Za hranice možností

Správný směr, skvělé tempo

5. října

Čas nekompromisně běží, první tři měsíce akce – tedy celá polovina – je úspěšně za mnou. Za tu dobu se udála spousta věcí, které přesáhly rámec původního plánu, vedle stručné rekapitulace se proto dnes zaměřím i na jejich zhodnocení.
Na základě dotazů, které průběžně dostávám, usuzuji, že největší zájem je o informace, kam jsem se výkonnostně posunul. Je to logické, zatím ale v oblasti konkrétních hodnot příliš předčasné. Původně jsem měl v plánu každý měsíc dělat a zveřejňovat průběžné silové testy, z toho ale sešlo hned na začátku, kdy jsem si při testování pohybového vzoru trupové stability (česky řečeno simulace kliku) vykloubil levé rameno. V podstatě jsem si obnovil zranění způsobené sportovním úrazem před 20 lety, což mě lehce vykolejilo z rovnováhy, protože jsem s takovým „detailem“ fakt nepočítal.   Číst dále »

Luštěniny ve výživě sportovců

21. září

Luštěniny jsou v západní společnosti považovány za nevděčnou potravinu. Existují tři významné důvody, proč máme tendenci se k nim stavět zády:   Číst dále »

Největší výkonnostní brzda

18. září

Sportovci různých úrovní i odvětví mají neustálou snahu hledat možnosti, jak navýšit svůj výkonnostní potenciál. Často řeší „detaily“, jako jsou kombinace suplementů, látky dopingového charakteru, snahu spáchat na sportovišti tréninkovou sebevraždu a jiné nesmysly. To hlavní, co většinu z nás sportujících limituje, přesněji řečeno brzdí ve vývoji, ale s úspěchem přehlížíme. V podstatě tady platí příslovečné „Pod svícnem je největší tma“. Řeč je o obyčejném sezení, které při bližším pohledu má na fungování těla naprosto katastrofální dopady.   Číst dále »

Strava po tréninku

7. září

Tento problém řeší snad všichni sportovci na jakékoli výkonnostní úrovni. Někdy je až zábavné sledovat jejich myšlenkové pochody, protože mají tendenci se neustále opakovat či pohybovat se v příbuzných mentálních vzorech, případně se řídit radami mediálně propagovaných autorit (nejčastěji v oblasti kulturistiky, kde naprostá většina názorů je deformovaná užíváním anabolizujících látek dopingového charakteru a nemá s původními a přirozenými principy fungování lidského metabolismu nic společného). Dalo by se říct, že sportovní populace se v oblasti přístupu k pozátěžovému sravování rozdělila do třech skupin...   Číst dále »

Kde končí přirozenost a začíná extrém

23. srpna

Diskutovat o tom, co je v našem životě přirozené a co už nikoli, má ryze filozofický charakter a velmi obtížně se zde definuje jakákoli objektivní hranice.

K těmto úvahám mě přivádí především reakce některých zájemců sledujících celý experiment, kteří poukazují na to, že snažit se dokázat efektivnost veganství v silových sportech je extrémismus. Osobně si s tím dovolím nesouhlasit, a to hned z několika důvodů:   Číst dále »

Techniky, které nás posouvají vpřed

12. srpna

Sportovci mají díky svojí neutuchající touze podávat stále lepší výkony tendenci hledat možnosti, které by posunuly jejich výkonnost o krůček dál. Vedle manipulace se stravou, suplementy či různými chemickými látkami ve snaze ovlivnit metabolické pochody požadovaným směrem existuje například bezpočet různých masážních technik, které mají schopnost zlepšit nervosvalovou koordinaci před výkonem, či naopak podpořit pozátěžovou regeneraci. Tyto ale z časových, organizačních či finančních důvodů nevyužívá každý, což je v určitém ohledu věčná škoda. Protože se ale vše dynamicky vyvíjí a hranice možností se neustále posouvají dál, objevují se nové podpůrné metody, které stojí za hřích nejenom zmínit, ale především aplikovat do vlastní reality. Mezi takové patří i technika „rolování“ známá jako „SMR“ (Self Myofascial Release), která se zaměřuje na uvolňování fascií (svalové povázky) i samotných svalů uložených hluboko pod nimi.   Číst dále »

Bílkoviny ve sportu

9. srpna

Tato v podstatě nejdiskutovanější oblast ve sportovní výživě je současně i nejvíce zprofanovaná. Nedivím se „chudákům“ začátečníkům či amatérům, kteří se nechávají strhnout názory různých extrémistických skupin a volí cestu, která je pro ně ne vždy ta správná. I přesto, že jsou bílkoviny velmi složitou složkou potravin, je možné k nim přistupovat velmi jednoduše. Platí u nich následující (jednoduchá) pravidla:   Číst dále »

Kterým doplňkům dávám přednost

2. srpna

Dnešní sportovní svět – obzvlášť ten výkonnostní a vrcholový – si bez doplňků stravy nedokáže vůbec představit svůj systém fungování. Vše je ale samozřejmě otázkou úhlu pohledu. Protože žijeme v době, která je typická uspěchaností a tendencí mít vše rychle, je zcela logické, že se toto musí projevit i do snahy sportovců urychlovat svoji výkonnost i regeneraci. Jakékoli řeči o tom, že organismus sám dokáže v ideálních podmínkách dostatečně regenerovat a zajistit kontinuální nárůst výkonnosti, jsou u drtivé většiny sportů naivní. Pokud úroveň zátěže přesáhne určitý kritický bod, stává se i sebelépe a precizně propracovaný systém stravování a různých technik podporujících regeneraci prostě nedostačující. Jednou z možností, jak podpořit metabolické pochody (většinou ve smyslu jejich zrychlení) je sáhnout po vhodném suplementu. V takových situacích vyvstává trochu problém se správným pochopením významu pojmu „vhodný“. Stačí jen pohled na výběr, který trh poskytuje, a oboru neznalý člověk musí být zákonitě v koncích. Situaci moc nepomáhají jak samotní výrobci těchto preparátů, tak ani sportovci dělající produktům reklamu. Cílem je vždy prodat, velmi obtížně se proto hledají konkrétní návody a rady, které by byly cílené na individualitu sportovce.   Číst dále »

Jak snídám

27. července

Dnes se podělím o „intimní“ detaily z oblasti mého stravování. Záměrně začnu snídaní, která je v mém případě poměrně specifická, vysvětlím samozřejmě, proč tomu tak je. Pokud chcete pomocí stravy manipulovat s metabolismem konkrétním směrem tak, abyste měli většinu těchto pochodů pod kontrolou, je potřeba zapomenout na jakékoli obecné rady a doporučení. Každý člověk je individualita a jako taková má svoje specifické požadavky i na stravu. Následující postupy jsou skutečně laděné na moji maličkost, zkuste je prosím nekopírovat, zbytečně si odkloníte metabolismus od pomyslné rovnováhy.

Každý den pro mě začíná výzvou nahodit všechny systémy a začít fungovat. Platí to pro tělo i mysl. Protože jsem ročník, jehož tělo si už něco málo pamatuje, plně tento fakt respektuji a nesnažím se jít proti této přirozenosti žádnými podpůrnými urychlovači typu ranní kávy apod. Jsem zastánce toho názoru, že v každé situaci je potřeba uvažovat logicky a současně respektovat vše, o co si tělo skrze psychosomatickou platformu žádá.   Číst dále »

Stravování v restauracích

22. července

Pokud se rozhodneme pro stravovací styl, který vybočuje z populačního průměru, jsme nuceni řešit výzvu v podobě faktu, že ne vždy se plnohodnotně najíme v každé restauraci. I přesto, že se v posledních letech doslova roztrhl pytel s podniky nabízejícími alternativní formy stravování (vegetariánské, veganské, raw apod.), z ekonomických důvodů se zatím koncentrují pouze do větších měst. Navíc ne vždy splňují kritické představy nadšených strávníků, kteří jsou postiženi vzděláním v oblasti potravinářství a řeší každý „detail“. Ne každý má tak možnost se v klidu a plnohodnotně najíst i mimo vlastní kuchyni. Tento problém samozřejmě řeším i já. Nebudu skrývat fakt, že jsem náročný konzument snad ve všech segmentech života. Umím sice kráčet po cestě postavené na pravidlech střídmosti, ta ale naštěstí nemá nic společného se skromností, na kterou si nechci egoisticky hrát.   Číst dále »

Kdo je Martin Jelínek?

Sportovec. Specialista na výživu. Zakladatel vzdělávací společnosti v oblasti výživy a zdraví, autor sedmi knih. Nadšenec spojující moudra východních filozofií s poznatky moderní vědy. Člověk toužící po poznání, které s radostí předává ve svých kurzech, knihách, konzultacích i experimentech dál. Studenti jeho kurzů mu říkají "průvodce stravou těla i mysli".

Cílem akce „Za hranice možností“ je ukázat potenciál těla i mysli, který se skrývá v každém z nás. Na veganské stravě (bez živočišných potravin) při náročném silovém tréninku a práci s myslí (meditace) bude po dobu půl roku dokumentovat nárůst fyzické výkonnosti.

Vegetariánství a veganství v praxi

Partneři

Deník

Nejnovější video