Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Tetanie

Tetanie

Tetanie

Tetanie je problém, který trápí obrovskou spoustu lidí, aniž by většina z nich vůbec věděla, že se jedná právě o tetanii. Její projevy umí nejen znepříjemnit kvalitu života, ale v některých situacích i vážně ohrozit zdraví. Přitom prevence i řešení tohoto problému jsou velmi jednoduché.

Ve skutečnosti se jedná o syndrom, pro který je typická výrazně snížená hladina hořčíku v těle. Projevuje se proto zvýšenou dráždivostí nervosvalového ústrojí, což má za následek především sklony ke křečím (označuje se jako forma latentní), nebo různými křečovými stavy (forma manifestní). Rozšířenější je forma latentní, která o sobě dává vedle svalových křečí vědět především svěděním, mravenčením nebo pálením na prstech, dlaních, chodidlech i jazyku, samovolnými záškuby svalů, podrážděností, bolestí hlavy, závratěmi nebo poruchami soustředění.

Častěji bývají postiženy ženy než muži, většinou se jedná o jedince mezi dvacátým až třicátým rokem života. Velké trápení s tetanií zažívají sportovci, kterým i latentní forma tetanie dokáže znepříjemnit snahu o adekvátní sportovní výkon.

Existuje celá řada faktorů, které tuto situaci vyvolávají:
Nejčastěji uváděné příčiny jsou nízká hladina volného krevního vápníku, která je vyvolána např. nedostatkem hořčíku, vitamínu D nebo špatnou funkcí příštítných tělísek. Dále je to užívání některých léků, které vede k ovlivnění metabolismu hořčíku, nejčastěji se jedná o diuretika, kortikoidy, laxativa (projímadla).

Vliv stravy na tetanii

Řešením situace ve vztahu k úpravě stravování není zvýšený příjem hořčíku, jak se běžně prezentuje a praktikuje (nejčastěji formou suplementace). Klíčové je především zaměřit se na zajištění správného poměru vápníku a hořčíku. Oba prvky rozhodují o kvalitě nervosvalové koordinace, záleží proto na jejich vzájemném poměru ve stravě, který se promítne do úrovně metabolizace každého z nich. Pokud je tedy v jídelníčku příliš mnoho vápníku (vůči hořčíku), bude se zvyšovat úroveň napětí, v případě opačného poměru se organismus bude ubírat směrem k většímu uvolnění.

Sestavit jídelníček s adekvátním poměrem obou prvků není nijak složité (obzvlášť v situacích, kdy se užívají doplňky stravy). Jediným problémem, na který v praxi narážíme, je potřeba zjištění "přesného" obsahu minerálů v potravinách. Studenti se v našich kurzech učí na výukové aplikaci ZOF sestavovat i jídelníčky s různými poměry minerálů včetně vápníku a hořčíku. Klíčem k úspěšnému sestavení není jen preference výběru potravin s bohatým zastoupením těchto prvků, ale především správné rozložení obsahu i poměru minerálů v průběhu celého dne. Například poslední jídlo před spaním by vždy mělo obsahovat vyšší podíl hořčíku vůči vápníku, protože magnesium snižuje napětí a tělo se tak lépe připraví ke spánku.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Co říkají o studiu naši absolventi

Zuzana Bazalová

Myšlenkové mapy a zdůrazněná hlavní témata jsou fakt skvělá - kdyby nás na studiích navedli na správnou formu učení, vyvarovala bych se spousty zbytečných chyb a neúspěchů. V průměru mi jedna mapa trvá déle než bych chtěla, ale zrychluji a zlepšuji se. Neocenitelné je pro mě hlavně schopnost zapamatování tématu.

Zdeňka Čubrová

Rekvalifikační kurz "Poradce pro výživu" jsem si zvolila po důkladném prostudování všech nabídek na trhu. Líbil se mi hlavně celostní přístup, léta se zajímám o přírodní medicínu a je mi blízký holistický pohled na člověka a jeho zdraví. Tomu odpovídala i náplň kurzu - všichni tři lektoři nám předali poznatky a informace z různých hledisek, nejen ty obvykle uváděné, propojení nejrůznějších aspektů do souvislostí a zároveň nadhled, aby se z toho člověk nezbláznil : ). Otevřely se mi nové pohledy na celou šíři této oblasti a proto jsem se rozhodla pokračovat ve studiu dál v půlročním kurzu "Poradce pro výživu a suplementaci". Děkuji tedy Mgr. Martinu Jelínkovi, MUDr. Pavlu Dvorskému a Ing. Martinu Škábovi za přínosné přednášky a v neposlední řadě i paní Jitce Pořízkové za skvělý organizační servis.

Ing. Miloš Raisler

Dosud jsem nebyl přiznivcem on-line kurzů, ale kurz ATAC můj názor změnil. Přestože to byl on-line kurz bez osobní docházky, měl jsem velmi často pocit, že pan Mgr. Jelínek snad sedí vedle mě u počítače... Velmi pozitivně mě překvapila pedagogická stránka vedení tohoto kurzu včetně velmi užitečně on-line poradny, která opravdu funguje, stejně jako výuková hra ZOF naplňující to obecně známe "Škola hrou". Přísun informací měl hlavu a patu a postupně rozšiřoval záběr znalostí s tím, že časem se jejich mozaika poskládala a vše do sebe zapadlo. Právě komplexnost pohledu na informace v oboru výživy a na lidskou individualitu jako celostní bytost je to, čeho si na tomto absolvovaném kurzu asi nejvíce cením. Pomohl mi lépe vidět věci v souvislostech včetně faktu, že naše tradičně vžité západní vnímání tohoto oboru není jediné možné, a že mám možnost nahlížet na spolupráci s klientem třeba i pohledem východních filozofií. Současně se mi zde dostalo informací o suplementaci, jejich pozitivech i rizicích, díky čemuž se mi otevřela další oblast, kterou jsem díky předchozí neznalosti považoval za jakýsi zavrženíhodný black box. Za velice důležité a pozitivní považuji rovněž nadstandardně vyšší časový rozsah tohoto kurzu umožňující věnovat se některým tématům podrobněji, zároveň si lze pochopení vybraných témat ověřit v praxi na připravených úkolech. Jsem rád, že jsem absolvoval kurz, který nebyl suchou teorií, ale kurz, který mi dal informace a zásadní know how jak s nimi nakládat v praxi. Za kurz děkuji a osobně ho doporučuji.