Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Střevní mikrobiota

Střevní mikrobiota

Střevní mikrobiota

Střevní mikrobiota je specifický systém v lidském těle, který rozhoduje o kvalitě fungování celého organismu. Osídlování tlustého střeva mikroorganismy začíná až po narození, kdy první mikroorganismy dítě získává z vaginální a fekální flóry matky. Jedná se o anaerobní bakterie Enterobacter, Streptococcus a Staphylococcus, které metabolizují kyslík - po jeho spotřebování se (v průběhu prvního týdne života) vytvářejí podmínky pro růst anaerobních bakterií (Bacteroides), v následujících týdnech se vytváří prostředí s převahou (až 90 %) laktobacilů a bifidobakterií, které tvoří základ celé diverzity střevního biomu do dospělého života. Jedná se o přirozený proces vývoje, pro jehož realizaci je třeba splnit dvě základní podmínky:

  • Přirozený porod.
    Je zdrojem vaginální a fekální mikrobioty.
     
  • Kojení.
    Mateřské mléko je zdroj živin i pro tyto mikroorganismy. Zajímavé je, že u dětí kojených mateřským mlékem převažují ve střevech bakterie Bifidobacterium, pro děti s umělou výživou je typická složitější mikrobiota (Clostridia, Bacteroides, Bifidobacterie, Streptococci).

Děti rozené císařským řezem mají mikrobiotu ovlivněnou více okolním prostředím, anaerobními mikroorganismy jsou navíc osídlovány mnohem později (až o několik měsíců). Za zmínku ještě stojí fakt, že s rostoucím věkem se počet bakterií Bifidobacterium snižuje, až mizí (jsou nahrazovány koloniemi Lactobacillus, Enterococcus, Enterobacterium a Clostridium). Bylo zjištěno, že tato změna může vést k oslabení organismu, zvýšení patogenitytoxické zátěže, ke vzniku nádorů a k poruchám jaterních funkcí.

Po přechodu z kojení na pevnou stravu dochází ve střevech k výraznému nárůstu druhové pestrosti mikroorganismů, na konci druhého roku se složení stabilizuje a podobá se mikrobiotě dospělého člověka.

Druhové spektrum ve střevech se liší u každého jedince. Na jednom prostoru žijí a spolupracují organismy, které považujeme za zdraví prospěšné, i takové, které jsou (ve větším množství) potenciálně patogenní. Zajímavé je, že celkový počet těchto mikroorganismů přibližně odpovídá počtu buněk v lidském těle. Nejde ale jen o celkové množství, pro stabilitu celého systému je důležitá především druhová pestrost. Ukazuje se, že u jedinců konzumujících moderní stravu ve smyslu technologicky zpracovaných potravin s nedostatkem vlákniny se diverzita pohybuje v rozmezí 400 - 500 druhů, u lidí s převahou přirozených potravin může být i více než dvojnásobná. Tato pestrost naprosto zásadním způsobem rozhoduje o tom, jak se společenstvo bude chovat a tím ovlivňovat celý organismus.

Tyto střevní mikroorganismy plní celou řadu funkcí:
- Produkují některé vitamíny (B12, K),
- Fermentují nestrávené složky stravy (např. vlákninu),
- Mechanickými pohyby podporují střevní peristaltiku (pohyb tráveniny ve střevě),
- Ovlivňují vstřebávání vody (mají tak vliv na zahušťování stolice),
- Mají přímý vliv na formování imunitního systému,
- Kontrolují činnost patogenních mikroorganismů (zabraňují jejich přemnožení a rozvoji zánětů),
- Mají vliv na produkci hormonů a neurotransmiterů - toto ovlivňuje nejen náladu, ale je prokázaný i vztah ke stravování.

Vliv stravy na střevní mikrobiotu

Všechny mikroorganismy v trávicím traktu potřebují jíst. Bez externího přísunu živin mají tendence se pustit do sebe (= požírají se navzájem, nejvíce se to děje u hladovek a půstů) a vymírat. Je třeba tedy správně nakrmit nejen sebe sama, ale i tyto - pro kvalitu života nezbytné - mikroorganismy. Každá skupina mikroorganismů ve střevech má schopnost fermentovat jiné makrosložky ve stravě - některé jsou zaměřeny na jednotlivé druhy sacharidů (jednoduché, oligo- nebo polysacharidy), jiné na různé druhy vlákninytuky nebo bílkoviny.

Některé skupiny mají pro lidské zdraví významnější vliv, než jiné, jsou označovány jako „probiotické organismy“ (bakterie, převážně mléčného kvašení) neboli probiotika. Působí především jako mikrobiální bariéra proti patogenům produkováním látek (volných mastných kyselin s krátkým řetězcem, dekonjugovaných žlučových kyselin, lysolecitinu a mnoha dalších), které mají bakteriostatické a bakteriocidní účinky. Probiotické kultury se živí látkami, která souhrnně označujeme jako prebiotika. Jedná se o druhy sacharidů, které odolávají účinkům enzymového trávení a vstřebávání v horní části trávicího traktu, a do tlustého střeva se dostávají v prakticky nedotčeném stavu. Řadíme sem:
- Nestravitelné oligosacharidy - fruktooligosacharidy, galaktooligosacharidy, inulin, lactulosa.
- Polysacharidy - rezistentní škrob, pektiny, rozpustná hemicelulosa, rozpustná vláknina, guarová a konjaková guma.

Stravu je tedy potřeba přizpůsobit nejen potřebám vlastního metabolismu, ale i této mase mikroorganismů. V kurzech se proto učíme vytvářet na výukové hře ZOF takové jídelníčky, které splňují požadavky obou „entit“ - buněk fyzického těla i zástupců jednotlivých skupin střevní mikrobioty. Jejich symbióza je nesmírně důležitá, protože je-li diverzita mikrobioty v rovnováze, má schopnost pozitivně ovlivňovat celou řadu tělesných a následně i emočních pochodů. Jednotlivé druhy bakterií mají například schopnost ovlivňovat produkci některých endorfinů v mozku a řídit tak chuťové vjemy. Na základě toho se mění preference každého člověka ke konzumaci potravin – někomu více vyhovuje vyšší podíl sacharidů, jinému naopak bílkovin nebo tuků. Toto je potřeba zohledňovat u volby jednotlivých způsobů stravování, což skvěle podporuje koncepci celostního přístupu ke stravování, které je základem filozofie naší výuky.
Diverzita střevního biomu tak z nemalé části rozhoduje o tom, jaká konkrétní dieta bude danému člověku vyhovovat. Zájemci o studium u nás se naučí nejen upravovat poměry makroživin ve stravě, ale i pracovat s výběrem potravin vhodných pro jednotlivé skupiny mikroorganismů – zakysané mléčné výrobky, kvašená zelenina, kváskové pečivo, fermentované luštěniny či nápoje a mnohé další.

Co říkají o studiu naši absolventi

Ing. Karolina Kallmünzerová

Velmi mi vyhovuje permanentnost kurzů, možnost vybrat si specifický dle aktuální potřeby. Pokud jste zvídavý student, čeká vás ve finále ona kýžená komplexnost. A o to jde především.

Světlana Darvašová

O zdravou výživu se zajímám nejen z profesního hlediska, ale i z osobního. On-line kurz Poradce pro výživu a suplementaci mi naprosto vyhovoval, už proto, že jsem nemusela nikam chodit. Webináře mě také nadchly, v podstatě všechny měly souvislost s kurzem a dobře se u nich žehlí :-) Mohu jen doporučit, bylo to fajn :-)

Karolína Hamplová

Jako manažerka v nadnárodní společnosti jsem neměla čas dělat věci nad rámec své práce, které mě zajímají a když jsem se dostala špatným životním stylem na skoro 90 kg, jsem se rozhodla, že zhubnu..ANO, zhubla jsem, ale velmi špatnou cestou. Poté přišla doba, kdy jsem začala toužit po rodině a po sedmi umělých oplodnění se mi narodil syn. V tu chvíli jsem si začala vážit svého těla a uvědomila jsem si, že je potřeba se o sebe starat. Zároveň jsem si vědoma toho, že svým dětem jsme zrcadlem a tak jsem začala hledat cestu, abych POCHOPILA. A jak tomu v životě bývá, ve chvíli, kdy jsem se skutečně rozhodla, že CHCI VĚDĚT, jsem se seznámila s absolventkou kurzu pana Martina Jelínka „Poradce pro výživu a suplementaci", která byla neskutečně nadšená, namotivovaná a plná vědomostí. ( dnes jsou z nás skvělé přítelkyně) Ihned jsem začala pátrat po referencích a nenašla jsem snad jedinou špatnou zmínku či informaci. A jako matka na mateřské jsem nesmírně ocenila způsob ,,dálkového,, studia.... Bylo rozhodnuto a okamžitě jsem se do studia pustila. Půl rok utekl ani nevím jak :-) Nesmírně oceňuji přístup pana Jelínka, otevřený pohled na celou problematiku stravování a komplexní pohled, který si troufám říct, že jinde nezískáte. Zároveň prostředí ve kterém studiu probíhá je zcela sofistikované a profesionálně zpracované. Pokud váháte, rozhodně jděte do toho. Díky studiu jsem si uvědomila jak kvalitní může náš život být, když se o sebe budeme správně starat. Dnes již chápu pojem ,,jste to, co jíte,, Opravdu jste! a žijeme jen jednou, tak ať to stojí za to. Jako poznámku pro ty, co ještě pořád váhají zmiňuji svůj příběh... kdo ví, jakou roli v něm hrálo právě toto studium. Na mateřské dovolené jsem vystudovala „Poradce pro výživu a suplementaci" , když jsem kurz úspěšně ukončila, tak jsem mmj. zjistila, že jsem si časově dokázala skvěle uspořádat svůj den s dítětem i prací a navázala jsem na kurz ,, Instruktor fitness,, a začala působit jako instruktorka. A jelikož mám ráda věci dělat pořádně a komplexně, do třetice jsem začala studovat a mám radost z certifikátu ,,sportovní a relaxační masáž,,. Nyní cítím, že mohu být svým klientům k dispozici v širokém záběru a opět se vracím ke stravě a dalším kurzům, které pan Jelínek nabízí.