Úvod / Jak se u nás studuje / Jak velký smysl mají seminární práce?
Jedním slovem – nedozírný. Abych ale upřesnil, o čem je řeč: Půlroční kurz Poradce pro výživu je kromě souhrnného závěrečného testu zakončen i seminární prací. Z toho má obrovská spousta studujících doslova hrůzu, samozřejmě naprosto zbytečně.
Jak už opakovaně zaznělo v předchozích článcích, naší filozofií je naučit lidi především praktické věci. Teorie je všude víc než dost, schopnost jejich interpretátorů uvést ji do reálného života a současně vykazovat dlouhodobě stabilní výsledky je ale na pováženou. Každý turnus kurzu Poradce pro výživu není zakončen psaním teoretických úvah na různá témata. Cílem seminární práce je vyzkoušet si na vlastní vědomí vytvořit kompletní návrh nejen stravovacího režimu, ale i všech ostatních doporučení, které v běžném životě ovlivňují chování metabolismu.
Řečeno pragmaticky – zadání seminární práce je v podobě profilu skutečného člověka. Takového, který má dlouhodobé stravovací návyky, svůj typ metabolismu daný spektrem dostupných faktorů (somatotyp, krevní skupina a další parametry získané běžně používanými analýzami tělesné kompozice a metabolickým typováním), svoje zdravotní potíže, úroveň pohybové aktivity a spoustu dalších „neřestí“ každodenního života. Na tento reálný profil člověka na základě studiem získaného know-how tak každý student vytvoří systém doporučení vedoucí k cíli, který si tento potenciální klient stanoví:
Zpětná vazba od studujících na základě dotazníků, které průběžně provádíme, ukazuje zajímavé výsledky:
Systém studia je založen na průběžném vstřebávání informací, se kterými si studenti „hrají“ ve výukové aplikaci ZOF. Je známo, že mezi klasickým způsobem učení („šprtání“) a hraním si s informacemi existuje z hlediska celkové úrovně zapamatovatelnosti a praktické použitelnosti propastný rozdíl. K dokonalosti už chybí pouze obrazně řečeno vyhrnout si rukávy a pustit se do reálné poradenské praxe (bez rozdílu toho, zda radíme „profesionálně“, nebo se snažíme upravit režim sami sobě a svojí rodině). Seminární práce, ve které vytváříme systém doporučení skutečný lidem, je posledním krokem vedoucím k živé praxi. Alegoricky řečeno je spojovacím mostem mezi studiem a skutečnou praxí.
Nejen že se není čeho bát. Právě naopak – jedná se o výzvu, kterou se vyplácí očekávat s radostí.
Všechny posune tam, kam je potřeba.
A jedno malé tajemství na závěr: Jako lektor kurzu nikdy nenechám žádného „anděla“ padnout. Je mojí osobní výzvou dovést každého zájemce do zdárného finále. Ne skrze ústupky a úlevy z pravidel, na kterých je tento kurz postaven. Vždy pouze snahou konstruktivně podporovat způsob myšlení vedoucí ke schopnosti doporučovat takové postupy, která v praxi fungují. O ničem jiném tento kurz ani není.
Bc. Lubor Bárta
Rozsah a forma šestiměsíčního online studia nedá člověku odpočinout a vede jej k systematickému, postupnému vzdělávání v širokém záběru témat souvisejících se stravováním, přístupem k životu a k sobě samému. Toto velmi kvituji, stejně tak studium v podobě pravidelné tvorby myšlenkových map s následným, průběžným ověřováním znalostí v podobě šesti měsíčních testů, závěrečného sedmého testu a finální práce. Velmi si cením přístupu pana Jelínka v rámci elektronické komunikace, která je vždy rychlá a trefná. Taktéž velmi kvituji fakt, že pan Jelínek nevolí pouze jeden "směr", který se vyvinul v některé části naší planety v oblasti péče o těla a mysl, ale naopak poskytuje studentům osobní pohled z nejrůznějších úhlů pohledu a umožňuje tak studentům "nasát" základní informace o jednotlivých přístupech ke stravování a nechává každému z nás vybrat směr, který je nám nejbližší. Jednoznačně potvrzuji, že projít online studiem mělo smysl a získané informace jsou velmi obohacující.
Lucie Paul
Vždy jsem si myslela, že výživě rozumím a jídlo přeci není žádná věda. Až vlastní zdraví mi nastavilo zrcadlo, že je tomu přesně naopak. Kurz pana Jelínka jsem si vybrala na základě doporučení a nelituji. Obsah kurzu je zpracovaný na profesionální úrovní a je pravidelně aktualizovaný. Jako jeden z největších bonusů vnímám možnost poradny u jednotlivých lekcí a možnost distanční formy, kdy na absolvované lekce navazují živá setkání, která mě vždy obohatil o cenné informace a obsah kurzu skvěle ucelila. S kurzy ATAC jsem se rozhodla absolvovat státní zkoušku výživového poradce, kde velice oceňuji možnost přípravy a osobní podporu pana Jelínka. Na celém kurzu a projevu pana Jelínka je zřejmé, že je to člověk na správném místě a nemohla jsem si vybrat lépe. Děkuji za provedení kurzem a skvělou přípravu na dráhu výživového poradenství.
Mgr. Pavla Stýskalová DiS.
Jsem ráda, že jsem se mohla zúčastnit Vašeho kurzu. Cením si Vašich znalostí, důvtipu a toho, jak na sobě neustále pracujete a překonáváte "zarytá dogmata". Díky Vašemu kurzu jsem získala rozhled. Teď už jenom tu teorii uvést do praxe. Jde to. Pomalu, ale jistě překonávám sebe, svoji lenost v přípravě jídla a především se snažím více přemýšlet nad tím, co jím já i moje rodina. Přijde mi to jako včera, co jsem začala hltat vaše informace. I když byla období, kdy se mi hůře soustředilo a někdy nechtělo. Přesto mě lákalo dozvídat se nové a nové informace o výživě a různý pohled na ni. Děkuji za závěrečné povzbuzení a trpělivost, když jsem z rodinných důvodů vše ukončovala zpožděně.