Překvapivá potravina, která chrání před úbytkem kostní hmoty

📅 30. 3. 2022  Mgr. Martin Jelínek

Je známým faktem, že s rostoucím věkem stoupá riziko řídnutí kostí, které vede ke vzniku osteoporózy. Kosti sice mohou křehnout v jakémkoli věku, nejčastěji k tomu ale z důvodu hormonálních změn dochází u žen po menopauze. Tento stav postihuje více než 200 milionů žen na celém světě, což způsobuje téměř devět milionů zlomenin každý rok. Jedná se tedy o častý problém, u kterého víme, že výživa hraje svoji roli. Při úpravách stravy se nejčastěji pracuje s potravinami, které mají schopnost zvýšit příjem vápníku a vitamínu D3.

Překvapivá potravina, která chrání před úbytkem kostní hmoty

Čerstvou novinkou ze světa výživy je zjištění, že na potlačení rizika snižování hustoty kostí nemají vliv jen mléčné výrobky a masokostní vývary jako bohaté zdroje vápníku, či některé tučné potraviny obsahující významnější množství vitamínu D. U studií prováděných u žen po menopauze se zjistilo, že pravidelná konzumace sušených švestek pomáhá předcházet nebo oddálit ztrátu kostní hmoty. [1]

Toto je poměrně překvapivá informace, u které se hledá odpověď na to, co konkrétně tento účinek vyvolává. Vědci předpkládají, že odpovědnost nesou některé bioaktivní látky, jako jsou kyselina fenolová, flavonoidy a karotenoidy, které vykazují vyšší antioxidační aktivitu. Na snižování hustoty kostí mají vliv nižší hladiny estrogenu typické pro postmenopauzální období, které mohou vyvolat nárůst oxidačního stresu a zánětu vedoucího k oslabení kostí. Ve švestkách obsažené látky mají zřejmě schopnost snižovat zánět a oxidační stres, mj. i spuštěním změn ve střevním mikrobiomu, který snižuje zánět v tlustém střevě. To pak může snížit hladiny prozánětlivých cytokinů a markerů způsobených oxidačním stresem.

Studie zjistily, že konzumace 100 gramů sušených švestek (odpovídá přibližně 10 kusům) každý den po dobu jednoho roku zlepšila hustotu kostí v předloktí a dolní části páteře sledovaných žen.

Zajímavé nutriční hodnoty sušených švestek [2]:

Švestky sušené

20 g (3 1/8 polévkové lžíce,1 2/3 kusu)

Energie kcal

Bílkoviny

Sacharidy

Cukry celkem

Tuky

Vláknina

Vl. rozpustná

Vl. nerozpustná

Poměr N : R

Draslík

Vápník

Hořčík

 

Tip na švestkový mls

Zdroje:

[1]  PSU

[2]  ZOFapp