Powered by Smartsupp
Kurzy ATAC

Poradna

Vybrané dotazy z on-line poradny, která je nedílnou součástí námi pořádaných kurzů.

Kvašené mléčné výrobky

Kvašené mléčné výrobky jsou významným zdrojem živin a probiotik, které jsou prospěšné pro naše zdraví. Obsahují vysoké množství bílkovin, vápníku a vitamínů B skupiny. Probiotické bakterie, které se v nich nacházejí, podporují zdraví střev a imunitního systému. Kvašené mléčné výrobky také pomáhají při trávení a mohou snižovat riziko některých chronických onemocnění.

Kvašené mléčné výrobky, jako je jogurt, kefír nebo kysaná smetana, jsou také snadno stravitelné, což je důležité pro lidi s citlivým zažíváním nebo pro ty, kteří mají problémy s trávením mléčných výrobků. Kvašení totiž rozkládá laktózu, což je cukr obsažený v mléce, na jednodušší cukry - glukózu a galaktózu, které jsou snadněji stravitelné. To znamená, že i lidé s intolerancí na laktózu mohou často konzumovat kvašené mléčné výrobky bez nepříjemných vedlejších účinků.

Dobrý den,
kupuji pravidelně kvašené zelí v bio kvalitě, ale pasterizované, je lepší takto upravené byť kvašené zelí nekonzumovat, nebo má alespoň nějakou prospěšnost?
Prozradíte prosím váš recept na chutné pickles? Kdykoliv ho udělám, tak ho do sebe těžko soukám, protože mi nechutná a rodině ho už vůbec nabídnout nemohu, snesou jen to kupované kvašené :)
Jak často prosím doporučujete konzumovat kvašené mléčné výrobky a zvlášť v chladných měsících?
Moc děkuji!

Pokud je daný výrobek jen pasterizovaný a neobsahuje žádné konzervační látky, tak se jedná o smysluplnou potravinu. Mikrobiotická aktivita je sice potlačena, výrobek ale prošel fermentací, což je klíčové.
U výroby pickles je třeba experimentovat, v podstatě se jedná více o umění než vědu, protože základ je jasný - nádoba, struhadlo, zelenina, sůl. Výsledek v oblasti chuťové atraktivity se odvíjí od čerstvosti zeleniny, zastoupených druhů zeleniny (kořenová vs. listová - chuť hodně závisí na množství vody, je výhodnější používat i kořenové druhy, které obsahují vyšší podíl vody), množství soli, způsobu komprese v nádobě, teplotě skladování.
Fermentované potraviny s ohledem na jejich výhody by měly být nedílnou součástí jídelníčku, a to nejlépe každý den. S ohledem na obsah soli v pickles postačí menší dávky, klíčová je ale pravidelnost.

Na dotazy odpovídá

Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzů

Výživový poradce, autor sedmi úspěšných knih. Zakladatel vzdělávací společnosti ATAC pořádající kurzy, které spojují moudra východních filozofií s poznatky moderní vědy. Jeho cílem je předávat celostní poznání v oblasti výživy a zdraví všem skupinám populace. Vede kurzy výživového poradenství on-line, podílel se na pořadu České televize Pod pokličkou, je autorem výukového systému ZOF.

Více o Martinu Jelínkovi