní systém, Low carb diety a Vše o hubnutí, které mají podobnou strukturu i rozsah - některé jsou každodenní, u jiných se studuje 4-5 dní v týdnu.
Filozofie těchto kurzů je vždy postavena na holistickém vnímání reality.
Protože jsou tyto kurzy v on-line formě, je u každého k dispozici on-line poradna, kde jsem jako lektor plně k dispozici. Náročnost na čas je tady různá, při sebevětší snaze ale nedosáhne charakteru Poradce pro výživu.
Jednodenní kurzy – Jak se zbavit závislosti na sladkém, Co nevíte o mléce a Řeč těla, jak ji neznáte – jsou sestříhané audio nebo videozáznamy celodenních školení, které jsme v minulosti pořádali a nejsme schopni z organizačních důvodů realizovat opakovaně. Bráno do důsledku nejedná se o kurz v technickém slova smyslu. Je o ně ale velký zájem ze strany veřejnosti už jenom proto, že jsou časově nenáročné a současně koncentrovaným zdrojem informací.

Náročnost studia je v našich kurzech v oblasti časové investice i vnímání odbornosti silně individuální. I tak platí, že vše je otázkou stavu naší mysli. Faktem je, že studovat se rozhodnou vždy lidi, kteří chtějí. To znamená, že je studium baví. S takovým postojem je vyjádření úrovně náročnosti skutečně relativní.
Mgr. Martin Jelínek
Markéta Matyášová
Ve světě výživy se jako laik samouk pohybuji přes 6 let, kdy jsem se rozhodla doma s dětmi na mateřské konečně hnout někam se svým životním stylem a to tak, abych se naučila zdravěji jíst a zhubla. Samostudiem knih o výživě, článků na internetu a různých odborných publikací, jsem se zaměřila na vysokosacharidové stravování s komplexní změnou stravovacích návyků, se změřením na příjem potravy s nižším GI. Sama jsem zhubla 35 kg a dokázala jsem si, že to opravdu jde a organismus začně krásně fungovat. Také jsem dokázala sama na sobě, že vlivem všech životních událostí a největším podílem "psychiky a stresové náročnosti životního stylu" lze všechnu snahu o zdravější stravování "zničit". Rozhodla jsem se tedy po zdravotních problémech pohlédnout na celou problematiku opravdu komplexně. Rozhodla jsem se pojmout své studium vyhledáním odborného kurzu. Případně se v budoucnu stát "nejen" výživovou poradkyní, ale takovým "koučem", který bude lidem ukazovat možnosti změny stravování s komplexním pohledem na celou problematiku v duchu naprosté individuálnosti klienta, neboť ta je na prvním místě, v souvislosti se zaměřením i na další stránky pohledu jako je vliv naší stravy na naše zdraví a na náš emocionální život. Kurz pana Martina Jelínka „Poradce pro výživu a suplementaci on-line" mě oslovil a to hlavně z důvodu komplexního pohledu na celou problematiku stravování a změny stravovacích návyků. Kurz je zcela jedinečný a to hned ze dvou důvodů. Prvním je možnost studia on-line, což jsem jako maminka malých dětí vysoce ocenila, druhým důvodem je, jak jsem již zmiňovala celostní pohled na výživu a zdraví. Kurz Martina Jelínka vřele doporučuji všem kdo se snaží najít potřebné odpovědi v rámci zdravějšího stravování, při změně stravovacích návyků a propojení stravování se zdravím v souvislosti s komplexním pohledem na zdraví i naši stravu, ve spojení člověka jako individuality, ve spojení emoční roviny a neméně i stresových faktorů, které nás denně obklopují. Kurz je všem dostupný, je srozumitelný i naprostému laikovi a jistě obohatí i ty, kteří se již výživou zabývají a potřebují si rozšířit své obzory a pohled na výživu ve spojení se všemi možnými výživovými směry a moderními postupy při stravování. Všem pomůže najít potřebnou mez mezi všemi výživovými směry a střílivý pohled na stravování v souvislosti se zdravím. Kurz doporučuji opravdu celé veřenosti a věřím, že každého absolventa nemůže nechat tento kurz "chladným" vůči sobě, svému zraví a zaměření se na změnu stravovacích návyků s celkovou snahou odstranění stresových faktorů ze svého života. Kurz Vás nadopuje potřebnými informace pro zdárný začátek vaší nové cesty životem. Věřím že studium s osobní přítomností musí být ještě mnohem intenzivnější zážitek. Děkuji za tolik prospěšných informací, týkajících se opravdu celistvého a střízlivého pohledu na stravování a zdraví nás všech, kteří se snaží pracovat sami se sebou, nebo pomáhat druhým v objevení jejich nové a smysluplné cesty. Kurz mě velice ohohatil o potřebné informace, které si praxí sama na sobě a svých blízkých dávám do souvislostí a baví mě sledovat jak tělo raguje a veškerou investici do sebe nám mnohonásobně vrátí. Přeji všem, aby našli kurz od Martina Jelínka týkající se zaměření, které je jim blízké a cestu ke svému novému já.
Jana Chovančík Lechanová
Poradce pro výživu a suplementaci hodnotím jako jednu z nejlepších investic do sebe a do své praxe. Kurz je nejen obsahově mimořádně kvalitně zpracován, ale také prakticky využitelný – získané poznatky lze okamžitě přenášet do reálného života i práce s klienty. Velkým benefitem je aplikace ZOF, která slouží jako skvělý nástroj pro uplatnění teorie do praxe, čímž se celý proces stává jednodušší, efektivnější a přehledný. Mimořádnou pochvalu si zaslouží pan Mgr. Jelínek, který stojí za celým konceptem. Jeho odbornost, systematický přístup a schopnost předávat komplexní informace srozumitelně a poutavě dělají z tohoto kurzu výjimečnou zkušenost. Je vidět, že za projektem je obrovské množství práce, promyšlenosti a zejména upřímná snaha posouvat lidi vpřed. Kurz doporučuji každému, kdo se zajímá o zdravý životní styl, chce pracovat profesionálně s výživou, nebo si jen rozšířit obzory v oblasti, která je pro náš život tak podstatná.
Monika Jeglová
Tento kurz byl pro mě na začátku dost náročný - opět se dostat do stavu přijímat více informací, znovu se naučit učit a jelikož jsem úplný laik, tak to pro mě často nebylo jednoduché. U některých jídelníčků jsem skutečně ztrácela nervy a notebook chtěla doslova vyhodit z okna :), ale postupem času jsem byla jako "závislá". Hltala jsem každé slovo, těšila jsem se na to, že si uvařím kafíčko a sednu k výukovým textům. Postupně se i sestavování jídelníčků stávalo jednodušším. Kurz se mnou strávil posledního půl roku (dokonce na dovolených, pláži, cestách) a fakt je, že mi bude chybět. Je neskutečné, jak byo studium pojaté - kompletně ze všech směrů a pohledů! Líbilo se mi, že nekladete úplný důraz na to "drtit" všechny definice nazpaměť (zvlášť v současné době, kdy si člověk může najít vše postupně na netu - samozřejmě ne takhle komplexně, nechci to vůbec srovnávat), ale důraz byl kladen na to osvojit si učivo hlavně v praxi. Důležité pro mě bylo také uvědomit si a najít svoji vlastní cestu tím, že jste nám neurčil jen jedem směr, ale dal různé pohledy. Takže za mě velké DÍKY!