Kurzy ATAC

Poradna

Vybrané dotazy z on-line poradny, která je nedílnou součástí námi pořádaných kurzů.

Káva

Káva je celosbětově oblíbený nápoj, který je známý svými povzbuzujícími účinky. Obsahuje kofein, který stimuluje nervový systém a může pomoci zlepšit fyzický výkon, zvýšit bdělost a zlepšit náladu. Káva je také zdrojem řady látek, které podporují imunitní systém, případně vykazují antioxidační vlastnosti. Vysoká konzumace kávy z důvodu obsahu kofeinu může vést k nespavosti, nervozitě a zvýšenému srdečnímu tepu u některých lidí.

Dobrý den.
Kolegyně po vypití turecké kávy pravidelně jí i zbylý lógr. Dále jsem se také setkala s konzumací celých kávových zrnek jako součást španělského drinku. Není to příliš velký šok pro organismus (např. kvůli vysoké koncentraci kofeinu nebo i z jiných důvodů)? Případně může mít konzumace lógru nějaký pozitivní účinek? Já ho totiž používám spíše na hnojení kytek :D.
Děkuji za odpověď.

Kávová sedlina je odpad, a jako s takovým by s ní mělo být i zacházeno. Její konzumaci považujte za zdravotně rizikovou, v pravidelných dávkách či vyšším množství může z důvodu vyšší koncentrace některých látek podráždit sliznici trávicího traktu. Odborná literatura uvádí i schopnost zvýšit hladinu celkového i LDL cholesterolu, za toto nesou odpovědnost látky cafestol a kahweol.

Dobrý den, pane Jelínku,
může žena v těhotenství pít zelený čaj nebo je to stejné jako s kávou z důvodu obsahu teinu?
Někde jsem četla, že lze stravou matky před otěhotněním ovlivnit pohlaví budoucího dítěte, jak se na to díváte vy?
Hezký den a děkuji.

Během těhotenství je vždy vhodné omezit příjem kofeinu, to platí obecně. Zelený čaj je zdrojem této látky, takže doporučení směřují ke kontrole množství i této tekutiny. Ve srovnání s čajem černým ale zelený obsahuje kofeinu méně, navíc jsou benefitem antioxidační látky, takže není nutné zelený čaj vyřazovat ze seznamu potravin.
Co se týče ovlivnění pohlaví dítěte stravou matky před otěhotněním, neexistuje žádný vědecký důkaz, který by to potvrdil. Pohlaví dítěte je určeno geneticky a je náhodné. Existuje ale řada výzkumů, které poukazují na vztahy a souvislosti s vlivy vnějšího prostředí včetně kvality stravování (obsah energie, zastoupení živin...), tyto ale nejsou průkazné.

Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat zda do pitného režimu počítat tekutiny typu - káva, černý čaj, vývary. Jsou různé názory, tak bych ráda znala Váš pohled. Já osobně bych to tam zařazovala i přesto, že káva a čaj mají mírné močopudné účinky. Znám lidi, kteří vodu téměř nepijí, jen kávu a čaj.
Děkuji.

Do pitného režimu se standardně zahrnují tekutiny, které plní účel hydratace organismu. Tato definice ale není úplně jednoznačná, protože např. káva nebo čaj obsahují látky s močopudným účinkem, což neodpovídá představám o plnohodnotné hydrataci. Potíž u těchto tekutin je ale v tom, že močopudně nepůsobí úplně na každého, jejich diuretický účinek je silně individuální. V takové situaci se samozřejmě obtížně paušalizuje, ale většinou se tyto nápoje do pitného režimu řadí (podobný problém je i s tekutinami obsahující alkohol).
Vývary jsou také většinou považovány za součást pitného režimu, jsou ale zatíženy faktorem osmolality - pokud je jejich "hustota" (= obsah živin) příliš vysoká, jsou kategorizovány jako potravina, ne tekutina určená k hydrataci.

Dobrý den,
je vhodné užívat guaranu během PMS/před menstruací, pokud sportuji a potřebuji energii a sílu v období tréninku? Nebo spíše nechat hormony přirozeně fungovat a ,,smířit'' se s menší energií?
A ještě jeden dotaz, jaký má vliv na fungování kombinací s kávou? Jestli nevyvolá nepříjemné chvění, pocení až stavy úzkosti, pokud člověk užívá 1-2 středně silné kávy denně?
Děkuji předem za odpověď, hezký den :)

Guarana disponuje menšími vedlejšími účinky než káva, z tohoto pohledu se může jevit jako výhodnější. Pořád je ale zdrojem kofeinu, kterému je lepší se v průběhu PMS vyhýbat. Jako alternativu vyzkoušejte adaptogeny, mají podstatně příznivější vliv na průběh PMS.
Kombinací guarany s kávou sice stimulujete nervovou soustavu a srdečně-cévní systém k vyšší aktivitě, roste ale riziko synergismu u vedlejších účinků. I přesto, že záleží na metabolické individualitě jedince, tzn. ve vztahu ke kofeinu na schopnosti tuto látku efektivně odbourávat, zkuste se této kombinaci vyhýbat, zbytečně tím stresujete celý organismus.
Otestujte vliv adaptogenů s ginkgo, je to výhodnější cesta.

Zdravím.
To, že káva obecně neprospívá našemu zdraví víme, já bych se ráda zeptala na Váš názor na kofein obsažený v kávě jakožto spalovače tuku (spousta lidí má zafixováno,že nejlepším spalovačem tuku je pořádný turek ráno a nalačno :-) ).
Předem děkuji za odpověď.

Kofein jako přímý spalovač tuků v podstatě nefunguje, jeho vliv je nepřímý - podporuje aktivitu autonomní nervové soustavy, skrze kterou dochází ke zrychlování metabolických dějů. Pokud je součástí redukce hmotnosti i pohybová aktivita, zvyšuje se pravděpodobnost, že celý proces bude probíhat trochu rychleji. V tomto směru ale nečekejte žádné zázraky, navíc počítejte s rizikem, že kofein nebude fungovat úplně u každé individuality. U doplňků stravy (spalovače) mj. kalkulujte i s obsaženými dávkami kofeinu, které jsou v jedné dávce často mnohanásobně vyšší, než v kávě, budete tak konfrontováni s dopady předávkování.
Konzumace kávy ráno nalačno není úplně šťastné rozhodnutí - látky vznikající při přepálení mohoou dráždit sliznici trávicího traktu, kofein se navíc rychle vstřebává a zvyšuje stresové projevy organismu.

Na dotazy odpovídá

Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzů

Více o Martinu Jelínkovi