Úvod / Jak se u nás studuje / Co se u nás nenaučíte

Vzdělávání v oblasti výživy je na našem trhu nešťastně unifikované. Celý „problém“ spočívá v tom, že naprostá většina organizátorů kurzů vychází z norem diktovaných ministerstvem školství. A západní systém výuky má v těchto směrech jasně definované představy o tom, jak by se mělo s výživou nakládat:
1. Víme, že potraviny jsou zdrojem energie.
Člověk, který se chce ve výživě „orientovat“, by tak měl dle moderních vědeckých poznatků umět tu nejzákladnější věc – spočítat energetickou bilanci. Tedy množství energie, které vydáváme, a tomu přizpůsobit i jídelníček. Bilance může být kladná (sníme více energie, než vydáme), neutrální (příjem orientačně odpovídá výdeji) nebo záporná (vydáváme více energie, než přijímáme). Na první pohled se vše tváří jednoduše. A v principu to jednoduché skutečně je. Podívejme se tedy na to, jak taková snaha „spočítat jídelníček“ vypadá v praxi:
Uzavřeme tuto kapitolu (tedy takzvanou nutnost řešit stravování skrze počítání energie) otázkou:
Jste vážně přesvědčeni o tom, že budete v běžném životě takto přistupovat ke stravování?
2. Klasické normy západního přístupu ke stravování hovoří mimo jiné i o tom, že vedle hodnocení energetické bilance je nutné mít pod kontrolou i příjem živin. A protože je systém výuky posedlý vědeckým přístupem, učí se v běžných kurzech počítat množství bílkovin, tuků, sacharidů i vlákniny. Toto není nijak náročné, skvělou pomůckou jsou jak běžně dostupné tabulky, tak i programy. Tady bude záležet i na tom, zda preferujete vysokosacharidový nebo naopak nízkosacharidový režim. V obou základních případech platí jiná pravidla, kdy se poměry základních makroživin výrazným způsobem odlišují. Teoreticky nahlíženo by s touto snahou neměl být také žádný problém. Ale znáte to – papír snese všechno, důležitý je vždy výsledek v praxi. Pokud vás zajímá, jak moc „jednoduché“ toto je, zkuste si takový návrh jídelníčku opět vytvořit. Třeba tak, aby množství sacharidů odpovídalo 60% z celkového energetického příjmu, bílkovin 20% a tuků také 20% z celkového množství energie (tyto parametry jsou nejčastěji uváděnými v oblasti vysokosacharidových režimů a učí se prakticky ve všech kurzech, nejedná se tak o žádný „chyták“).

Aby toho nebylo málo, zahlcuje nás západní systém tendencemi uvádět a respektovat doporučené denní dávky příjmu jednotlivých mikroživin (vitamínů a minerálů).
Tady vzniká situace, kterou kupodivu neřeší většina takových snaživců o dokonale spočtený jídelníček – obsah živin v potravinách se odvíjí od mnoha faktorů a výrazně tak kolísá. Sebechytřejší tabulka nám tak nebude nikdy schopna dát přesné údaje. Náš výpočet pak samozřejmě také ne.
Položme si opět stejnou otázku:
Jste opravdu přesvědčeni o tom, že budete v běžném životě takto přistupovat ke stravování?
3. Řešíme-li tvorbu stravovacích režimů postavených na číslech a práci s nimi, bylo by špatné nezmínit teorii glykemického indexu.
U běžné populace je tento pojem už zažitý. Většina nadšenců do racionálního stravování má tendenci pracovat s tabulkami, které vyhodnocují i parametry glykemického indexu a glykemické nálože. Jedná se o skvělou pomůcku, která v případech, kdy s ní naložíme skutečně racionálním způsobem, povede jídelníček správným směrem. U této charakteristiky potravin by se na první pohled mohlo zdát, že není žádný problém. Jak už to ale bývá, mezi teorií a praxí existují často propastné rozdíly. Špatné pochopení principů této teorie v praxi způsobuje, že lidé mají nešťastnou snahu hodnotit kvalitu svého jídelníčku podle konkrétních glykemických hodnot.
I tady vzniká otázka:
Jste skutečně přesvědčeni o tom, že je v pořádku stresovat se z jakýchkoli hodnot glykemického indexu u volby potravin, které chceme jíst?
Naprostá většina kurzů a jiných systémů vzdělávání v oblasti výživy, které jsou zastřešovány západními normami, je postavena na těchto pravidlech. Neřešme tady to, zda je to dobře nebo špatně. Matematika aplikovaná na biologické systémy, navíc převedená do praxe, nefunguje v absolutním měřítku nikdy přesně. Určitý smysl a význam ale samozřejmě má. Je pouze potřeba se rozhodnout, jak s takto nabytým know-how budeme pracovat v reálném životě. Čím déle dělám v tomto oboru (to je v podstatě celý můj profesní život) , tím více jsem smutný z toho, jak roste počet lidí s takovým „klasickým“ vzděláním, u kterého zjistí, že není aplikovatelné do každodenního života.
Nebudu samozřejmě nikoho přesvědčovat, že výše zmiňované věci v kurzech neučíme. Opak je pravdou – jsou nedílnou součástí studia u nás. Celý fígl spočívá v tom, že na tomto systému nestojí ani nepadá naše filozofie výživy. Jsou to věci, které bychom v základu měli znát, ale ne se s nimi v praxi trápit a už vůbec ne na jejich principu stavět smysluplné jídelníčky.
Neučíme v kurzech způsoby tvorby stravovacích režimů, u kterých se trápíme.
Hlavním cílem v oblasti přístupu ke stravování v reálném životě je pohoda ve vztahu k tomu, co jíme. Jakmile si necháme zblbnout hlavu složitým počítáním a kombinacemi, kde průvodním projevem takové snahy je stres a pocit omezování se, jaký smysl to má? Budeme tak schopni skutečně efektivně ovlivňovat metabolismus požadovaným směrem?
I přes tuto jednoduchou logiku zdravého selského rozumu se většina populace drží takto nastaveného trendu a učí se přistupovat k výživě skrze čísla. Je to samozřejmě jejich věc a mají na to plné právo. Jen je v praxi „úsměvné“ sledovat situace, kdy svému okolí radí, jak mají dle těchto pravidel jíst, ale sami to nedělají. Proč taky, když to nefunguje…
Čísla a práce s nimi vychází z aktivity levé mozkové hemisféry, tedy logické racionality. Náš vztah k jídlu ale není řízen rozumem a logikou. To je pouze deformované přesvědčení populace vycházející z běžně šířených a propagovaných vědeckých výzkumů v oblasti výživy. Přístup ke stravování každého „normálního“ člověka je spojen s emoční stránkou bytí. Za běžných okolností si nevybíráme potraviny tak, že bychom počítali množství energie v nich, zastoupení bílkovin, sacharidů nebo tuků, případně sledovali rozdíly v hodnotách GI. Toto děláme pouze ve výjimečných případech a navíc po krátkou dobu, kdy potřebujeme z různých důvodů „zmanipulovat“ metabolismus. Ve skutečnosti si vybíráme takové potraviny, které nám chutnají. Jsou to tedy emoce chutí a z nich vznikající stavy dobré nálady, které řídí naše stravovací zvyklosti. Pokud se tedy chceme naučit stravovat se správným a současně přirozeným způsobem, je potřeba pustit ke slovu i pravou mozkovou hemisféru. Tato je kreativní, hravá, ráda experimentuje. Jakmile se podaří propojit know-how levé polokoule, která „ví“, jakým směrem stravu řídit, s pocitovým jednáním a projevem pravé hemisféry, budeme jako celek (bytost) kráčet po správné cestě. Jedině tak budeme vnímat potřebu ovlivňovat charakteristiky termického účinku potravin, vlivu na acidobazickou rovnováhu, úroveň stravitelnosti či energetické tendence ve smyslu čínských pojmů jin a jang.
Mgr. Martin Jelínek
Mgr. Petra Ponocná
O alternativní výživové styly a lidské zdraví se jako laik zajímám již několik let. Poté, co se na mě začali obracet někteří známí s dotazy ohledně stravování, usoudila jsem, že by nebylo od věci projít pokud možno kvalitním odborným školením a absolvovat kurz výživového poradce, abych se dozvěděla něco nového jak z oblasti výživy a stravování, tak lidského zdraví. Vzhledem k tomu, že v oblasti lidského zdraví zastávám holistický přístup a nemám ráda černobílé vidění světa, bylo mým cílem vybrat si takový kurz, který se bude alespoň z části nést v duchu mého smýšlení a který bude zároveň dostatečně kritický, komplexní a odborný. Kurz Mgr. Martina Jelínka všechny tyto náležitosti k mé radosti splnil. Nejen, že se v problematice výživy a suplementace orientuji daleko lépe. Dozvěděla jsem se také spoustu nových a velmi užitečných informací a samotný kurz mě obohatil i co se osobního rozvoje týče. Kurz je doslova nabitý informacemi a jeho součástí jsou také lekce ájurvédy a čínské medicíny. Pan Jelínek nás pomocí výukových materiálů a videí vedl ke komplexnímu uvažování nad daným problémem, ať už se jednalo o nemoc, potravinu nebo třeba problematiku vitamínových suplementů. Velmi si cením také jeho osobitého přístupu, nasazení a ochoty s čímkoliv poradit a pomoci. Tímto bych chtěla panu Mgr. Jelínkovi poděkovat a budu se těšit na další spolupráci.
Eduard Bránický
Půlroční kurz poradce pro výživu a suplementaci byl můj vůbec první kurz, do kterého jsem se přihlásil, a tak jsem zcela nevěděl, co mě čeká. Každodenní studium teorie a následné převádění do praxe ve skvělé aplikaci ZOF. Nad některými úkoly jsem proseděl hodiny, neříkám, že jsem se u toho vždy usmíval, byly dny, kdy jsem to všechno "proklínal"... spousta teorie, testů a úkolů ke zpracování, nikdy jsem ale nezapomněl, proč to dělám, a když se nyní ohlédnu zpátky, můžu říct: Všechno to stálo za to! Nedokážu si představit, že by mi jiný kurz dal více než právě tento od pana lektora Jelínka. Nemalou zásluhu na tom má propracovaná aplikace ZOF, s jinou podobnou jsem se ještě nikdy nikde nesetkal, a to je jedna z největších předností tohoto kurzu. Samozřejmě veškerá teorie byla zpracována tak, aby byla pochopitelná, navazovala na sebe, její zapamatování bylo podpořeno každodenními cvičnými testy. Skvělá je také studentská poradna, která je sama o sobě studijním materiálem a dá se z ní čerpat nepřeberné množství informací. Za mě je však tím největším gró právě aplikace ZOF (a přístup pana lektora), díky které je možnost ihned veškerou nastudovanou teorii aplikovat do praxe. Jsem rád, že jsem si nevybral nějaký kurz, který je omezen pouze na makroživiny a jejich poměr, glykemický index a kalorický deficit. Tento kurz poradce pro výživu je plnohodnotný, popisuje všechny možné pohledy na stravu a její doplňky, a co je nejdůležitější, poskytne celostní pohled na výživu a fungování organismu, kde všechno souvisí se vším. Na tento kurz se budu odkazovat a budu jej doporučovat všude, kde to jen půjde.
Mgr. Margita Mikátová
Pracujem ako zdravotná sestra na kardiologickej ambulancii a stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú mnohé zdravotné ťažkosti. Okrem nadváhy aj zvýšený krvný tlak, diabetes, zvýšený cholesterol, rôzne tráviace ťažkosti, poruchy spánku a psychické problémy. Máloktorí z nich si uvedomujú, že väčšina problémov môže byť spôsobená nesprávnou životosprávou. Najradšej by na každý problém užívali tabletky, ako zmenili svoj zaužívaný spôsob životného štýlu. Pre štúdium správnej výživy som sa rozhodla aj z toho dôvodu, aby som tým, ktorí chcú niečo urobiť pre svoje zdravie, vedela čo najkvalitnejšie poradiť. Informácií na tému výživa je v dnešnej dobe veľa a je veľmi ťažké si vybrať, ktoré sú tie o ktoré sa dá v praxi oprieť. Na Slovensku som nenašla kurz, ktorý by mi vyhovoval po obsahovej a časovej stránke, preto som pátrala po českých internetových stránkach. Kurz p. Mgr. Jelínka mi vyhovoval po všetkých stránkach. Predovšetkým oceňujem formu štúdia on line a ďalej množstvo informácií na rôzne témy. Musím priznať, že bolo dosť náročné zvládnuť také množstvo informácií. Prílev nových poznatkov a k tomu vypracovávanie myšlienkových máp si vyžadovalo veľa času a dennodenné štúdium (čo bolo niekedy ťažké stihnúť pri každodenných povinnostiach), ale vyplatilo sa. Oceňujem prístup p. Jelínka a spolupracovníkov, ktorí na akýkoľvek dotaz promptne reagovali. Páči sa mi webová stránka, ktorú si rada otvorím a prečítam novinky, najnovšie obľúbenú „Školu zdravého varenia“. Budem naďalej sledovať ponúkané kurzy a určite ešte nejaký absolvujem.