Powered by Smartsupp
Kurzy ATAC

Poradna

Vybrané dotazy z on-line poradny, která je nedílnou součástí námi pořádaných kurzů.

Mák

Mák je bohatý na mnoho důležitých živin, včetně vlákniny, bílkovin, tuků a několika vitamínů a minerálů. Je zvláště vysoký na vápník, železo a zinek, které jsou klíčové pro kostní zdraví, krevní oběh a imunitní funkci. Mák také obsahuje zdravé tuky, které mohou pomoci snížit hladinu špatného cholesterolu a zvýšit hladinu dobrého cholesterolu v krvi.

Mák je také známý svými sedativními vlastnostmi, které mohou pomoci podporovat kvalitní spánek. Mák obsahuje alkaloidy, jako je morfin a kodein, které mají silné analgetické a sedativní účinky. Je důležité poznamenat, že konzumace máku v běžných potravinách, jako je pečivo nebo těstoviny, neposkytuje dostatečné množství těchto alkaloidů k vyvolání těchto účinků. Mák je také bohatý na antioxidanty, které mohou pomoci chránit tělo před škodlivými volnými radikály a podporovat celkové zdraví.

Dobrý den,
když je vápník v máku téměř nevyužitelný, mohu mák vnímat alespoň jako dobrý zdroj bílkovin? Např. v oblíbených makových buchtách/koláčích, kde je mák ve velkém množství. Snažím se najít alespoň nějaký přínos této oblíbené suroviny.
Děkuji.

Vápník obsažený v máku využitelný v lidském organismu je, pouze je třeba počítat s tím, že přítomné alkaloidy jeho biologickou využitelnost snižují. Mák tak sice patří mezi nejbohatší zdroje vápníku, ne ale nejvýhodnější. To na stranu druhou neznamená, že je nezbytně nutné se mu jako zdroji kalcia úplně vyhýbat. V situaci, kdy je mák zralý, tzn. obsah alkaloidů je nízký, má smysl s touto potravinou v kuchyni pracovat.
Obsah bílkovin v máku je na podobné úrovni, jako u ostatních semen či ořechů, tzn. poměrově vůči ostatním složkám určitě ne nezajímavý.
Při hodnocení této potraviny vždy kalkulujte se dvěma klíčovými charakteristikami:
1. První je množství tuků, které jsou zastoupené v největším objemovém množství. Z pozice obsažené energie mohou při větším podílu konzumovaného máku výrazně ovlivnit energetickopu bilanci.
2. Druhou je obsah opiátů, jejichž koncentrace je vysoká u nezralých makovic. V menším množství jsou obsažené i ve zralém máku, mají schopnost negativně ovlivňovat fungování nervové soustavy.

Dobrý den.
V rámci rostlinných zdrojů vápníku se začíná skloňovat kadeřávek, pak-choi a brokolice. Jaký na tyto potraviny z pohledu vápníku máte názor? Počítal jsem objem vstřebatelného vápníku u brokolice a vychází lépe než u kravského mléka. Také už upouštím od doporučování máku jako kvalitního zdroje, protože jeho vstřebatelnost je reálně velmi nízká, jak je uváděno například zde: https://www.evahajkova.com/cs/jaka-je-absorbce-vapniku-z-rostlinnych-zdroju-vyjadreni-k-maku , a zároveň hrozí vysoké zatížení kadmiem.
Děkuji

Vstřebávání minerálů ze stravy je nejen složitý problém, ale především v oblasti číselného vyjádření silně relativní. Do procesu vstupuje příliš mnoho faktorů, aby bylo možné smysluplně vyjádřit úroveň využitelnosti každého prvku, buďte tady proto opatrní nejen na přejímání jakýchkoli hodnot, ale především na jejich uplatňování v praxi. Míra využitelnosti kalcia je obecně z rostlinných zdrojů podstatně nižší, než z živočišných, je proto potřeba u rostlinné stravy investovat více snahy do zefektivnění celého procesu. V základu se jedná o snižování podílu vlákniny a vyhýbání se vyšším koncentracím dalších antinutričních složek, smysl má ale i udržovat rovnováhu s přijatým Mg, pečovat o funkci střevního mikrobiomu, který se v nemalé míře na metabolizaci vápníku podílí, zajišťovat dostatek kalciferolu či podporovat metabolismus pohybovou aktivitou. Čím vyšší podíl rostlinných potravin (a tedy zdrojů vápníku) ve stravě máme, tím vyšší nároky klademe na organismus v oblasti aktivace adaptačních mechanismů, které mají za úkol udržovat rovnováhu. Extrémem v tomto směru je veganská strava, kde má smysl řešit každý "detail", jelikož praxe ukazuje, že skutečně má problém se zajištěním dostatku vápníku se všemi jeho důsledky.
Těžké kovy u citovaných zdrojů potravin neřešte, tento faktor podléhá kvalitě půdy a způsobu pěstování plodin, nemá smysl jej paušalizovat.

Na dotazy odpovídá

Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzů

Výživový poradce, autor sedmi úspěšných knih. Zakladatel vzdělávací společnosti ATAC pořádající kurzy, které spojují moudra východních filozofií s poznatky moderní vědy. Jeho cílem je předávat celostní poznání v oblasti výživy a zdraví všem skupinám populace. Vede kurzy výživového poradenství on-line, podílel se na pořadu České televize Pod pokličkou, je autorem výukového systému ZOF.

Více o Martinu Jelínkovi