Kurzy ATAC

Poradna

Vybrané dotazy z on-line poradny, která je nedílnou součástí námi pořádaných kurzů.

Draslík

Draslík je pro lidské tělo nezbytný minerál, který hraje klíčovou roli v mnoha tělesných funkcích. Je to jeden z hlavních elektrolytů v těle, který pomáhá regulovat rovnováhu tekutin, udržovat normální krevní tlak a podporovat správnou funkci nervového systému.
Jeho hlavním zdrojem ve stravě jsou ovoce, zelenina, celozrnné produkty, maso a mléčné výrobky. Nedostatek draslíku v těle může vést k řadě zdravotních problémů, včetně slabosti svalů, nepravidelného srdečního rytmu a vysokého krevního tlaku.

Dobrý deň,
prosím ako sú na tom z výživového hľadiska všetky lesné hríby (dubáky, kuriatka, bedle, suchohríby,..)? Okrem spomínanej vlákniny a draslíka obsahujú ešte ďalšie mikroživiny či min. látky?

Houby jsou klíčovým zdrojem vlákniny, což je jejich nejdůležitější nutriční vlastnost. Kromě této mají schopnost absorbovat ze svého okolí chemické látky, platí to i pro minerály. Při hodnocení potenciální (ne)v(ý)hodnosti jejich konzumace je třeba brát na zřetel, na jaké půdě byly pěstovány, od toho se odvíjí i celková nutriční charakteristika. Ve vztahu k obsahu minerálních látek hraje roli jejich koncentrace v půdě, takže není možné zastoupení minerálů v houbách paušalizovat, hodnoty se výrazně liší.

Dobrý den pane Jelínku,
nakolik vidíte vhodnost zařazení produktů typu Salka apod., kde je "klasická" sůl smíchána s draselnou? Z pohledu rovnováhy sodno-draselné pumpy mi to nepřijde jako úplně špatné.

Tyto směsi jsou výhodné, protože umožní korigovat přísun sodíku, jehož množství je ve stravě průměrné populace silně nadlimitní. Současně je zdrojem draslíku, u kterého je žádoucí se snažit zajistit příjem alespoň kolem hodnot DDD, což na rozdíl od sodíku je v praxi poměrně náročné. S přebytkem sodíku pak souvisí i nepoměr mezi Na:K se všemi známými následky.

Na dotazy odpovídá

Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzů

Více o Martinu Jelínkovi