Úvod / Co se u nás studuje / Tuky
Tuky jsou společně s bílkovinami a sacharidy základní stavební složkou našeho těla. Plní řadu nezbytných funkcí:
Obecně platí, že nejbohatším zdrojem tuků jsou ořechy a semena, dále olivy, sójové boby, tučné maso či některé mléčné výrobky.
Abychom mohli stravu upravovat požadovaným způsobem i skrze manipulaci s obsahem tuků, je potřeba nejprve pochopit jejich strukturu a členění. Tuky jsou ve skutečnosti součástí širší skupiny nazývané lipidy. Ty se chemicky dělí na:
Tuky obsažené v potravě se nazývají triacylglyceroly nebo triglyceridy a jsou tvořeny třemi mastnými kyselinami, navázanými na glycerol. Na základě toho se prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselin, kde tuky dělíme na:
V chemické struktuře nasycených tuků jsou atomy uhlíku obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:
Jsou obsaženy v největším množství a podílu v potravinách živočišného původu (v rostlinných zdrojích poměrově méně). U nasycených tuků obecně platí, že v chladu ztvrdnou a jsou neprůhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více obsahují nasycených mastných kyselin.
V chemické struktuře nenasycených tuků se nachází dvojná vazba – některé atomy uhlíku nejsou plně obsazeny („nasyceny“) atomy vodíku:
Nenasycené mastné kyseliny dále dělíme na mononenasycené a polynenasycené.
Podle polohy první dvojné vazby můžeme nenasycené kyseliny rozdělit do několika skupin označených známým pojmem omega. Například omega-3 znamená, že první dvojná vazba se vyskytuje na třetím uhlíku od konce řetězce, omega-6 na šestém uhlíku, omega-9 na devátém.
Mononenasycené tuky obsahují jednu dvojnou vazbu, zastupují omega-9 kyseliny. Obecně platí, že mononenasycené tuky mají nižší schopnost oxidace než polynenasycené, jsou za běžných podmínek stabilnější.
Mastná kyselina | Počet uhlíků | Výskyt |
---|---|---|
Palmitoolejová | 16 | Mléčný tuk, maso, ryby, vejce, makadamový a rakytníkový olej. |
Olejová | 18 | Slunečnicový, olivový a řepkový olej, mandle, arašídy, avokádo, ryby, mléčný tuk. |
Eruková | 22 | Řepkový olej, hořčičné semínko. |
Z chemického hlediska obsahují dvě a více dvojných vazeb. Patří sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.
Mastná kyselina | Počet uhlíků | Počet dvojných sazeb | Výskyt |
---|---|---|---|
Linolová (omega-6) | 18 | 2 | Slunečnicový, řepkový, sójový a sezamový olej |
alfa-linolenová (omega-3) | 18 | 3 | Vlašské ořechy, řepkový a sójový olej, fortifikované margaríny |
gama-linolenová (omega-6) | 18 | 3 | Černý rybíz, pupalka, brutnák |
arachidonová (omega-6) | 20 | 4 | Živočišné tuky |
eikosapentaenová (omega-3) | 20 | 5 | Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky) |
dokosahexaenová (omega-3) | 22 | 6 | Tučné ryby |
Tato skupina tuků je s ohledem na zdraví diskutována stále častěji (zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, zvyšují hladinu LDL cholesterolu apod.). Trans tuky se do stravy dostávají třemi způsoby:
Pokud chceme stravou ovlivňovat metabolické pochody a od nich se odvíjející úroveň zdraví pomocí volby potravin bohatých na tuky, je potřeba respektovat následující pravidla:
V kurzech stavíme filozofii v oblasti manipulace s tuky ve stravě za účelem vytvářet stravovací režimy pro různé situace vždy na výše zmíněných třech bodech. Na výukové aplikaci ZOF sledují studující nejen množství tuků, ale i jejich poměry vůči ostatním složkám. Díky tomu je pak možné řídit metabolické pochody konkrétním směrem.
Ing. Alice Mertensová
Kurz "Poradce pro výživu a suplementaci" mě a mé rodině hodně změnil život. Už spoustu let jsem hledala tu správnou cestu k tomu, abych se cítila dobře, byla spokojena se svou postavou a udělala něco pro svou imunitu a zdraví svých blízkých. Tento kurz se mi zdál být tím pravím a už během prvních týdnů studia potvrdil to, co jsem od něj očekávala. Díky kurzu jsem nejen pochopila základy fungování lidského těla, zdraví a vlivu potravin na něj, ale nahlédla také do spousty dalších oblastí týkajících se výživy. Odstartoval tak vlastně i mé snažení pomáhat nejen sobě a svým blízkým, ale i široké veřejnosti. Kurz byl pro mě určitě dobrým a uceleným základem pro další vzdělávání v problematice výživy a suplementace. Doporučila bych ho každému, komu není jeho zdraví lhostejné.
Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová
Kolem zdravého životního stylu a kvalitní výživy se pohybuji zhruba deset let. V počátečních fázích tohoto období se mi podařilo zbavit třiceti kilogramů, které jsem nasbírala během školní docházky. Věděla jsem, že mám kus práce za sebou, ale ještě větší kus před sebou – znovu nepřibrat, cítit se dobře, mít radost z jídla, nevyčítat si ho, a především najít takový životní styl, který je udržitelný. V minulosti jsem vyzkoušela mnoho přístupů ke stravování, ale vždy mi chyběl nějaký smysluplný průnik nastřádanými informacemi. Kurz výživa dětí jsem začala primárně z profesních důvodů, ale z povinnosti se stala radost, nové i minulé informace začaly zapadat do sebe a už teď vím, že tímto kurzem nekončím. Způsob vedení kurzu je metodicky velmi dobře propracovaný, poskytované informace a odpovědi na otázky jsou kompletní. Pan Jelínek ochotně vysvětlí vše, na co jsou ohledně studovaného položeny dotazy. Velkým pozitivem celého kurzu je plnění dílčích úkolů ve výukové hře ZOF. Student si hned může vyzkoušet teoretické informace prakticky a dozví se, jaký vliv má připravený pokrm na nejrůznější pochody v lidském těle.
Tomáš Bartoň
Kurz Mgr. Jelínka jsem si vybral po pečlivé úvaze, kdy vyhrálo zaměření kurzu nejen na západní stravování, ale i na stravování dle tradiční čínské mediciny, ájurvédy a dalších. Dalším důvodem byla i osobnost pana Jelínka, který se pro mě stal velkou inspirací. Kurz posunul správným směrem nejen mě, ale i celou mou rodinu, která studium prožívala spolu se mnou. Tento kurz mohu vřele doporučit všem, kteří chtějí změnit svůj životní styl.