Zjistěte, o kolik let si prodloužíte život úpravou svého jídelníčku

📅 21. 4. 2022  Mgr. Martin Jelínek

Téma dlouhověkosti zajímalo lidstvo odnepaměti. Z historie jsou zdokumentovány snahy alchymistů o nalezení elixíru života, v moderní společnosti, jejíž základy stojí na vědění, je to pak neutuchající snaha vědců hledat možností, jak prodloužit život. Výzkumy prokazují, že délka lidského života má své limity. [1]

Zjistěte, o kolik let si prodloužíte život úpravou svého jídelníčku

Roli hraje celá řada faktorů, vedle genetiky jsou to především:

- Prostředí, ve kterém žijeme,

- Míra stresu, kterou podstupujeme,

- Nemoci, které nás trápí, včetně způsobu jejich léčby (např. vedlejší účinky užívaných léků),

- Strava, kterou máme dlouhodobě na talíři.

Na kvalitu jídelníčku upíná pozornost nejen laická, ale i odborná veřejnost v domnění, že tzv. zdravá strava pomůže o nějaký ten rok prodloužit život. Problém, který se řeší dlouhodobě, spočívá v tom, že zatím neexistuje jednotný názor na to, jak by zdravá strava měla vypadat. Každá potravina disponuje celou řadou vlastností a nutričních charakteristik, které nějakým způsobem ovlivňují chování metabolismu a mají tak v nějakém rozsahu vliv na zdraví. Určit optimální množství zástupců jednotlivých skupin potravin na talíři včetně jejich vzájemných kombinací je velmi složité. A definovat toto ve vztahu k individualitě jedince je téměř nemožné.
I přesto se vědcům podařil v tomto směru husarský kousek - vyvinuli model, který se snaží předpovědět, jak výběr stravy ovlivňuje předpokládanou délku života. [2] Podobné pokusy se v minulosti už objevily, model publikovaný norskými vědci je ale výjimečný tím, že je metaanalýzou, tzn. zahrnuje výsledky již dříve publikovaných studií. Pracuje tedy s mnohem větším množstvím dat, díky tomu vykazuje větší věrohodnost, než samostatné studie.

Systém, který vyvinuli, pracuje s odhadem, jak se mění délka života v souvislosti s konzumací ovoce, zeleniny, celých zrn, rafinovaných obilovin, ořechů, luštěnin, ryb, vajec, mléka a mléčné výrobků, červeného masa, zpracovaných masných produktů, ryb, bílého masa, rostlinných tuků a cukrem slazených nápojů.

Výzkumníci zjistili, že mladý dospělý člověk by si mohl prodloužit délku života o více než deset let. Podmínkou je přechod z typicky západního způsobu stravování na tzv. optimalizovanou stravu, kterou definují vyšším příjmem celozrnných produktů, zeleniny, ovoce, ořechů, a omezením konzumace červeného a průmyslově zpracovaného masa. Současně platí, že na prodloužení života má podstatný vliv doba, po kterou se zdravě stravujeme. Čím dříve se změnou začneme, tím větší efekt získáme.

Kalkulačka funguje na jednoduchém principu:

- Nejprve je nutné analyzovat svůj jídelníček s cílem zjistit, jaké průměrné množství jednotlivých potravin na každodenním talíři máme (celozrnných výrobků, ryb, průmyslově zprcovaného masa, vajec, ořechů, luštěnin...).
Jednoduchý systém evidence stravování nabídne například aplikace ZOF.

- Na základě změn, které se rozhodneme ve stravování provést, program v kontextu s věkem a pohlavím spočítá, o kolik si v průměru takovou úpravou můžeme prodloužit život.

Výsledky tohoto výzkumu ukazují jednu zajímavost - největší vliv na délku života má dlouhodobá konzumace většího množství luštěnin, celých zrn a ořechů.

Pokud patříte mezi nadšence do zdravého stravování, spočítat možné prodloužení svého života můžete zde.
 

Zdroje:

[1]  Nature

[2]  PLOS