Kurzy ATAC

Úvod / Co se u nás studuje / Termický vliv stravy

Termický vliv stravy

Termický vliv stravy

Jedna ze zajímavých vlastností potravin, se kterou už dlouhá tisíciletí pracují některé východní kultury a která se do povědomí moderní vědy dostává velmi pomalu, je jejich termický vliv na organismus. Vychází z faktu, že většina potravin má schopnost vyvolávat po konzumaci pocity tepla nebo chladu v těle. Tato vlastnost stravy ovlivňující chování metabolismu je v pořadí pátým pravidlem Zóny optimálního fungování, na jejichž principech učíme zájemce celostnímu přístupu ke stravování a zdraví.

Při bližším zkoumání této charakteristiky se zjistilo, že za výsledkem stojí spektrum některých faktorů. U většiny rostlin jsou to především různé fytochemické látky, obecně pak složení bílkovin, struktura sacharidů, úroveň stravitelnosti potraviny, při které se uvolňuje energie potřebná pro vyvolání tohoto efektu, v neposlední řadě i energetická charakteristika (jin a jang).

Termický vliv stravy

 

Nadpoloviční většina odborníků zabývající se výživou tuto vlastnost nerespektuje a vůbec ji nebere v potaz. Často ji dokonce odbývají argumentem, že se jedná o nesmysl a neměřitelný parametr. Tak jako ve většině jiných případů mají pravdu pouze zčásti, konkrétně až v druhém tvrzení. Tedy že se bavíme o neměřitelném parametru. To, jakým způsobem bude potravina po její konzumaci vyvolávat pocity tepla nebo chladu, popřípadě zda se bude projevovat termicky neutrálně, záleží na mnoha faktorech a není vyjádřitelné konkrétní veličinou. Jedinou zpětnou vazbou tak zůstává vlastní pocit po konzumaci dané potraviny.

Schopnost potravin ovlivňovat skrze sympatický a parasympatický systém autonomní nervové soustavy pocity tepla a chladu na sobě pocítí v určitém rozsahu úplně každý. Typickým příkladem jsou ochlazující pocity po vypití piva uprostřed zimy (osvěžující v létě), popřípadě horko po snědení chilli papričky. I přesto, že zmiňujeme extrémy, podobnou schopnost, ale v menším rozsahu, má naprostá většina potravin (s výjimkou neutrálních).

S určitou mírou rozptylu tak můžeme definovat potraviny s horkým nebo ohřívajícím účinkem, na opačném pólu pak najdeme osvěžující a ochlazující skupiny. Zbytek připadá na neutrální působení, kdy se potravina po konzumaci termicky v těle neprojevuje.

U tohoto pravidla platí, že termický účinek potravin je silně subjektivní a je ovlivňován širokým spektrem faktorů. Je proto vhodnější se naučit tyto parametry odvozovat, než se učit zpaměti. Na toto dbáme i při výuce - elektronická hra ZOF, na které se studenti našich kurzů učí vytvářet různé stravovací režimy, umí vyhodnocovat termický vliv potravin. Výsledná hodnota je ale vždy orientační a potřeba počítat s tím, že v praxi může být výsledek mírně odlišný.

Co říkají o studiu naši absolventi

Bc. Mária Šimková

Po napsání a vydání dvou kuchařských knih jsem se začala ještě intenzivněji vzdělávat v oblasti výživy a když jsem hledala vhodný kurz výživy, kurz ATAC mě zaujal svými dobrými doporučeními. Oslovil mě jeho délkou a propracovaným obsahem. A to není běžné, hlavně na Slovensku, kde jsou kurzy výživového poradce většinou dost povrchní a krátké. A já jsem hledala něco víc. Kurzy pana Jelínka mi přinesly přesně to, co jsem hledala. Kurz byl systematický a výborně zpracovaný, aby poskytl pevný základ, na kterém mohu dále stavět. Široký záběr studia mi zase poskytl vědomí, že výživa je velmi individuální a ne černobílá. Albert Einstein řekl: „Důležitá věc je nepřestat se ptát.“ A tuto pravdu považuji za důležitou při studiu výživy. Studovat s pokorou a s neustálými otazníky na konci vět, aby se výživa nestala jen teorií, ale právě naopak, živým celkem, ve kterém v první řadě hledíme na individualitu každého člověka. Délku trvání kurzu výživy vnímám jako velké plus k tomu, aby se informace uležely v hlavě, prohloubily dodatečným studiem a mohli jsme je poskládat do sebe jako puzzle. Kromě bohaté teorie vnímám jako velké plus ZOF aplikaci, ve které jsme téměř denně vytvářeli modelové jídelníčky pro široké spektrum klientů s různými požadavky. Tak byl kurz zároveň praktický, což ocení každý student. Státní autorizovaná zkouška byla pro mě výborným ověřením mých znalostí a také prověřením, že ATAC kurz je opravdu kvalitně zpracován a plnohodnotným pro zvládnutí této zkoušky, která ještě na Slovensku není. Také byla pro mě i startovním bodem k dalšímu studiu, které jsem začala. GAPS protokol a práce ve výživě dětí mě natolik fascinovaly, že jsem se dále ponořila do studia tohoto protokolu. Náš střevní mikrobiem je úzce spojen s naší imunitou a s naším zdravím, fyzickým i mentálním, ovlivňuje naše chutě, náladu, hormony.. Stojí za to o něj pečovat. Panu Jelínkovi nesmírně děkuji za jeho lidskost i profesionalitu, za jeho otevřenost i pracovitost, jeho osobní přístup a vzácné rady.

Roman Kořínek

Již nějaký čas se zajímám o výživu ve smyslu obohacení jídelníčku o nutričně hodnotnou stravu. Kurz „Poradce pro výživu a suplementaci“ jsem si vybral díky osobnosti lektora – Mgr. Martina Jelínka, jehož práci sleduji již pátým rokem. Kurz mi pomohl pochopit širší souvislosti, jak mezi obecně známými fakty, tak i mezi stavy (pocity), které zažívá mé tělo v různých fyzických režimech a fázích dne. Studenti kurzu jsou nejen vyučováni a zásobováni zajímavými informacemi, ale jsou i vedeni metodou „více úhlů pohledu“ na jednu problematiku, což považuji za velikou devizu kurzu (lektora) - obohacující a použitelnou ve všech směrech lidského myšlení. Díky kurzu jsem zjistil, že pohled na problematiku výživy může být odborný a jednoduchý zároveň.

Taťána Kovářová

Na kurz jsem se přihlásila na základě doporučení a kladných ohlasů na internetu a rozhodně toho nelituji. Na začátku kurzu jsem měla spoustu informací a ještě více otázek, teď mám informací mnohonásobně více a otázek nepatrně méně :-) Kurz byl perfektní! Komplexní informace, forma výuky a studia mě nadchly, taktéž přístup a entuziasmus lektora Martina Jelínka, kterého považuji za jednoho z našich nejlepších odborníku na výživu. Kurz mohu doporučit každému, kdo se zajímá o zdravý životní styl a chce získat komplexní pohled na problematiku výživy.