Powered by Smartsupp
Kurzy ATAC

Magazín

Děti prý jedí, co jim chutná. Výzkumy ale poukazují, že na něco jiného.

📅 1. 4. 2024  Mgr. Martin Jelínek    

 

Děti prý jedí, co jim chutná. Výzkumy ale poukazují, že na něco jiného.

 

Podle vedoucí výzkumné pracovnice Kathleen Kellerové, docentky na odděleních nutričních věd a potravinářských věd, existuje důležitý rozdíl, který provedl experiment zahrnující 61 dětí ve věku 4–6 let, aby posoudil vztah mezi chutí v jídle a následný příjem. Výzkum odhalil, že když je mu předloženo jídlo, nechuť je silnějším prediktorem toho, co mladí jedí, než to, že jí chutná.

"Jinými slovy, spíše než to, že lidé s velkou chutí řídí větší příjem, naše studie naznačují, že nižší chuť vedla děti k tomu, aby se vyhýbaly některým jídlům a nechávaly je na talíři," řekla. "Děti mají v bříšku omezené množství místa, takže když jim podá tác, přitahují se ke své oblíbené věci a obvykle to snědí jako první, a pak se rozhodnou, zda budou jíst další jídlo."

Spoluautor studie John Hayes, profesor potravinářské vědy a ředitel Sensory Evaluation Center na College of Agricultural Sciences, to říká jinak.

"Už více než 50 let víme, že chuť a příjem jsou v pozitivní korelaci, ale to často vede k mylnému předpokladu, že když to bude chutnat lépe, budete jíst více," řekl. "Realita je trochu jemnější. U dospělých víme, že pokud máte nějaké jídlo opravdu rádi, můžete, ale nemusíte ho jíst. Ale pokud vám to nebude chutnat, budete ho jíst jen zřídka nebo nikdy. Tato nová data ukázat, že stejný vzorec platí i pro malé děti."

Děti se zúčastnily dvou identických laboratorních sezení ve studii provedené v Keller's Children's Eating Behavior Laboratory na College of Health and Human Development, kde bylo sedm potravin – kuřecí nugety, kečup, bramborové lupínky, hrozny, brokolice, cherry rajčata a sušenky. součástí podnosu. Součástí byly také dva nápoje, ovocný punč a mléko.

Před jídlem byly děti požádány, aby ohodnotily, jak jim každé jídlo chutná, na následující pětibodové škále – Super špatné, špatné, možná dobré – možná špatné, dobré a super dobré. Poté, co děti snědly tolik jídla, kolik chtěly, vědci zvážili, co jedli, a výsledky porovnali s tím, co děti řekly, že jim chutná a co nerada. Korelace byly nápadné.

Ve zjištěních nedávno zveřejněných v časopise Appetite vědci uvedli, že vztah mezi chutí a příjmem nebyl u většiny potravin silný. Například jen záliba v brambůrkách, hroznech, cherry rajčatech a ovocném punči byla pozitivně spojena s konzumovaným množstvím. Nebyla však nalezena žádná souvislost mezi chutí a příjmem jiných jídel.

Existovala však silná korelace mezi konzumací – nebo v tomto případě nekonzumací – a potravinami, o kterých děti řekly, že jim nechutnají. U vícesložkového jídla, spíše než jíst to, co mají rádi, jsou tato data více v souladu s představou, že děti nejedí to, co nemají rády, uzavřeli vědci.

Již v nízkém věku ovlivňují výběr jídla dětí jejich rodiče a vrstevníci, upozornil Keller. Takže musíme být opatrní s předpoklady o tom, co skutečně řídí jejich chování, když se posadí k jídlu.

"Zachytí to, co se kolem stolu říká o tom, jaká jídla jsou dobrá, a i když to ve skutečnosti nemusí odpovídat tomu, že je jedí děti, berou to všechno, a to ovlivňuje jejich vnímání potravin," řekla. "Mléko je toho dobrým příkladem - v některých rodinách může být kolem mléka zdravotní halo efekt. Děti se od raného věku učí, že pití mléka jim dodá silné tělo, takže mohou pít mléko, i když to není jejich oblíbený nápoj."

Protože děti ve Spojených státech nadále konzumují nedostatečné množství zeleniny, jsou zjištění výzkumných projektů, jako je tento, velmi zajímavá pro rodiče, z nichž mnozí se snaží přimět své děti, aby jedly zeleninu, věří Keller. Rodiče chtějí vědět, jak mohou zlepšit výživu svých dětí.

"Někteří rodiče bojují s dětmi, které jsou velmi vybíravé jedlíky," řekla. "To může způsobit dlouhodobé problémy s výživou a vytváří mnoho stresu pro rodinu. Myslím, že vybíravé stravování je jednou z nejčastějších stížností, které slyším od rodičů - "Jak přimět své dítě, aby přijímalo více potravin? mohu udělat večeři lepší a jednodušší pro svou rodinu?'“

Zdroje:

[1]  PSU