Úvod / Jak se u nás studuje / Učíme tajné informace?

Díky nebývalému rozmachu zájmu o problematiku správného stravování se neustále objevují nové a nové výživové teorie. Už z principu odlišnosti má každá z nich tendenci hlásat trochu „jiné pravdy“. A nutno přiznat, že se jim to i daří. Čím významnějšími vědeckými argumenty je podpořena, případně je co nejhlasitěji vykřičena do světa, tím více má populace tendenci takovým tvrzením podléhat. V praxi se toto projeví snahou lidí zkoušet nové diety v domnění, že konečně narazili na Svatý Grál, který vyřeší jejich problémy spojené se stravováním.
V souvislosti s tím se nás stále větší počet zájemců o studium ptá, jaké „tajné“ informace v kurzech učíme. Z jakých studií čerpáme, jaké odborníky citujeme, k jakým teoriím se více kloníme. Hledají odpověď na důvod, proč se do našich kurzů hlásí stále větší počet lidí.
Vysvětlení je tady velmi jednoduché:
Neučíme nic tajného nebo nového.
Naší primární snahou je celostní pohled na každou situaci, která souvisí se stravováním a jeho vlivem na metabolismus. Jakýkoli odklon od této tendence znamená, že připouštíme egem řízený pohled, který je vždy v určité situaci zkreslený a neodpovídá objektivní skutečnosti.
A na tom není nic tajného ani převratného. Ano, pro mnohé lidi v naší společnosti řízené západním (levohemisférickým) způsobem uvažování je takový přístup novinkou. Pro některé dokonce obtížně zvládnutelnou překážkou, protože nejsou schopni rozbít dogmata stereotypního uvažování a nahlížet na svět skutečně otevřenýma očima.
Jako autor a lektor těchto kurzů nejsem přesvědčen, že ve vzdělání přinášíme převratné objevy. Jediné, co můžeme na celé naší snaze považovat za převratné, je úžas některých studujících, kteří při snaze naučit se uvažovat „holisticky“ zjistí, jaké nové obzory poznání v oblasti potenciálu racionálního stravování se před nimi otevírají.
Jsou samozřejmě i takoví, kteří nejsou ochotni připustit fakt, že jakékoli poznání vybočující z konvenčně vědeckého pojetí a přístupu může v praxi fungovat. Řečeno jinak - cokoli, co není potvrzeno vědeckým výzkumem, nemůže být pravda. To je samozřejmě z celostního pohledu nejen velmi ošemetné, ale především krátkozraké. Jsou věci, které exaktním výzkumem neprokážeme – řeč je o některých metodách metabolického typování či vybraných charakteristikách potravin, které není možné kvantifikovat. Některé vlastnosti potravin s ohledem na jejich chování v našem těle máme možnost pouze a jenom vypozorovat. V podstatě není nijak náročné se naučit základům celostního uvažování. To, co nejvíce „bolí“, je uvést vše do praxe a získat tak vlastní zkušenost.
Z mého pohledu tedy žádná tajemství. V průběhu studia u nás se budete „prodírat“ různými úhly pohledu na jednotlivé problematiky, kde hlavním úkolem bude uvést je do praxe. Aby byl mozek studujícího tyto rozdílné pohledy na jednu věc schopen pojmout, je potřeba zařídit, aby v hloubi mozkových závitů našly svoje místo. A to je důvod, proč jsme postavili princip studia nejen na tvorbě myšlenkových map, ale i jídelníčků ve výukové hře ZOF, a tolik bazírujeme na dodržování tohoto studijního systému.
Nechceme zájemcům předávat žádná tajemství ve výživě, ale posunout je na úroveň, kde zjistí, jaká strava vyhovuje právě jejich individualitě.
Mgr. Martin Jelínek
Ivana Radová
Na začátku kurzu jsem měla strach, zda daná témata zvládnu. Díky používání myšlenkových map k lepšímu zapamatování učiva jsem kurz prošla bez problémů a opravdu jsem si tuto formu učení užila. Oceňuji, jakým způsobem lektor přistupuje ke studentům a taktéž jsem uvítala možnost následného vzdělávání pod vedením skvělého Mgr. Martina Jelínka.
Milena Suchá
Jako diabetik a člověk trpící potravinovými intolerancemi, který dlouhodobě nenacházel odpovědi v ordinacích lékařů, jsem začala pátrat po uceleném souboru informací na internetu. Kurz Poradce pro výživu a suplementaci byl pro mě jasnou volbou z hlediska referencí absolventů a navíc cenově dostupný. Poskytl mi však ve výsledku mnohem více informací, než jsem očekávala. Velmi pozitivně hodnotím i možnost vyzkoušet si tvorbu jídelníčků v aplikaci ZOF. Online kurz nebyl zdaleka jen o čtení informací, ale byl doplněn o přednášky pana Mgr. Jelínka a o komunikaci s ním. Kdykoliv jsem potřebovala něco dovysvětlit nebo s něčím poradit, pan Jelínek v krátké chvíli a vždy trpělivě reagoval prostřednictvím e-mailu. Oceňuji také, že přestože jde o kurz poradenství v oblasti suplementace, poskytnuté informace žádným způsobem nepropagovaly konkrétní značky doplňků stravy. Užitečný byl pro mě také způsob pravidelného testování získaných znalostí, který mě v pozitivním slova smyslu donutil informace nejenom číst, ale snažit se je také zapamatovat. Děkuji :-)
Mgr. Eva Bílá
Kurz poradce pro výživu a suplementaci mě velice příjemně překvapil rozsahem informací a celostním pohledem na výživu. Bavilo mě uvádět informace do praxe v podobě tvorby jídleníčků ve hře ZOF, díky čemuž jsem teoretické informace mnohem lépe vstřebala a pochopila. Během půl roku, co kurz běžel, naše rodina hodně změnila jídelníček a já jsem se přestala stresovat neustálým přemýšlením nad tím, co dávat dětem, aby prospívaly a nebyly tak často nemocné. Klíčíme, kvasíme, odšťavňujeme, protože máme v rodině některé potravinové intolerance, díky kurzu víme, jak pro nás nevhodné potraviny nahradit. Měla jsem obavy z toho, že kurz nebudu zvládat jako mamka dvou dětí na mateřské, ale šlo to lépe, než jsem čekala. Výživa mě po absolvování tohoto kurzu natolik oslovila, že bych se jí v budoucnu chtěla věnovat i profesně. Kurz všem vřele doporučuji.