Bechtěrevova choroba

Bechtěrevova choroba (ankylozující spondylitida) je chronický zánět chrupavčitých tkání. Nejčastěji postihuje páteřní obratle a oční duhovku, zasahuje ale i klouby případně plíce (plicní fibróza). Příčina vzniku nemoci není zcela objasněna. Víme, že se jedná o autoimunitní onemocnění, tedy stav, kdy imunitní systém napadá sám sebe. To je impulsem pro vznik zánětu, který se postupně rozšiřuje a prohlubuje.
Onemocnění se objevuje nejvíce mezi 15. a 30. rokem věku, mnohem častěji u mužů, a začíná bolestmi v křížové oblasti, které mohou vystřelovat do dolních končetin. Později způsobují neustále narůstající zánětlivé změny kalcifikaci úponů, šlach, vazů a meziobratlových kloubů, tyto vedou k bolestivým omezením v pohybu. V pokročilém stádiu dochází ke strnutí a deformaci páteře. Výsledkem bývají těžké a bolestivé pohybové potíže a omezení dýchací mechaniky.

Bechtěrevova choroba není při dnešních léčebných možnostech zcela vyléčitelná. Léčba vyžaduje dlouhodobý odborný přístup, západní medicína se zaměřuje především na podávání léků s cílem potlačit zánět pomocí nesteroidních antirevmatik, kortikoidů, imunosupresiv či biologické léčby.
Naprosto zásadní dopad má pravidelné cvičení a rehabilitace, které zabraňují srůstům kloubů a udržují pohyblivost. Díky vhodné rehabilitaci je možné zpomalit rozvoj nemoci i její další průběh.
Důležité je také vhodně přizpůsobit dlouhodobě zaujímané polohy, tedy polohu při práci a spaní.

Kvalita stravy má vliv na průběh této choroby, je potřeba sledovat několik málo důležitých parametrů:

1. Udržovat acidobazickou rovnováhu v její „zóně optimálního fungování“.
Toto znamená především zajistit adekvátní příjem bílkovin, rozumný poměr mezi klíčovými minerály (vápník, hořčík, draslík, sodík, fosfor, chlor, jód…) či dostatek vlákniny, a současně se vyhýbat typicky kyselinotvorným potravinám a způsobům jejich úpravy.

2. Snažit se podporovat diverzitu střevního biomu.
Moderní výzkumy potvrzují, že úroveň fungování (nejen) imunitního systému se odvíjí od toho, jakým spektrem mikroorganismů máme osídlen střevní trakt (primárně tlusté střevo). Toto v jídelníčku obnáší především zajištění dostatku zdrojů (rozpustné i nerozpustné) vlákniny a pravidelné používání zástupců fermentovaných potravin.

Sestavit takový jídelníček není náročné, studenti našich kurzů při plnění těchto úkolů využívají potenciál výukové hry ZOF, kde hodnotí obsah a poměry živin klíčových pro toto onemocnění. Nejvíce pozornosti zaměřují na správný poměr vápníku a hořčíku, jelikož tyto prvky zásadním způsobem rozhodují o kalcifikaci tkání v těle. Cílem ale není jen nastavit „ideální“ množství těchto minerálů, nýbrž i zajistit jejich výhodnou biologickou dostupnost ze stravy. V tomto směru má (především u rostlinné stravy) největší vliv obsah antinutričních látek, jejichž množství ve hře také sledujeme.

Vyberte si z našich kurzů

Co říkají o studiu naši absolventi

Miluše Heryšerová

Jelikož jsem vystudovaný chemický technolog a zároveň se profesně věnuji notifikaci doplňků stravy, pak studování a posuzování jednotlivých složek v potravinách či doplňcích stravy je mi zábavou tak i denním chlebem. I když vím, proč jsou určité látky do jídla přidávány a jaké vlastnosti mu dávají, tak můj hlavní cíl byl se těmto složkám v jídle vyhýbat. Chtěla jsem však svou znalost rozšířit a pochopit, jak lidské tělo hospodaří s jednotlivými makro i mikro složkami a jaký to má na naše tělo dopad. Dlouho jsem tedy hledala rozšiřující vzdělání, které by mi pomohlo pochopit vztah mezi tím co jíme a lidským zdravím. Zároveň jsem chtěla být schopna sestavit vyrovnaný jídelníček pro lidi s individuálními požadavky. Jsem velmi ráda, že jsem se rozhodla absolvovat distanční kurz Poradce pro výživu a suplementaci, který mi přiblížil, jak jídlo vnímat z pohledu východní i západní kultury, a hlavně mi pomohl pochopit jak a proč obohatit svůj jídelníček o určité potraviny ve vztahu k lidským nemocem či potravinovým intolerancím. Chtěla bych moc poděkovat p. Jelínkovi, že vytvořil kurz, který naprosto splnil má očekávání, celou organizaci, náplň kurzu, přehlednost jednotlivých témat a moderního pojetí celého kurzu. Zároveň oceňuji možnost vyzkoušet si připravit jídelníčky v praxi pomocí ZOF hry. Určitě se chci i nadále vzdělávat v dalších tématech a pokračovat i v dalších kurzech vedených p. Jelínkem.

Věra Michlíková

S kurzem jsem byla velice spokojená, i když preferuji konzultace "naživo", přesto jsem si zvykla na on line formu. Velice se mi líbí ,že se nepreferujete pouze vegeteriánství,vitariánství apod.,ale myslíte na lidi ,kteří se chtějí zdravě stravovat "normálně". Nejsem příznivcem extremu a proto mi velice imponoval Váš přístup. S přídavkem kapky humoru bylo studium velice příjemné. Chci ve studiu pokračovat,velice mě láká Vikendový půst nebo Vysněná postava, ale momentálně mi to nedovoluje čas... snad v příštím roce. Chci Vám moc poděkovat za přínosných šest měsíců a těším se na další.

Monika Patrmanová

Kurzy pana Jelínka se mi moc líbí. Musím říct, že jsem studium Poradce pro výživu začala jako úplný laik. Živila jsem se už pár let zeštíhlujícími "práškovými" koktejly, protože jsem neuměla ani vařit, ani jsem nevěděla, co mám jíst. Za pár měsíců v kurzu jsem dostala takový přehled, že si za prvé denně vařím všechna jídla a za druhé jsem zhubla na požadovanou váhu, kterou si navíc umím udržet. Mám výborný pocit, že je moje strava zdravá a vyvážená. V žádném případě se nijak neomezuji v paletě jídel a chutí, naučila jsem se však jak velké porce jsou pro mě dostačující, co jíst, abych zůstala déle nasycená, jak zahánět chuť na sladké, jak odkyselit své tělo a udržovat ho v acidobazické rovnováze, co jíst před a po cvičení a mnoho dalších "kouzel". Již několik let pracuji v Austrálii jako zdravotní sestra a kurzy p. Jelínka mě tak nadchly, že jsem se rozhodla otevřít svoji výživovou poradnu a předávat tyto cenné informace dále mým klientům. Děkuji mockrát pane Jelínku a těším se na absolvování dalších Vašich kurzů.

Další ohlasy absolventů

Vyberte si z našich kurzů

Zpět do sekce Vše o studiu